Kirjoittaja Aihe: Mikä versio?  (Luettu 2477 kertaa)

jackall

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Mikä versio?
« : 10.10.06 - klo:22.56 »
Terve!

Haluan aloittaa linuxin käytön ja olen päätynyt eri distroista Ubuntuun.

Mutta seuraavat käsitteet sekoittaa jo heti alkuun :)

Ubuntu, Edubuntu, Kubuntu, Xubuntu

Dapper, Breezy, Hoary

Käsittääkseni yllä on listaa erilaisista graafisista työpöydistä sekä eri ubuntun versioista.

Breezy on vissiin ubuntun oikea versio ja muut on jotain kehittely-ympäristöjä?

Onko tuo Kubuntu paras graafinen työpöytä?

Minulla on AMD64 prossu, joten valitsenko asennuspaketiksi 64 bittisen vai 32 bittisen version?

AMD64 versio taitaa olla vielä vähän testausvaiheessa?

Kertokaas nyt miten minun kannattaisi menetellä?

Antaisitteko suoran linkin sopivaan ubuntu-versioon sekä muutamat ohjeet, miten saan esim. tuon Kubuntun työpöydäksi. ::)

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Mikä versio?
« Vastaus #1 : 10.10.06 - klo:23.08 »
Dapper on tämänhetkinen ubuntun vakaa versio (ja tavallaan vielä yli puolivuotta, jos edgyä ei lasketa vapaaksi). Linkki tuohon asennusimageen on vähän hankalaa laittaa kun en tiedä minkä version ubuntusta haluat, jos KDE kiinnostaa työpöytänä, niin kubuntua koneeseen vaan. Haluatko nuo 64-bittiset ominaisuudet käyttöösi? Niistä voi aiheutua pientä päänsärkyä (myös pienehköä nopeusetua). Suosittelen kuitenkin 32-bittistä versiota, koska tiety jutut ovat siinä helpompia.
Näillä tiedoilla tommonen linkki:
http://www.nic.funet.fi/pub/Linux/INSTALL/Ubuntu/releases/kubuntu/6.06.1/kubuntu-6.06.1-desktop-i386.iso
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Re: Mikä versio?
« Vastaus #2 : 10.10.06 - klo:23.12 »
Terve!

Haluan aloittaa linuxin käytön ja olen päätynyt eri distroista Ubuntuun.

Mutta seuraavat käsitteet sekoittaa jo heti alkuun :)

Ubuntu, Edubuntu, Kubuntu, Xubuntu

Dapper, Breezy, Hoary

Käsittääkseni yllä on listaa erilaisista graafisista työpöydistä sekä eri ubuntun versioista.

Breezy on vissiin ubuntun oikea versio ja muut on jotain kehittely-ympäristöjä?

Onko tuo Kubuntu paras graafinen työpöytä?

Minulla on AMD64 prossu, joten valitsenko asennuspaketiksi 64 bittisen vai 32 bittisen version?

AMD64 versio taitaa olla vielä vähän testausvaiheessa?

Kertokaas nyt miten minun kannattaisi menetellä?

Antaisitteko suoran linkin sopivaan ubuntu-versioon sekä muutamat ohjeet, miten saan esim. tuon Kubuntun työpöydäksi. ::)

Ubuntu käyttää Gnomea ja Kubuntu KDE-työpöytää. Xubuntu on kevyempi, en muista ikkunamanagerin nimeä... Edubuntu on koulukäyttöön.


jackall

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Mikä versio?
« Vastaus #3 : 10.10.06 - klo:23.25 »
Kiitos avusta, haluaisin kyllä ottaa hyödyt irti 64 bittisyydestä.

Mitenkäs mp3:t ja videot toimii 64 bittisellä?

Minun tietokoneen käyttö on vahvasti

internet, sähköposti, musiikki, videot/elokuvat (=peruskäyttöä)

Eli kertoisitko vielä mitä paketteja pitää asentaa ja miten , jotta noi toimisi?

sudo apt-get install "ohjelma"         noinhan se kaiketi menee =)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Mikä versio?
« Vastaus #4 : 10.10.06 - klo:23.28 »
vastauksia jos saitkin, mutta koetetaan jotain pientä yhteenvetoa...

Mutta seuraavat käsitteet sekoittaa jo heti alkuun :)

Ubuntu, Edubuntu, Kubuntu, Xubuntu

nuo ovat distribuutioita eli jakeluversioita. periaatteessa kaikilla niistä on sama ympäristö (kaikki ovat "ubuntuja") ja kaikki käyttävät samoja asennuslähteitä. ne eroavat toisistaan oletuksena asennettavan työpöytäympäristön ja ohjelmistovaikoiman suhteen. kaikista löytyvät sovellukset ovat kuitenkin saatavilla kaikkiin muihinkin.

