Kirjoittaja Aihe: Javascript sallittuna oletuksena?  (Luettu 330 kertaa)

Pendeli

• Käyttäjä
    • Profiili
Javascript sallittuna oletuksena?
« : 13.09.25 - klo:13.06 »
Aikoinaan kun tutustuin selaimiin ja internettiin viime vuosituhannen puolella varoiteltiin javasrciptin sallimisesta selaimissa oletusasetuksena. Myöhemmin tuli näppärä ohjelma asian hoitamiseksi eli NoScript jolla voi säätää sivujen toiminta haluamakseen.

Kun aloin kokeilla Braveselainta huomasin siinä olevan scriptit sallittuna oletuksena. Ja oikeastaan monikaan sivu ei toimi ilman sitä.

Minulla on edelleen NoScript käytössä Firefoxissa kun olen siihen aikoinaan tottunut ja saanut vakiosivut säädettyä. Uusilla sivuilla joutuu tietysti säätöjä tekemään.

Mikä mahtaa olla tilanne tänäpäivänä scriptien suhteen ja onko koko NoScriptistä hyötyä vai pitääkö kaikki scriptit sallia kuten Bravessa? Mikä on Braven ideana että ne sallitaan?

Snufkin

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Javascript sallittuna oletuksena?
« Vastaus #1 : 13.09.25 - klo:13.12 »
Mulla on tuo NoScript (+FF) myös käytössä, mutta käytännössä mahdoton poistaa noita javaskripteja mitenkään hallitusti. Ainoa hyöty on, että kun käy uudella/oudolla sivulla, niin se ei suoraan pääse niitä ajamaan. Vasta kun haluaa käyttää ko. sivua, voi poistaa rajoitukset.
Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754