Kirjoittaja Aihe: Harkinnassa intel i7-14700 tietokoneen osto  (Luettu 2207 kertaa)

mpiso

• Käyttäjä
    • Profiili
Harkinnassa intel i7-14700 tietokoneen osto
« : 29.08.25 - klo:15.40 »
Pitää hankia uusi tietokone. Sain tarjouksen koneesta seuraavanlaisilla komponenteilla:

Prosessori intel i7-14700
Emolevy msi Z790
Muisti ddr5 32gb
Kiintolevy 1 tera M.2
Näytönohjain RTX 3060 12Gt
Miditorni-kotelo 700 W

Miltä tuon lainen yhdistelmä vaikuttaa Linux käytössä? Eniten minua huolettaa prosessori, onko sen viat saatu lopullisesti korjattua? Olisiko AMD RYZEN parempi vaihtoehto?

epiphone

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Harkinnassa intel i7-14700 tietokoneen osto
« Vastaus #1 : 29.08.25 - klo:18.31 »
Uusi Nvidian näytönohjain voi olla aluksi hankala, mutta aikaa myöten yleensä ongelmat poistuu.
Kahvi on väkevin juomani

kamara

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 29.08.25 - klo:18.52 »
Komppaan epiphonea. Intel ja AMD ovat varmempia valintoja, jos linukkakonetta ajattelee. Tosin itselläni on NVidia eikä siinä ole suurempia ongelmia esiintynyt.

pkill

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 30.08.25 - klo:08.18 »
Intel Arc näyttiksen itselleni laittaisin, jos näyttistä olisin vaihtamassa.

https://www.jimms.fi/fi/Product/List/000-21E/komponentit--naytonohjaimet--intel-arc

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 30.08.25 - klo:12.31 »
Prosessorien viat on käsittääkseni korjattu oliko  12-sukupolvenmalleissa. Itse myös harkitsisin Intel Arc näutönohjainta, vielä enemmän Linux käyttöön.

jarmala

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 31.08.25 - klo:01.06 »
Pitää hankia uusi tietokone. Sain tarjouksen koneesta seuraavanlaisilla komponenteilla:

Prosessori intel i7-14700
Näytönohjain RTX 3060 12Gt

Koska tulossa on erillinen näytönohjain, niin silloin ei varmaan tarvita prosessorissa näyttistä? Silloin kannattanee ottaa 14000F -prossu, joka on yhtä nopea, mutta halvempi. Ja molemmat ovat 65 wattisia. Toki kannattaa tarkistaa, sisältävätkö prossut jäähyn vai ei...
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

mpiso

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 02.09.25 - klo:18.52 »
Kiitos vinkeistä. Minulla Nvidian näytönohjain on toiminut hyvin, mutta haulla ”RTX 3060 Ubuntu”, löytyy tosiaan paljon ongelmia.

Ongelmia on käsittääkseni myös 12-sukupolvea uudemmissa prosessoreissa. Ainakin haulla ”i7-14700 error” niitä löytyi paljon, vaikka ajan rajasi vuoteen.

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 02.09.25 - klo:23.20 »
Kiitos vinkeistä. Minulla Nvidian näytönohjain on toiminut hyvin, mutta haulla ”RTX 3060 Ubuntu”, löytyy tosiaan paljon ongelmia.

RTX 3060 on neljä vuotta vanha malli, joten tuki on ollut kunnossa jo pitkään. Ongelmia löytyy melkeinpä mistä tahansa yleisestä laitteesta, jos niitä lähtee erikseen etsimään.

Ongelmia on käsittääkseni myös 12-sukupolvea uudemmissa prosessoreissa. Ainakin haulla ”i7-14700 error” niitä löytyi paljon, vaikka ajan rajasi vuoteen.

Sama juttu tämän prosessorin kanssa. Näissä uusissa Intelin prosessoreissa on toki P- ja E-ytimien työnjakoon liittyviä potentiaalisia ongelmia, mutta ilmeisesti ne toimivat tavanomaisessa käytössä nykyisin ihan hyvin sekä Linuxissa että Windowsissa.
« Viimeksi muokattu: 03.09.25 - klo:15.43 kirjoittanut nm »

ilkant

• Käyttäjä
  • Kubuntu
    • Profiili
« Vastaus #8 : 03.09.25 - klo:15.20 »
Intel i7-14700 sisältää Intel® UHD Graphics 770. Sellainen osannee perusasiat näyttää. Mutta riittääkö sitten käytännössä käyttäjän tarpeisiin?

mpiso

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 03.09.25 - klo:16.25 »
Sama juttu tämän prosessorin kanssa. Näissä uusissa Intelin prosessoreissa on toki P- ja E-ytimien työnjakoon liittyviä potentiaalisia ongelmia, mutta ilmeisesti ne toimivat tavanomaisessa käytössä nykyisin ihan hyvin sekä Linuxissa että Windowsissa.