Dapper, Breezy, Hoary

nämä ovat versioiden nimiä, kuten win95, windows2000 ja winXp. versioilla on myös oma numerointinsa joka seuraa julkaisuvuotta ja kuukautta (vuosi.kuukausi). dapper = 6.06, breezy = 5.10 ja hoary = 5.04. noita edelsi warty joka oli numeroltaan 4.10.

Käsittääkseni yllä on listaa erilaisista graafisista työpöydistä sekä eri ubuntun versioista.

versioista kyllä, mutta ei työpöydistä. toki työpöydätkin eroavat, mutta enemmän kyse on ohjelmistokokonaisuuksista.

Breezy on vissiin ubuntun oikea versio ja muut on jotain kehittely-ympäristöjä?

dapper on uusin vakaa versio nuo muut ovat vanhempia vakaita versioita. nykyinen kehitysversio on nimeltään edgy ja siitä tulee versio 6.10 sen ilmestyessä tämän kuun lopussa.

Onko tuo Kubuntu paras graafinen työpöytä?

absoluuttisesti parasta on vaikea sanoa, koska ihmiset pitävät niin eri asioista. kubuntun mukana asentuva KDE ja ubuntun mukana asentuva Gnome ovat kaksi suurinta ja monipuolisinta (mutta myös raskainta) työpöytäympäristöä linuxissa. moni pitää KDE:sta ja jotakuinkin yhtä moni Gnomesta. itse pidän enemmän Gnomesta, mutta vanhana KDE-käyttäjänä ymmärrän kyllä niitäkin jotka pitävät KDE:sta.

Minulla on AMD64 prossu, joten valitsenko asennuspaketiksi 64 bittisen vai 32 bittisen version?

jos haluat suljettujen ohjelmistojen toimivan ilman säätämistä, sinun kannattaa valita 32-bittinen. jos olet valmis säätämään, niin 64-bittinen käy yhtä hyvin.

AMD64 versio taitaa olla vielä vähän testausvaiheessa?

periaatteessa ei, vaikka moni on siitä valittanutkin.

Kertokaas nyt miten minun kannattaisi menetellä?

asennat haluamasi version, opettelet peruskäytön ja jos siinä vaiheessa haluat laajentaa tietämystäsi, niin testailet hieman eriliaisia työpöytäympäristöjä (myös niitä "erilisia") ;)
Janne

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Re: Mikä versio?
« Vastaus #5 : 10.10.06 - klo:23.30 »
Lieneekö 64-bittisyydestä suurta etua noissa (tavallisissa) toimissa? En tiedä.

Lue:

https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats

tai selaa foorumia.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Mikä versio?
« Vastaus #6 : 10.10.06 - klo:23.31 »
Kiitos avusta, haluaisin kyllä ottaa hyödyt irti 64 bittisyydestä.

Mitenkäs mp3:t ja videot toimii 64 bittisellä?

sulejtut formaatit toimivat heikosti ilman suljettuja koodekkeja. niitä varten tarvitaan periaatteessa 32-bittinen asennus 64-bittisen sisään.

Minun tietokoneen käyttö on vahvasti

internet, sähköposti, musiikki, videot/elokuvat (=peruskäyttöä)

Eli kertoisitko vielä mitä paketteja pitää asentaa ja miten , jotta noi toimisi?

sudo apt-get install "ohjelma"         noinhan se kaiketi menee =)

internet ja sähköposti toimivat suoraan asennuksesta, loppuihen löytyy ohjeet mm. tuolta wikikirjasta.
Janne

tn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 472
    • Profiili
Re: Mikä versio?
« Vastaus #7 : 10.10.06 - klo:23.34 »
No hö, laitetaan nyt sitten tämäkin tuon vastaustulvan perään...

Ubuntu käyttää Gnomea ja Kubuntu KDE-työpöytää. Xubuntu on kevyempi, en muista ikkunamanagerin nimeä... Edubuntu on koulukäyttöön.
Niin ei noissa tosiaan muuuta eroa ole kuin työpöytä. Yleensä Gnomea pidetään hieman yksinkertaisempana ja KDE taas vastaavasti mahdollistaa enemmän säätämistä. KDE näyttää (ei siis välttämättä toimi) ehkä hieman enemmän enemmän Windowsilta. Ubuntun ollessa kyseessä, ovat Gnomen (Ubuntun) käyttäjät enemmistössä verrattuna KDE:hen (Kubuntuun). Tästä syystä esimerkiksi ohjeita löytyy eniten perus Ubuntulle. Kuten tuossa jo mainittiinkin, on Xubuntu sitten hieman kevyempi vaihtoehta ja käytää XFCE-työpöytää.

jackall

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Re: Mikä versio?
« Vastaus #8 : 10.10.06 - klo:23.36 »
Kiitoksia JANNE + muut selkeästä selvityksestä. Eli 32-bittinen versio latautumaan. :)