RTX 3060 on neljä vuotta vanha malli, joten tuki on ollut kunnossa jo pitkään. Ongelmia löytyy melkeinpä mistä tahansa yleisestä laitteesta, jos niitä lähtee erikseen etsimään.
Intel Arc B570 OC 10 GB voisi olla samantasoinen vaihtoehto. Se on kuitenkin uusi tämän vuoden malli. Miten siihen löytyy 24.04 Ubuntussa tuki?
Koneen mukana tulee Win 11 asennettuna ja itse asennan siihen Linuksin omalle levylle. Olen asentanut Linuksen vain bios tietokoneisiin ja luin netistä, ettei kyseinen näytönohjain tue Legacy-käynnistystä, vain UEFI-käynnistyst käy. Voiko tästä tulla ongelma?
Näinhän se on, kaikista komponenteista löytyy näköjään jotain ongelmia.
Toi Arc pitäis toimia todennäköisesti paremmin mitä Nvidia. Level1Tech on tehnyt arvostelun tuosta Linux käytössä jo melkein vuosi sitten ja asiat on todennäköisesti vain parantuneet.
https://www.youtube.com/watch?v=Tv0o6505JAcEn ole vieläkään oikein sinut itse Nvidian kanssa Linuxeissa. Toimii yleensä kohtuudella, mutta juuri huomasin mm. että ihan vanha perus GTX 1030 korruptoi ainakin osittain grafiikat Debian 13:ssa KDE:lla kun kone palautuu lepotilasta ja näyttää tapahtuvan kaikilla suositelluilla ajuriversioilla.
Sitten kun ajattelee noita integroituja Intel siruja, niin en muista koskaan nähneeni mitään ongelmia. No suorituskyky on ollut surkea niissä järjestelmästä riippumatta, mutta muuten todella hyvin toiminut. Itsellä on hiukan ollut ajatuksia päivittää konetta ja Arc on lähes varma valinta jo nyt itselleni.
*Edit*
Ohops. Olikin muuten B580 tuossa linkissä, eikä B570. Tosin noissa ei taida olla juurikaan ajuritasolla eroa.