Kirjoittaja Aihe: Läppärin näyttö + ulkoinen näyttö toimimaan oikein???  (Luettu 4054 kertaa)

ijasre

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Olen kohtuullisen uusi linux-käyttäjä. Minulla on pari vuotta vanha Acerin läppäri, jossa on ATI MOBILITY RADEON 9700 -näytönohjain ja perus 15" LCD-näyttö. Sen lisäksi on 20" BENQ, jossa resoluutio 1680x1050 (laajakuva siis, 16:10). Olen asentanut ATIn ajurit.

Ongelma:
Kuva näkyy tällä hetkellä sekä läppärin näytöällä että BENQ:lla resoluutiolla 1680x1050, jonka olen xorg.confiin määritellyt. Kuva näyttää läppärin näytöllä ihan ookoolta, mitä nyt resoluutio on väärä, joten koko työpöytä ei näy, vaan se on "vierivä" (maksimi resoluutio näytölle on 1024x768). BENQ:lla näkyy oikea resoluutio, mutta kuvanlaatu kehno (läppärin näytön asetukset voimassa siinä?). Kuinka saisin homman toimimaan? Eli 20" näytölle 1680x1050 resoluutio ja kannettavan näytölle 1024x768. Voiko näyttöjä vaihtaa jollain Fn+funktionäppäin -yhdistelmällä?

Kiits etukäteen!
« Viimeksi muokattu: 18.10.06 - klo:07.22 kirjoittanut ijasre »

ijasre

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Re: Läppärin näyttö + ulkoinen näyttö toimimaan oikein???
« Vastaus #1 : 20.10.06 - klo:21.03 »
Kenelläkään kokemusta vastaavasta? Uskomatonta... olenko ainoa läppärin omistaja, jolla on ulkoinen laajakuvanäyttö?

ErkkoS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Re: Läppärin näyttö + ulkoinen näyttö toimimaan oikein???
« Vastaus #2 : 22.10.06 - klo:15.43 »
Et suinkaan ole.

Minulla on hieman samankaltainen ongelma Fujitsu Amilo Pro-läppärin kanssa. Siinä on Intelin piiri ja ulkoinen näyttö ja näyttöjä vaihdellaan Fn+F3 tjsp -yhdistelmällä. Ulkoinen näyttö toimii oikein paitsi että siinä on kaamea värinä joka poistuu jos koneen oman näytön pimentää - siis toinen tai toinen -> ok, mutta molemmat -> ulkoinen värisee.

Oletan että kyseessä on yksinkertaisesti piirin bugi = ominaisuus, joka on korjattu Winpuolella jollain softa-ajurilla, mutta Liinukassa ongelma on vielä korjaamatta. Jos vain olisi aikaa niin yrittäisin ruuvata X.org -asetuksista.

Läppärien näyttöpiirit ovat pIrullisen ongelmallisia. Niiden kanssa painivat kaikki.

Näppäinyhdistelmä, jota kysyt, löytyty varmaan läppärisi manuaalista.

Ilmeisesti joudut lukemaan X.org -in dokumentteja ja säätämään asetustiedostoa käsin.  Se ei onneksi ole vaikeaa. Kaiken pitäisi olla loogista.

X avaa valtavasti mahdollisuuksia kahden ja usemman näytön käyttöön.

Yst.terv.

-- Erkko

tBa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Re: Läppärin näyttö + ulkoinen näyttö toimimaan oikein???
« Vastaus #3 : 24.10.06 - klo:00.01 »

Näppäinyhdistelmä, jota kysyt, löytyty varmaan läppärisi manuaalista.

Yst.terv.

-- Erkko

Sehän riippuu monesta asiasta toimiiko nuo näppäimet. Jos ne on BIOSiin koodattu niin sitten ne saattaa toimia, mutta hyvin todennäköistä on että ne on jonkin Windows- ajurin takana windosissa, jolloin ne eivät ainakaan suoraan toimi. Jotain merkistötiedostoa pitänee pahasti puukottaa jos nuo haluaa toimimaan. Itsekin olen asian kanssa vähän paininut ja varsinkin nuo läppäreiden Fn- alkuiset komennot on aika mutkikkaita. Fn ei  muuten varsinaisesti ole näppäinkartassa oleva näppäin eli se ei lähetä mitään tietoa itsestään systeemille. se muuttaa näppiksen piirejä sillä tavalla että vaikkapa Fn+F5 lähettää eri eventin kuin pelkkä F5.
There are only IO kind of people. Those who understand binary, and those who don't. (so what are the other 8, then?)

hiltuer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Re: Läppärin näyttö + ulkoinen näyttö toimimaan oikein???
« Vastaus #4 : 24.10.06 - klo:09.42 »
Oliko tähän kellään lääkettä?
Mulla on sama vika. Kuva on liian iso lisänäytölle.
Erkki H.

hiltuer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Re: Läppärin näyttö + ulkoinen näyttö toimimaan oikein???
« Vastaus #5 : 25.10.06 - klo:08.46 »
Tämä onkin niin, että tämä näyttö Samsung SyncMaster 920 pystyy max 1280x1024 resoluutioon. Näytönohjaimesta lähtisi enemmänkin.
Erkki H.