Kirjoittaja Aihe: Monikanavaäänet mplayerissa  (Luettu 4934 kertaa)

scub

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Monikanavaäänet mplayerissa
« : 12.10.06 - klo:18.24 »
Ongelma: ei kuulu monikanava (5.1) äänet mplayer:ssa.

Yritetty:
Vaihtaa mplayerin alsa asetuksiin surround51 jolloin kuuluu kuitenkin vain stereo äänet etukaiuttimista filmistä jossa on 5.1 äänet. Kokeilin myös plug=surround51, jolloin kuuluu todella rasittavaa kohinaa äänissä kaikista kuudesta kaiuttimesta monikanavaisena (kuulostaa ihan siltä että taajuudet menee jotenki perseelleen ku aikasemmin törmäsin tilanteeseen että jouduin muuttamaan softamiksaukseen (asoundrc) 48000 Hz upmixin että äänikorttini toimi). Lisäksi olen lisännyt tiedostoon ~/.mlayer/config rivin channels=6. Olen myös kokeillut käynnistää mplayeria argumentein -channels 6 -ao alsa ja -ac hwac3 sekä noiden eri kombinaatioita. Olen myöskin yrittänyt vaihdella mplayeriin eri äänikodekkeja graaffisista asetuksista.

Äänet toistuu kyllä kaikista kuudesta kaiuttimesta kun mplayeriin on asetettu alsan konfiguraatioon stereo (asoundrc plug, joka toistaa stereo äänet kaikista kaiuttimista), mutta ääni kuuluu vain stereona eikä monikanavaisena.

Kaffeinessa äänet kyllä kuuluu 5.1 eli alsan softamiksaus toimii (asoundrc:ssä plug nimeltä surround51 kuudella kanavalla).  Softamiksaus tehty näillä ohjeilla: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=3386.0

Kysymys: Miten saan mplayer:n monikanavaäänet toimimaan?

Laitteisto: Soundblaster Audigy 2 NX (USB)
« Viimeksi muokattu: 12.10.06 - klo:18.38 kirjoittanut scub »