Kirjoittaja Aihe: Flatpak-ohjelman asentaminen paneeliin  (Luettu 341 kertaa)

ilkant

• Käyttäjä
  • Kubuntu
    • Profiili
Flatpak-ohjelman asentaminen paneeliin
« : 10.06.25 - klo:19.51 »
Yksi seuraamani tubettaja ajeli Windows-koneellansa jotain ralliautopeliä. Hänellä oli oikein ratti ja vaihdekeppi tietokoneella. Halusin pitkästä aikaa kokeilla Kubuntu 25.04:llä jotain autopeliä.

Löysin Google-haulla jonkun Stunt Rally -pelin Linuxille. Aloin asentaa sitä. Se oli Flatpak-ohjelma. Ja se käytti X:ää. Siitä tuli mieleen, että ei ehkä toimi kun tässä on nyt käytössä Wayland. Ja voi peräti sotkea systeemiä. Sitten halusin lisätä pelin paneeliin näytön vasemmalla laidalla, jossa minulla on muutama peli ja usein käyttämiäni IM-ohjelmia.

Huomasin, että paneeliin pystyi asentamaan vain sovelmia, jotka tulivat listana kun teki toiminnon lisää sovelmia paneeliin. Lopulta kokeilin asentaa kuvakkeen työpöydälle. Sekin on muuttunut vuoden parin aikana sellaiseksi, että pitää mennä ensin muokkaustilaan. Ja kun sitten kaksoisnapsautin kuvaketta, se ilmoitti, ettei sellaista ohjelmaa ole. Tuossa olin laittanut sen käynnistyskomennon

Koodia: [Valitse]
flatpak --user update org.tuxfamily.StuntRally

kuvakkeeseen ohjelmaksi. Ilmeisesti pitäisi keksiä joku lisuke tuohon, joka käynnistäisi ohjelman.

Itse peli käynnistyi Konsole:sta käynnistettynä. Ja toimikin ihan hyvin. Mutta auton ohjaus näppäimistöltä oli hankalaa. Täällä on jossain ollut Linux-yhteensopivia ratteja. Pitää miettiä. Vuosikymmeniä sitten joku oli laittanut 6-pistekaiuttimet autopeliin ja se antoi hyvän todenmukaisen tuntuman ajeluun.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Flatpak-ohjelman asentaminen paneeliin
« Vastaus #1 : 10.06.25 - klo:20.12 »
Sellainen pikavinkki, että voi mennä tuonne Flathub.org sivulle ja katsoa sieltä tietoja.
www.flathub.org

Kyseessä on ilmeisesti tämä?
https://flathub.org/apps/org.tuxfamily.StuntRally

Jos painat siitä "Install" kohdan lisäväkäsestä, niin näet asennuskomennon ja suorituskomennon. Eli jos katsot sieltä, niin todennäköisesti sopiva käynnistyskomento olisi tapauksessasi.
Koodia: [Valitse]
flatpak run org.tuxfamily.StuntRally