Tarkoitat varmaan tätä biosin päivitystä, esimerkkinä Delin sivu:

https://www.dell.com/support/kbdoc/fi-fi/000227933/koko-toimialaa-koskeva-ongelma-13-ja-14-sukupolven-intel-core-i5-i7-ja-i9-suorittimissa

Löytyi myös alle kuukauden vanha viestiketju (linkki alla). Ei oikein herätä luottamusta kun siinä lukee käännettynä muun muassa näin:

”Kukaan ei voi tätä sinulle varmasti sanoa.

Intel sanoo, että se on korjattu. Mutta he ovat esittäneet tämän väitteen kolme tai neljä eri kertaa, vaikka sitä ei ole vielä korjattu, ja he jatkavat uusien korjausten julkaisemista.

Vaikka raporttien määrä on laskenut merkittävästi uusimpien korjausten julkaisun jälkeen, sekä käyttäjien että yritysten raportoimat ongelmat ovat edelleen melko yleisiä. Vain pari viikkoa sitten Mozilla alkoi saada niin paljon kaatumisraportteja 13./14. sukupolven järjestelmistä, jotka olivat epävakaita ja helleaallon ilmeisesti ajamia äärirajoille, että heidän oli pakko poistaa kaatumisraportointi käytöstä tilapäisesti Firefoxissa.”

https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/1moony1/have_you_had_intel_1314_gen_processor_issues/

Toki löytyy myös viestejä, missä sanotaan, ettei mitään ongelmia ole.

mpiso

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 07.09.25 - klo:14.19 »

RTX 3060 on neljä vuotta vanha malli, joten tuki on ollut kunnossa jo pitkään. Ongelmia löytyy melkeinpä mistä tahansa yleisestä laitteesta, jos niitä lähtee erikseen etsimään.

Intel Arc B570 OC 10 GB voisi olla samantasoinen vaihtoehto. Se on kuitenkin uusi tämän vuoden malli. Miten siihen löytyy 24.04 Ubuntussa tuki?

Koneen mukana tulee Win 11 asennettuna ja itse asennan siihen Linuksin omalle levylle. Olen asentanut Linuksen vain bios tietokoneisiin ja luin netistä, ettei kyseinen näytönohjain tue Legacy-käynnistystä, vain UEFI-käynnistyst käy. Voiko tästä tulla ongelma?

Näinhän se on, kaikista komponenteista löytyy näköjään jotain ongelmia.

pkill

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 07.09.25 - klo:15.10 »

Intel Arc B570 OC 10 GB voisi olla samantasoinen vaihtoehto. Se on kuitenkin uusi tämän vuoden malli. Miten siihen löytyy 24.04 Ubuntussa tuki?

Koneen mukana tulee Win 11 asennettuna ja itse asennan siihen Linuksin omalle levylle. Olen asentanut Linuksen vain bios tietokoneisiin ja luin netistä, ettei kyseinen näytönohjain tue Legacy-käynnistystä, vain UEFI-käynnistyst käy. Voiko tästä tulla ongelma?

Ei uefi mikään ongelma ole. intelin ajurituki Linuxille on parhaasta päästä. Niillä taisi olla oma ajuri PPA näitä arcceja varten.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 07.09.25 - klo:17.15 »

Toi Arc pitäis toimia todennäköisesti paremmin mitä Nvidia. Level1Tech on tehnyt arvostelun tuosta Linux käytössä jo melkein vuosi sitten ja asiat on todennäköisesti vain parantuneet.
https://www.youtube.com/watch?v=Tv0o6505JAc

En ole vieläkään oikein sinut itse Nvidian kanssa Linuxeissa. Toimii yleensä kohtuudella, mutta juuri huomasin mm. että ihan vanha perus GTX 1030 korruptoi ainakin osittain grafiikat Debian 13:ssa KDE:lla kun kone palautuu lepotilasta ja näyttää tapahtuvan kaikilla suositelluilla ajuriversioilla.

Sitten kun ajattelee noita integroituja Intel siruja, niin en muista koskaan nähneeni mitään ongelmia. No suorituskyky on ollut surkea niissä järjestelmästä riippumatta, mutta muuten todella hyvin toiminut. Itsellä on hiukan ollut ajatuksia päivittää konetta ja Arc on lähes varma valinta jo nyt itselleni.

*Edit*
Ohops. Olikin muuten B580 tuossa linkissä, eikä B570. Tosin noissa ei taida olla juurikaan ajuritasolla eroa.
« Viimeksi muokattu: 07.09.25 - klo:17.20 kirjoittanut qwertyy »

mpiso

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 01.10.25 - klo:15.45 »
Tämä hiukan kesti, mutta nyt olen hankkinut tietokoneen AMD prosessorilla ja Intelin näytönohjaimella. En vielä tiedä oliko oikea ratkaisu, aika näyttää.

Kiitoksia kommenteista.