Kirjoittaja Aihe: Kuinka saan dropboxin pois vai pitääkö se jättää koneeseen  (Luettu 412 kertaa)

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Tämä liittyy aikaisemmin postaamaani aiheeseen "järjestelmäni taitaa olla pahasti sekaisin". Minä siis käytän konettani Ubuntusta käsin ja löydän kaikki tiedostoni, mutta osa niisyä on Dropbox-kansion alla. Käytännöllisesti katsoen koko Windowsin c-levy Documents kansiosta alkaen. Tiedostoni eivät ole hukkuneet, vaan löytyvät samassa järjestyksessä eri alikaansioissa.

Dropbox vaatii enemmän tillaa ja minun pitäisi maksaa siitä. Itse en ole kopioinut tiedostojani Dropboxiin, mutta ilmeisesti minun on täytynyt tehdä niin vahingossa. Käytän jo Windowsin Onedrivea enkä mielestäni ollut pitkään aikaan käyttänyt dropboxia, jota vastaan minulla ei sinänsä ole mitään. Nyt dropbox hallitsee Windowsin Documents kansiota ja sen alikansioita eli suurinta osaa c-levyn datasta.

Pitääkö minun siis maksaa Dropxille päästäkseni lukemaan ja käyttämään c-levyllä olevia tiedostojani. Nyt olen vain saanut ilmoituksen, että dropboxini alkaa olla täysi ja minun pitäisi siis hankkia maksullista tilaa eli maksaa Dropboxille. Minulle olisi riittänyt yksinkertaisesti käyttää windowsin c-levyäni sekä Ubuntussa että Windowsissa. Toistaiseksi käytän Onedrivea, jonne pääsen sekä Winowsilla että Ubuntulla. Mutta mitä tapahtuu Windowsin c-levylle?

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
Etänä on hyvin vaikea päätellä, mitä on täsmälleen tapahtunut ja miten tilanne pitäisi korjata. Tarvitset IT-tukea paikan päälle. Jos sopivaa asiantuntijaa ei ole saatavissa, suosittelen kopioimaan kaikki omat tiedostot sekä ulkoiselle levylle että OneDriveen. Sitten voit yrittää poistaa Dropboxin tai asentaa Windowsin uudelleen, jos et saa sitä muuten ojennukseen.
« Viimeksi muokattu: 12.10.25 - klo:14.50 kirjoittanut nm »

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
Samoilla linjoilla nm:n kanssa. Kannattanee kysäistä jos joku sukulainen tai tuttava on perillä asioista ja voisi vähän auttaa. Se on kyllä ainakin ennen ollut kaikissa palveluissa, että vaikka tila olisi loppunut tai tilaus loppunut, niin tiedot on aina päässyt lukemaan ja kopioimaan tiedostot sieltä pois. Esim. itsellä loppui OneDrive tilaus joskus ja kone vain valitti, että mitään ei saa kopioitua sinne, mutta kaikki oli edelleen pilvessä. On siellä varmaankin jokin takaportti, että jonkin aikamäärän jälkeen sitten poistaisivat pilvestäkin tiedostoja, mutta mitä itse olen palveluita käyttänyt, niin ne on olleet todella pitkät, että ns. hätäilyä ei ole tarvinut, mikä nyt ihan loogista onkin, ettei potentiaalisia asiakkaita oikein peloteltaisi.

Varmuuskopiot kaikesta tärkeästä ja poistaa tosiaan tuon Dropboxin.

Mutta olen kyllä käytännössä täysin varma, että ei se Dropbox edelleenkään hallitse Windowsia ja sen uudelleen asennus on varmastikin turhaa.

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Oikeastaan dropbox tuee esille vasta, kun avaan Documents kansion c-levyltä. Kaikki sen kansion alikansiot ovat jo dropboksissa. Tai dropbox on jo kansiona c-levyllä. Tämä kaikki siis Windowsissa. Tämä siis Winowsissa (11). Nyt suljen koneen ja käynnistän Ubuntun. Palaan asiaan, kun se on latautunut.

Nyt olen samalla koneella Ubuntussa. Kotikansio on tietenkin näkyvissä samoin kuin teranen kovalevy, jota olen käyttänyt myös Windowsissa tiedostojen pääasiallisena tallennuspaikkana. Saan sen kylllä näkyviin Ubuntussa, mutta en pääse katsomaan ja käyttämään sen tiedostoja paitsi klikkaamalla dopbox kansiota, jolloin se avautuu.

