Kirjoittaja Aihe: Kubuntu-päivitys 25.10 -> 26.04 onlinenä  (Luettu 18132 kertaa)

ilkant

• Käyttäjä
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Kubuntu-päivitys 25.10 -> 26.04 onlinenä
« Vastaus #20 : 24.06.26 - klo:21.37 »
Kokeilin äänien kuuntelemiseta KDE Neon järjestelmässä. Siinä on Plasma 6.7 asennettuna. Ihan samanlaisia ilmitöitä kuin Kubuntussa. Ääni särisee ajoittain ja pätkii lyhyiksi ajoiksi. Yhteistä näillä on vain Plasma 6.6.
« Viimeksi muokattu: 25.06.26 - klo:03.32 kirjoittanut ilkant »

Postimies

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Kubuntu-päivitys 25.10 -> 26.04 onlinenä
« Vastaus #21 : 13.09.26 - klo:10.17 »
Äänijutut tuntuivat tulleen kuntoon, mutta seuraavana päivänä sama ongelma jatkui. Nyt seitten löysin netistä ohjeet, miten pipewiren voi vaihtaa alsaksi.

Koodia: [Valitse]
$ sudo apt install pipewire-alsa

/etc/asound.conf
pcm.!default {
    type pipewire
}

ctl.!default {
    type pipewire
}

Pipewire-alsa sisältyy ainakin Ubuntussa normaaliin työpöytäasennukseen. Se tarjoaa yhteensopivuusrajapinnan perinteisille ALSA-äänilaitteita käyttäville sovelluksille. Pipewire puolestaan toistaa äänen ALSA:n matalamman tason äänirajapinnan kautta (eli ALSA:n hw-laitteiden kautta). Sekään ei vaadi muutoksia oletuskonfiguraatioon.

Tiedoston /etc/asound.conf sijaan muuttaisin kotihakemiston .asound.rc tiedostoa. Onko muita bluetooth laitteita? Helppo tapa olisi pistää kuulokksset piuhalla kiinni. Tai ainakin sulkea kaikki muut laitteet. HTPC:ssä olen yrittänyt vältellä moita äänipalvelimia. Voit kokeilla myös soitinta jossa voit valita ulostulon suoraan alsalle. Koneissa usein kaksi äänikorttia. Emon piiri ja näytönohjaimen äänipiiri. Erikoisia säätöjä ei kyllä ylleensä tarvitse. Jos pitää oletuksena saada 5.1 surround kuulokkeisiin tai jotain poikkeavaa niin silloin pitää säätää. ALSAlla saa myös ääntä ulos tiettyyn laitteeseen jos haluaa testailla. Parhaimman äänen saa kuulokevahvistimella ja hyvillä piuhallisilla kuulokkeilla jos haluaa musiikista nauttia. Testaukseen ainakin joku hyvä äänilähde (flac tai wav) ja  aloitat vain alsalla. Itse olen luopunut KDE:stä kun rikki välillä kun kirjastot päivittyy, mutta softat eivät.