Kirjoittaja Aihe: Järjestelmäni taitaa olla pahasti sekaisin  (Luettu 317 kertaa)

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Järjestelmäni taitaa olla pahasti sekaisin
« : 08.10.25 - klo:12.41 »
Olen käyttänyt Ubuntu vuosikausia ns. double-boot systeemillä ja jakanut windowsin levyä Ubuntun kanssa. Kun eilen kokeilin avata Windowsissa päälevyni, jota olen jakanut Ubuntun kanssa, levy olikin muuttunut Dropboxin alikansioksi ja kyllä toimi siten Windowsissa. Ubntussa saan sen oman osion lisäksi vain Onedriven näkyviin ja myös toimimaan.

Windows on minulla nykyään suurelta osaltaan dropbox, sillä se näyttää päälevyn vain sen alikansiona. En muista varmasti edes dropboxin salasanaa, koska olen vaihtanut sen jo niin monta kertaa.

Annanko kaiken vain olla näin ja käytän windowsia dropboxin kautta Windowsissa ja Ubuntun kanssa sen oman osion liäksi onedrivea? Hulluinta on, että en tiedä pystynkö edes kirjautumaan Dropboxiin.

Snufkin

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Järjestelmäni taitaa olla pahasti sekaisin
« Vastaus #1 : 08.10.25 - klo:12.45 »
Minulla ei ole osaamista sanoa tuon kokonaisuuden korjaamisesta paljoakaan. Itse harkitsisin sitä vaihtoehtoa, että ostat kotelon ulkoiselle kovalevylle (muutaman kympin) ja/tai muulla tavalla pelastat ensin tietosi koneelta. Sitten koko hela hoito uusiksi, eli ensin windowsin asennus ja siihen sitten dualbuutti linuxilla. Tämä on hieman työläs, mutta toimiva vaihtoehto.

Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 08.10.25 - klo:13.00 »
Tuntuu järkevältä, mutta pidän sitä vielä viimeisenä vaihtoehtona. Windows-levyni toimii mielestäni moitteettomasti dropboxin sisällä tai alikansiona eikä ole kysynyt minulta salasanoja. Yritän löytää vielä dropboxin salasanani, niin voisin kirjautua siihen nettiselaimen kautta.

Snufkin

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 08.10.25 - klo:13.18 »
Jos tiedot kovalevyllä ovat kryptattuja, niin homma voi olla hankalampi. Itse sain Linuxilla tehdyn (LUKS) osion hyvin auki toisen koneen Linuxilla, mutta toki se salasana pitää tässä tietää.

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 08.10.25 - klo:14.06 »
Minä saan linuxin eli Ubuntun auki, mutta en windows-osiotani, jonne ennen pääsin molemmilla järjestelmillä.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 08.10.25 - klo:17.09 »
Nyt on pakko kyllä sanoa, että vaikka yritin lukea useampaan kertaan, niin en pääse jyvälle, että mikä se ongelma nyt oikein on?

Tuosta saa jotenkin käsityksen, että Windows olisi dropboxin alikansio. Se ei ole mahdollista, ei sitten mitenkään. Se voi olla, että olet naksutellut koko tiedostojärjestelmän synkronoitavaksi Dropboxiin. Mutta Windows ei todellakaan siirry mihinkään tai se ei takuuvarmasti kyllä sitten enää käynnisty mitenkään. Jos se Windows käynnistyy, niin kaikki on silloin varmasti ok jos et nyt sitten heti saa softasta jonkinlaisia kriittisiä virheitä.

Jos Windows käynnistyy, kuten ymmärsin, niin sitten vain etsimään tuo Dropboxin alkuperäinen kansio, joka todennäköisesti löytyy jostain tyyliin.
c:\Users\Käyttäjänimesikansiona\Dropxbox

On tärkeää ymmärtää se konteksti, että C:\Users\käyttäjänimesi on hyvin pitkälti sama asia kuin Linuxin /home kansio. Tuo on se käyttäjän oletusdatakansio.

Huom. siitä on sitten jo varmaan vuosikymmeniä kun viimeksi olen tuota käyttänyt, mutta joka tapauksessa tuon tapaisesta se alkuperäinen löytyy, mikäli et ole jotain erikoisuuksia asennuksen yhteydessä tehnyt.

Dropboxin salanasta, että toivottavasti olet tallentanut sen vaikka käytettyyn selaimeen tai sitten vain palautat sen taas kerran uudelleen.