Kuten huomaatte, käytön kannalta, jos käytän dropboxia, kaikki on kunnossa. Ubuntussa Dropbox on käsittääkseni ilmainen ja pääsen tiedostoihini. Lisäksi minulla on Windowsin Onedrive, joka on myös kätevä. Ilman dropboxia en kuitenkaan pääse Ubuntussa käyttämään terasta windows osiota.
Ilmeisesti joudun kuitenkin maksamaan Dropboxin käytöstä.
« Viimeksi muokattu: 13.10.25 - klo:14.27 kirjoittanut Pontus12 »

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
Nyt menee liian epävarmaksi tulkita tuota tekstiä. Muutama kuvakaappaus voisi helpottaa jos mahdollista, katso vain ettei ole mitään henkilökohtaista näkyvissä jos kokeilet.

Mutta kuten sanoin, niin ei ole mikään pakko maksaa Dropboxista. Kyllä ne tiedot sieltä löytyy.

Mutta löytyiskö ketään tuttua sieltä ihan paikan päältä vilkaiseen ongelmaa?

Nyt nimittäin kuulostaa ihan vain siltä, että tuo teran asema pitäisi liittää Ubuntuun. Onko se muuten ulkoinen USB asema?

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Ei, se on sisäinen.

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntu toimii dropboxin kanssa samoin kuin windows. Katsotaan sitten, kun dropbox rupee laskuttamaan.

ATK on ihmeellinen ja välillä mystinen. Pääsen kirjautumaan tiedostoselaimella onedriveen, mutta kun yritän samaa Firefoxilla en pääsekään, salasanani on jatkuvasti väärä. Olen kokeillut vanhoja ja uusia, kun mikään ei toiminut. Ehkä sotkin sen lopullisesti. Windowsissa dropbox toimii myös kätkien sisäänsä suuren osan yhdestä kovalevyn osiosta.

En osaa selvittää tätä, mutta käytän niin kauan kuin se jotenkin toimii.

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Nyt menivät tiedostot jo Onedrivestakin dropboxiin. Minulla on kyllä Windowsissa Fsecuren virussofta ja sen mukaan kaikki on ok. Nyt eivät Onedriven tiedostot tule esiin muuten kuin dropboxin kautta. Jos kopioin dropboxin tiedostoni ulkoiselle levylle, niin tuleekohan myös dropbox mukaan?

Snufkin

• Käyttäjä
    • Profiili
Harkitsepa nyt vielä koko systeemin asentamista uudelleen. Ota tarvittavat varakopiot kaikesta ja sitten uusi windows ja uusi linux (tässä järjestyksessä, jos haluat tuplabuutin). Itse en ainakaan ymmärrä yhtään mitään tuosta, mikä on minkäkin sisällä ja käytän Dropboxia. Se on ulkoinen palvelu, jota varten asennettu oma ohjelma, eikä se ole mitenkään Linuxin sisällä.

Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
Nyt menivät tiedostot jo Onedrivestakin dropboxiin. Minulla on kyllä Windowsissa Fsecuren virussofta ja sen mukaan kaikki on ok. Nyt eivät Onedriven tiedostot tule esiin muuten kuin dropboxin kautta. Jos kopioin dropboxin tiedostoni ulkoiselle levylle, niin tuleekohan myös dropbox mukaan?
Minähän jo aiemmin varoitin, että tuosta ei sitten hyvä heilu.

Nyt vain kopioit kaikilla järjestelmillä, kaikista paikoista tiedostot ulkoiselle asemalle ja eri kansioihin varmuuskopiot.

Heti.

Olen 100% varma, että tulet menettämään tiedostoja tuolla menolla. Ei tuosta kuvauksesta enää mitään selvää saa, eikä mikään F-secure tai haittaohjelma tuollaisia tee. Sinulla on nyt vain päällekkäisiä synkronointeja jotenkin määrilteltynä ja kun jostain järjestelmästä, joku synkronointipalvelu siirtää jotain tietoja jonnekin. Nyt se ongelma onkin, että villi veikkaus, että sinulla liikkuu jossain siellä vain pelkkiä metadatatiedostoja, ei oikeita tiedostoja.

Eli nyt tiedot talteen monilla tavoilla, eri kansioihin ja katsot sitten jälkikäteen mitkä tiedostot on ehjiä.

Sitten pistät kaiken sileäksi ja asennat uudelleen kaikki, koska tuosta kuvauksesta ei tosiaan varmaan kukaan enää saa selvää. Tai kuten mainittua lopetat sen koneen käytön heti ja pyydät jotain paikan päälle tsekkaan tilanteen.

Varoitan vielä kerran, että jos jatkat käyttöä niin tiedon menetys on lähes varmaa.