Kirjoittaja Aihe: mikä linux?  (Luettu 8185 kertaa)

Akis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
mikä linux?
« : 20.10.05 - klo:10.35 »
Olen aloittelija linuxissa ja kysyisin näin alkuun. Mikä suomenkielinen Linux kannattaisi asentaa koneelle jonka tehot on 500MHz Pentium 3, 128 Mt muistia?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: mikä linux?
« Vastaus #1 : 20.10.05 - klo:11.13 »
Olen aloittelija linuxissa ja kysyisin näin alkuun. Mikä suomenkielinen Linux kannattaisi asentaa koneelle jonka tehot on 500MHz Pentium 3, 128 Mt muistia?

linux itsessään ei aseta niinkään paljon vaatimuksia kuin käytetty työpöytäympäristö. tosin koneessasi on ihan hyvin tehoa ajamaan mitä tahansa työpöytää, mutta muistia on hieman niukasti. jos pystyt lisäämään muistia (sinne 256Mt), niin mikä tahansa työpöytä varmasti kelpaa.

nyt kun ubuntu foorumilla ollaan niin sanon, että asenna ubuntu. se on kyllä oikeastikin hyvä vaihtoehto.
Janne

JoHa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Re: mikä linux?
« Vastaus #2 : 20.10.05 - klo:15.34 »
Olen aloittelija linuxissa ja kysyisin näin alkuun. Mikä suomenkielinen Linux kannattaisi asentaa koneelle jonka tehot on 500MHz Pentium 3, 128 Mt muistia?

moi. joo, olen itse tosi tyytyväinen tähän ubuntuun ja muista ei ole kokemusta mutta win. käyttäjänä voin sanoa että en ole pettynyt tähän ubuntuun.  :) oman koneen tehoista niin 400MHz ja 312 Mt. minulle ihan tyydyttävästi kun en ole ammattilainen ja enkä pelaa mitään tehoja vaativia pelejä.

eli tervetuloa vaan...jos ny meinaat tätä ubuntu ruveta käyttämään. on hyvä foorumi ja kaikkee...  :D
# 21712

juuso65

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 195
    • Profiili
Re: mikä linux?
« Vastaus #3 : 20.10.05 - klo:15.54 »
Olen aloittelija linuxissa ja kysyisin näin alkuun. Mikä suomenkielinen Linux kannattaisi asentaa koneelle jonka tehot on 500MHz Pentium 3, 128 Mt muistia?

jos raaskit lisätä toiset 128 muistia niin ubuntu ihan perusasetuksilla pitäs pyörähtää... :)


_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: mikä linux?
« Vastaus #4 : 21.10.05 - klo:10.57 »
Olen aloittelija linuxissa ja kysyisin näin alkuun. Mikä suomenkielinen Linux kannattaisi asentaa koneelle jonka tehot on 500MHz Pentium 3, 128 Mt muistia?

jos raaskit lisätä toiset 128 muistia niin ubuntu ihan perusasetuksilla pitäs pyörähtää... :)


Itse kyllä olen aika skeptinen tuon suhteen, että 384M olisi tarpeeksi Gnomelle. Päivitin juuri 512M -> 1G ja ero on siinäkin vielä huomattava.
Nyt ei ole enää havaittavissa viiveitä ohjelmien välillä siirryttäessä, jotka johtuvat siitä kun tavaraa kaivetaan swapista.

Mutta se onkin sitten IMO asia, mitä "pyörähtäminen" kenenkin mielestä tarkoittaa :)


juuso65

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 195
    • Profiili
Re: mikä linux?
« Vastaus #5 : 21.10.05 - klo:11.14 »
no tarkoitin lähinnä sitä että kun minulla on nyt kolmella koneella ubuntu niin kaikissa vie suurinpiirtein samanverran muistia tuo peruskäynnistys 220-240 megs...
eli jos käynnistää pienemmällä muistimäärällä olevassa koneessa niin swappaa jo käynnistyessä

neljänteen tosimopokoneeseen olisi tarkoitus asentaa ubuntu näillä ohjeilla :)
http://www.roskakori.org/howtot/faster_ubuntu/

kone kun on 200mhz 96mt 7.5GB "super" masiina  ;D

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: mikä linux?
« Vastaus #6 : 21.10.05 - klo:11.37 »
neljänteen tosimopokoneeseen olisi tarkoitus asentaa ubuntu näillä ohjeilla :)
http://www.roskakori.org/howtot/faster_ubuntu/

kone kun on 200mhz 96mt 7.5GB "super" masiina ;D
Pari juttua tuosta ohjeesta. Itse ainakin asentaisin koneen server-expert asetuksella, jolloin gnomea tai kde:tä ei tarvitse asentaa ollenkaan.
Sitten vaan asentaa konsolista sudo apt-get install xserver-xorg