Salasanojen suhteen, niin kuulostaa siltä, että on korkea aika kokeilla esim. KeepassXC:tä, LastPassia tms. salasanamanageria.

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 08.10.25 - klo:18.16 »
Ymmärrän toki, että windows ei voi olla dropboksin alikansio, mutta kun klikkaan käyttäjänimeäni sieltä löytyy useita kansioita, mutta ei "documents" tai "tiedostot" kansiota, vaan sen sijaan "Dropbox". Klikkaamalla sitä saan esiin c-levyn kansioita. Onedriven saan kyllä näkyviin ilman dropbox-kansiota.

Järjestelmä siis toimii, mutta en enää ymmärrä, miksi osasta kansioita on tullut Drpboxin kansioita ja sitä kautta löydän kyllä Documents kansion alikansiot etc.

Pitäisikö minun vain hyväksyä tapahtunut muutos, vai pitäisikö sille tehdä jotain?

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 08.10.25 - klo:20.20 »
Järjestelmä siis toimii, mutta en enää ymmärrä, miksi osasta kansioita on tullut Drpboxin kansioita ja sitä kautta löydän kyllä Documents kansion alikansiot etc.

Pitäisikö minun vain hyväksyä tapahtunut muutos, vai pitäisikö sille tehdä jotain?
No tuo juuri kuulostaa siltä, että olisit naksutellut mahdollisen koko aseman synkronoitavaksi.

Eli liekö sinulla tuo "Backup" toiminto päällä? 10:47 kohdassa vilahtaa. Melkein lopussa viitavaan vielä kohteiden valintaan. Piti mielenkiinnosta vilkaista kun en ole tosiaan pitkään, pitkään aikaan tuota käyttänyt.
https://youtu.be/Z9XDtosBAm8?si=aO5XxPByMCPkyzNE&t=649

Mutta olettaisin, että sinulla on kyllä silloin joku maksullinen paketti jos koko asema on synkronoitu ja ei herjaa mitään tilanpuutteesta tms? Ilmaisessa ei ollut ainakaan aiemmin kuin pari Gt tilaa ja sehän ei tietystikään riitä mitenkään koko järjestelmän varmuuskopiointiin.

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 09.10.25 - klo:11.23 »
Kiitos neuvoista. Varmaankin on niin, että olen vahingossa "napsutellut" dropboxin pälle. En saanut Windowsin c-levyä toimimaan enää Ubuntussa ja yrittäessäni korjata sitä, olen mitä todennäköisemmin napsutellut sen dropboxin päälle. Varsinaisesti se ei haittaa minua, sillä c-levy kuitenkin löytyy sen alta.

Järjestelmä kannattaisi laittaa uusiksi, mutta toisaalta koneeni on niin vanha, että se tuskin kannattaa. Joudun ostamaan vuoden tai parin sisälllä uuden läppärin, sillä tälle on jo kerääntynyt aika paljon vuosia. Kysyisin oikeastaan vain, että onko läppärini vaarassa tulla kaapatuksi. Siellä ei kylläkään ole kylläkään muuten kuin kinulle tärkeää tietoa ja nekin tiedost ovat jo Onedrivella. Joten kysymykseni kuuluu vielä, voiko se dropbox jotenkin vahingoittaa tiedostojani.

Snufkin

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 09.10.25 - klo:11.36 »
Joten kysymykseni kuuluu vielä, voiko se dropbox jotenkin vahingoittaa tiedostojani.

Jos Dropboxin back-up-kansio ei ole julkinen, niin käsittääkseni ei, ellei mennä jonnekin vakoilutarinoiden maailmaan. Mutta julkinen asetus vuotaa tietosi maailmalle.

Dropboxista käsin ei kai pääse käsiksi sinun paikalliselle levylle, eli se toimii kuin ulkoinen kovalevy. Joku tietävämpi korjannee, jos olen tässä väärässä.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 09.10.25 - klo:12.51 »
Siellä ei kylläkään ole kylläkään muuten kuin kinulle tärkeää tietoa ja nekin tiedost ovat jo Onedrivella. Joten kysymykseni kuuluu vielä, voiko se dropbox jotenkin vahingoittaa tiedostojani.
Tuskinpa. Mutta sellainen varoituksen sana, että missään nimessä, ei koskaan, ei milloinkaan saa tehdä niin, että jakaa samat kansiot eri palveluihin. Takuuvarmasti tulee ongelmia ja isoja sellaisia.

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 09.10.25 - klo:17.39 »
Kiitos tiedosta. Yritän vastaisuudessa välttää tekemästä niin.