Ubuntu 24.04.3 LTS | Lataa ja asenna | Tutustu yhteisöön | Blogi | Yritysten tarjoamat palvelutValmistajien tukemat Ubuntu-tietokoneet: kannettavatietokone.fi uudet ja käytetyt sekä Lenovo-verkkokauppa
Sinänsä itseäni huvittaa tietoturva jutuissa yksi perusoletus. Se että kännykkä on se turvallinen laite. Tyyliin okei menen verkkopankkiin tietokoneella, tarvin kännyn viereen jotta voin vahvistaa kirjautumisen. Okei, hienoa. Mitäs jos menenkin kännyn mobiilipankkisovelluksella? Kas kummaa se vahvistetaan sillä samalla kännyllä. Joskus kysynyt että mikä on miksei tietokoneelle saisi samalla lailla erillistä vahvistussovellusta ja heti alkaa sönkötys että öö öö tietoturva ja 2faktorinen autentikointi...mutta sen kännykän kanssa sama ei pädekään.
Olisin itse ainakin pitänyt dedikoitua "toimistotietokonetta" ja tuollaista erillistä 2fa laitetta ehkä kaikista tietoturvallisimpana vaihtoehtona maalikkolle.
Taskulaskimen kokoinen laite näytti olevan ja nyt sen tuki ilmeisesti loppuu ja pakotetaan käyttämään puhelinta tunnistautumiseen. Olisin itse ainakin pitänyt dedikoitua "toimistotietokonetta" ja tuollaista erillistä 2fa laitetta ehkä kaikista tietoturvallisimpana vaihtoehtona maalikkolle.
Lainaus käyttäjältä: qwertyy - 30.08.25 - klo:14.42Taskulaskimen kokoinen laite näytti olevan ja nyt sen tuki ilmeisesti loppuu ja pakotetaan käyttämään puhelinta tunnistautumiseen. Olisin itse ainakin pitänyt dedikoitua "toimistotietokonetta" ja tuollaista erillistä 2fa laitetta ehkä kaikista tietoturvallisimpana vaihtoehtona maalikkolle. Itse asiassa ei aivan noin. Valkea tunnuslukulaite loppuu syyskuussa, mutta on edelleen mahdollista tilata Musta ID-laite, joka on vähän isompi laite, mutta siinä on parempi näyttö ja kamera QR-koodien lukemista varten.Kolho se (musta ID-laite) on kyllä aikaisempaan (valkeaan) verrattuna, mutta saatavissa kuitenkin.
Lainaus käyttäjältä: qwertyy - 30.08.25 - klo:14.42Olisin itse ainakin pitänyt dedikoitua "toimistotietokonetta" ja tuollaista erillistä 2fa laitetta ehkä kaikista tietoturvallisimpana vaihtoehtona maalikkolle. Eihän tuo pelkästään pankkikäyttöön varattu älypuhelin tästä paljoa poikkea. Ongelman ydin on kuitenkin siinä, että ihmiset haluavat helppoutta ja se on yleensä suurin riski mille tahansa tietoturvalle. Salasanojen suhteen joku 16-merkkinen randomi on erittäin turvallinen, mutta kun se vaihtuu vaimon tyttönimeksi tai omaksi lempiautoksi, niin asia muuttuu olennaisesti.
Itsellä on kerran tullut koodikuittauspyyntö puhelimeen niin, että se ei ollut aiheellinen ja pahimmoikseen kuitenkin oli tarkoitus mennä verkkopankkiin niihin aikoihin. Taisin jotenkin avata puhelimessa varmistus ohjelman ensin ja aloin heti ihmettelemään, että mitäs tämä on kun koodi ei natsaa mihinkään, eikä kysymystä edes saisi olla näkyvillä. Oikein muuta ei tuolloin tullut mieleen kuin, että kirjoittiko joku juuri niihin aikoihin sopivasti tunnuksensa väärin, mikä on ainakin itselle sattunut useamman kerran. Niin tai näin, niin silloin havahduin, että näiden kanssa pitää olla tarkkana ja mielestäni nimenomaan puhelimella.