Ja toinen juttu, että oletus lokaaliksi kannattaa jättää en_US.UTF8 tai jos haluaa käyttää suomen lokaalia niin sitten: fi_FI.UTF8.
Jos kaipaat perusteluja tälle asialle niin etsi hakusanalla utf8 tältä foorumilta.

Sapetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Re: mikä linux?
« Vastaus #7 : 21.10.05 - klo:11.53 »
Itse olen kokeillu mennä tämän ohjeen mukaan: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=42873
En käyttänyt tuota skriptiä vaan tein askel askeleelta "MANUAL INSTALLATION" kohdan mukaan ja poimin itselle kiinnostavat palat. Saa asennuksesta juuri sellaisen kun haluaa ja on varsin opettavaista myös :)

Laatikko johan tuota testailin oli:
Prossu: 400Mhz amd
Muistia: 128Mt
Kovalevy: 3Gt+2Gt (kaksi kovalevyä siis)

Toimi hämmästyttävällä nopeudella! Mikään M$ käyttis ei varmaan niin hyvin tuossa pyörisi mutta se nyt ei yllätys kai ole... ;D
New is now and will never be the same again...

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: mikä linux?
« Vastaus #8 : 21.10.05 - klo:12.08 »
Itse olen kokeillu mennä tämän ohjeen mukaan: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=42873
En käyttänyt tuota skriptiä vaan tein askel askeleelta "MANUAL INSTALLATION" kohdan mukaan ja poimin itselle kiinnostavat palat. Saa asennuksesta juuri sellaisen kun haluaa ja on varsin opettavaista myös :)
Tuo näyttää hyvältä. Ja nimen omaan tuo "MANUAL INSTALLATION" ;)

apositio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 64
    • Profiili
Re: mikä linux?
« Vastaus #9 : 10.03.06 - klo:15.32 »

Olis tällainen Compaq Presario 1260 (läppis), 4G kovo, 333 MHz, 64 megaa ramia ja 512 sitä toista. Osaisko joku arvioida jaksaisko tuollainen pyörittää Ubuntua? Win2000 pyörii, mutta helvetin hitaasti. Alunperin ollut Win98.

Kiitosta!  ;)

aatu

  • Vieras
Re: mikä linux?
« Vastaus #10 : 10.03.06 - klo:16.18 »
Minulla on:

Pentium 3, 500 megahertsii ja keskusmuistii 256. Asensin ubuntu (breezy) ja gnome normaalisti. Kyllähän tuo pyörii mutta kiireisenä miehenä asensin rinnalle vielä kevyemmän XFCE:n näillä ohjeilla. Kiitoksia vaan niille jotka kirjoittivat hyvät ohjeet. Käynnistyvalikosta voi sitten valita kumpaa työpöytäympäristöä käyttää.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=670.0.

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: mikä linux?
« Vastaus #11 : 10.03.06 - klo:16.22 »

Olis tällainen Compaq Presario 1260 (läppis), 4G kovo, 333 MHz, 64 megaa ramia ja 512 sitä toista. Osaisko joku arvioida jaksaisko tuollainen pyörittää Ubuntua? Win2000 pyörii, mutta helvetin hitaasti. Alunperin ollut Win98.

Kiitosta!  ;)


Tuolla 64MB keskusmuistilla on ainakin aika turha ajatellakkaan gnome/kde:tä, kannattaa suunnata katseet esim. openboxiin

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Re: mikä linux?
« Vastaus #12 : 10.03.06 - klo:16.50 »
Ubuntuhan siihen kannattaa laittaa, kun tälle foorumille kerran olet eksynyt   ;) Täältä saat varmasti apua tarvittaessa :)

128 megaa riittää kyllä gnomenkin pyöritykseen, mutta kyllähän sen toiminnassa on selkeä ero verrattuna isompiin muistimääriin. Eli jos sitä lisämuistia jostain onnistut hankkimaan, niin kannattava ostos semmoinen on.

