Kirjoittaja Aihe: Videon hidastus slowmoVideo:n asennus  (Luettu 65 kertaa)

toukolanttu

• Käyttäjä
    • Profiili
Videon hidastus slowmoVideo:n asennus
« : tänään kello 13:45 »
Olen tässä Ubuntua käytellyt parikymmentä vuotta  :D
Videoedittiä olen tehnyt Win -koneella + ShotCut. Ilmainen editori ihan ok.
Törmäsin tällaiseen linux-hidastushommaan. Eihän se ihan uusi ole. Onko tuota kukaan saanut Ubuntussa toimimaan? Minä en..
http://slowmovideo.granjow.net/index.html

Jos/kun tuo toimii, niin minkätasoinen on hidastus esim. 50% hidastus, verrattuna vaikka ShotCutin 50%:n hidastukseen.
Tuo slowmoVideo kait "interpoloi" tms. alkeperäisruutujen väliin ruutuja.

P.S. onko mitään muuta ilmaista hidastuspalikkaa? Linux tai Win.

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Videon hidastus slowmoVideo:n asennus
« Vastaus #1 : tänään kello 15:45 »
En ole kokeillut slowmoVideota, mutta nettisivun mukaan se perustuu Optical Flow -menetelmään, joka on hyvä ratkaisu hidastamiseen ja muihin kuvanopeuden muutoksiin. Erilaisia Optical Flow -algoritmeja on tosin vaikka kuinka paljon, ja lopputuloksen laatu riippuu algoritmin kyvyistä. Usein äkkinäiset, ja pienten kohteiden epälineaariset liikkeet ovat näille menetelmille hankalia, etenkin jos alkuperäinen kuvanopeus on matala. Laskenta voi olla myös hyvin hidasta ainakin ilman GPU-toteutusta. SlowmoVideolla saa kyllä varmasti parempaa jälkeä kuin Shotcutin hidastuksilla.

Linuxiin on tarjolla myös ammattitason videoeditori Davinci Resolve, jossa on vastaava Optical Flow -pohjainen hidastustoiminto. Se vaatii näytönohjaimen, jossa on vähintään 4 Gt tai mielellään 8 Gt muistia. Resolve käytännössä vaatii muutenkin aika tehokkaan koneen, ja on ainakin aiemmin toiminut parhaiten Nvidian näytönohjaimilla. Resolven ilmaisversio riittää harrastuskäytössä pitkälle.

toukolanttu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : tänään kello 16:12 »
Lainaus:
Linuxiin on tarjolla myös ammattitason videoeditori Davinci Resolve, jossa on vastaava Optical Flow -pohjainen hidastustoiminto. Se vaatii näytönohjaimen, jossa on vähintään 4 Gt tai mielellään 8 Gt muistia.

On mulla Win -koneessa myös Davinci Resolve ilmaisversio ver. 20.3 build 10. Paukut koneessa kyllä riittää..
Mutta eikait siinä ole Optical Flow -hidastusta. Tai sitten olen ns. puusilmä!
Mistä se löytyy?

Olen oppinut ShotCutin, ennenkuin tutustuin Resolveen. Pidän enempi ShotCutista, selkeämpi käyttää.
Nämä on näitä.

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : tänään kello 16:27 »
On mulla Win -koneessa myös Davinci Resolve ilmaisversio ver. 20.3 build 10. Paukut koneessa kyllä riittää..
Mutta eikait siinä ole Optical Flow -hidastusta. Tai sitten olen ns. puusilmä!
Mistä se löytyy?

Inspector -> Retime and Scaling -> Retime Process: Optical Flow

ja lisäksi

Inspector -> Retime and Scaling -> Motion Estimation: Enhanced Better

Tähän löytyy helposti ohjeita netistä. Esimerkiksi:
https://youtube.com/watch?v=GaQQeL25Utw

toukolanttu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : tänään kello 16:57 »
Juu, kiitos vinkistä. Tekoälypää ehti jo kertoa tuon asian. Siellä on vielä AI-täppä, joka ilmaisversiossa ei käytössä. Parantaako se vielä hidastusta?
Mutta joo, kokeilin yhtä pätkää hidastaa ShotCutilla ja Resolvella, noilla vinkeillä. Parempi on Resolven hidastus :)

toukolanttu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : tänään kello 21:10 »
Korjaan itseäni, on siinä se AI -ominaisuuskin olemassa. Tosin se tekee massiivisen vesileiman, joten lopputulos käy lähinnä testaukseen. Testasin 14 sekunnin 29,9 kuvaa sekunnissa olevalla kännykkäpätkällä.
1. Resolve AI:llä.
2. Resolve ilman AI:tä. Tosin testipätkällä en huomannut eroa 1.:een.
3. ShotCut hidastus.

Resolvesta olen etsinyt pikaisesti hidastusta, enkä tiennyt, että se majailee Optical Flow -asetuksissa.
Pitääpä jatkaa testausta vähän paremmalla materiaalilla:)

Kiitosta vaan nm :lle