Olen jo vanhempi käyttäjä täällä, mutta nyt toisella nimellä kun aikaisempi sähköposti ei enää ole olemassa. Tulin tänne katsomaan, millaisia apuja täältä voivat esim. uudet Linux käyttäjät saada ongelmiinsa. Aivan ensiksi törmäsin siihen, että tänne rekisteröityminen on tehty todella hankalaksi ja jopa vaativaksi.
Miksi? Foorumit eivät ole meillä eikä muuallakaan enää erityisessä suosiossa. Sitä taustaa varten luulisi olevan järkevää tehdä asioiminen ja rekisteröityminen helpoksi (tiedän ensisenä foorumiun omistajana kyllä turva-asiat).
Mutta ehkä siihen on sitten syynsä. Ehkä joku kertoo vanhalle Ubuntu käyttäjälle. Voihan se olla niin, että halutaan keskittyä kehittyneisiin käyttäjiin eikä aloittelijoiden neuvonta kiinnosta. Jos halutaan tehdä Linuxit suuremmaksi, niin siihen pitää saada mukaan myös aloittelijat. Nyt on tulossa suuri hetki, kun Win 10 tuki loppuu syksyllä.
On täällä muitakin ikäihmisiä ja myös käyttäjinä vanhempia. Minäkin täytin äskettäin 75 v ja käyttäjänäkin olen ollut vuodesta 2009 asti.
Toisen käyttäjänimen vaihtamiseen ei tarvita uutta tilinaloitusta. Omaa profiilia voi editoida ja vaihtaa haluamansa käyttäjänimen. Myös uuden sähköpostiosoitteen voi sinne asetella, ei tarvita uutta tiliä sen vaihtuessa. Salasanan uusiminen on muutenkin viisasta ajoittain tehdä.
En syytä tai moiti kysyjää, mutta yleisellä tasolla sanoisin vielä, että uuden tilin avaaminen edellyttää sitten vanhan tilin kuoletusta, koska sääntöjen mukaan kahta tiliä ei saa pitää. Tilin vaihtaminen on myös nähtävä toisten käyttäjien kannalta hiukan epäilyttävänä, koska tiliä vaihdetaan ylensä siksi, että on tullut riitaa ylläpidon kanssa. Tämä siis yleisellä tasolla, tarkoittamatta kysyjää.
Olen saanut paljon apua täällä kokeneilta käyttäjiltä, mutta useimmiten apu tulee ihan ilman kirjautumista olemassa olevista keskusteluista.
Rekisterötymisen suodatuskysymyksiin olen itsekin syyllinen. Se tehtiin siksi, kun mistään ei riittänyt tarpeeksi voimavaroja roskapostittajien ja kiusantekijöiden suodatukseen ylläpdon voimin. Tämähän on talkootyötä. Voikeitahan nuo tehtävät eivät ole, ainakaan henkilölle, joka osaa suomea ja osaa täällä keskustella muutenkin johdonmuksisesti. Tekoälyn käyttö osoittaa jo kyvykkyyttä sen verran, että osataan nuo tehtävät muutenkin, ei sitä tällaiseen vaivauduta käyttämään.
Some on vienyt suosiota näiltä foorumeilta, ja on sellaisia vaihtoehtoja täälläkin. Tarkoitus ei kuitenkaan ole foorumin suosion lisääminen, vaan käyttäjien auttaminen pulmissa. He kyllä tulevat tänne tarvitessaan. Lähes kaikissa tuotteissa ja palveluissa on myös asiakaspalvelu ja siinä palsta usein kysytyt kysymykset, joka on lähellä tällaista foorumia. Ubuntulla kun ei oikein voi olla varsinaista asiakaspalvelua niin yritämme tehdä sen näin.
Rekisteröitymistä ei voi tehdä helpoksi. Moderaattoreita on kyllä useita, mutta kaikki he ovat vapaaehtoisia talkoolaisia, rakkaudesta lajiin.
Juuri alottelijoita täällä on neuvottu kaikkein eniten. Siitä suuri kiitos hyville ihmisille, jotaka väsymättä vastaavat lähes heti kun jotain kysytään. Eikä täällä ole koskaan ollut edes tyhmiä kysymyksiä.
Vaikka Linux ei olekaan kaupallinen, tai on kyllä sitäkin, mutta Ubuntu ei ole, niin silti on jonkin verran halukkuutta tehdä ideaa tutuksi. Linuxin etuhan se ei ole, se on kaupallinen etu. Linuxillehan olisi aina parempi jos se pysyy pienessä piirissä. Olen itse asentanut ja opettanut Ubuntua useille tuttavilleni. Kaikki ovat olleet tyytyväisiä, mutta hiukan siinä tarvitaan myös vastuuntuntoa ylläpitää järjestelmää, kun muuta ylläpitoa ei ole. Monille on suuri kynnys rekisteröityä tälle foorumille, eikä se johdu suodatinkysymyksistaä, vaan perinteisestä ujostelusta, mutta apua osaavat täältä kyllä hakea.
Windows 10 käyttäjiltä on jo tullut kyselyitä mahdolliseen tuentarpeeseen. He ovat kuitenkin pääsääntöiseti osaavaa väkeä, käyttäneet tietokonetta koko ikänsä, ja selviytyvät helposti siirtymästä. Keskustelua silti on ollut, samaan tapaan kuin automallin uusimisessa.