Ihan perus-Ubuntusta kannattaisi minusta aloittaa. Siihen on sitten helppo myöhemmin lisätä kevyempiä ympäristöjä jos haluaa, ja asennuksen jälkeen on valmiina hyvin toimiva työpöytäympäristö. Työpöytäympäristöistä vain Gnomessa ja KDE:ssa taitaa olla kunnollinen suomennos saatavilla. (mutua)

Jos se Ubuntu sitten tuntuu hitaalta ja edelleen haluat täyden työpöytäympäristön, niin kannattaa koettaa Kubuntua, jossa siis on Ubuntun Gnome- ympäristön tilalla KDE. Gnome ja KDE ovat suunnilleen yhtä raskaita, mutta hitaammilla koneilla toimivuus on kuitenkin varsin kone- ja käyttäjäkohtaista. Kubuntulla voi myös ihan hyvin aloittaa, jos on alunperinkin sitä mieltä, että haluaa käyttää KDE:tä.
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

mohkofantti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 14
    • Profiili
    • fantti
Re: mikä linux?
« Vastaus #13 : 18.03.06 - klo:10.49 »
Ubuntua suosittelen..

Vaikken ihan hirveästi linuxin kanssa ole päässyt leikkimään ja asennuksessa olin iha "sinne män" mutta windows toimii vielä asennuksenkin jälkeen ja ubuntu 100%:sesti.
:f

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Re: mikä linux?
« Vastaus #14 : 18.03.06 - klo:11.12 »
600mhz, 256ram masiina tässä itsellä alla ja hienosti tämä ubuntu rokkaa.
xp oli aivan liian raskas aj vielä tuossa 6kk sitten mietein pistänkö linuxin vai w98:n...onneksi järki voitti ja valitsin sen paremman  8)

Muutaman päivän sisään kyllä tulee tuore kone pöydälle, mutta vaihtoa takaisin w maailmaan en ole edes harkinnut harkitsevani.  ;D

essal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 93
    • Profiili
    • essal
Re: mikä linux?
« Vastaus #15 : 18.03.06 - klo:11.22 »
no tarkoitin lähinnä sitä että kun minulla on nyt kolmella koneella ubuntu niin kaikissa vie suurinpiirtein samanverran muistia tuo peruskäynnistys 220-240 megs...
eli jos käynnistää pienemmällä muistimäärällä olevassa koneessa niin swappaa jo käynnistyessä
Siis tarkottaako tuo sitä, että käynnistyksen jälkeen käytössä on jo yli 200 megaa muistia? Minulla on Kubuntu ja käynnistyksen jälkeen muistia on käytössä n. 90 megaa...
  ThinkPad R61i + Ubuntu 9.10 / ThinkPad R52 + Debian 5.0 (LXDE)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: mikä linux?
« Vastaus #16 : 18.03.06 - klo:11.43 »
Siis tarkottaako tuo sitä, että käynnistyksen jälkeen käytössä on jo yli 200 megaa muistia? Minulla on Kubuntu ja käynnistyksen jälkeen muistia on käytössä n. 90 megaa...

todellisen, sovellusten tarvitseman, muistinkäytön mittaaminen linuxissa ei ole ihan triviaali tehtävä. linux nimittäin käyttää keskusmusitia myös cachena ja keskusmuisti toimiikin cachena huomattavasti kiintolevyä nopeammin, mutta samalla muistia on helppo vapauttaa jos joku sovellus tarvitsee sitä.

tämä tietysti järkyttää satunnaista linux-käyttäjää joka on windowsissa tottunut ihailemaan vapaan muistin määrää tyytväisenä eikä ymmärrä, että käyttämätön muisti on turhaa muistia. linux pyrkii siis käyttämään lähes kaiken keskusmuistin. minullakin muistinkäyttä vaikuttaisi ensisilmäyksellä olevan 942Mt luokkaa, vaikka sovellusten käyttämä osuus tuosta ei ole puoliakaan.
Janne