Olen pari vuotta sitten ostanut yhteen ikivanhaan tietokoneeseen 16 GB:n muistikamman. Se teki
HP 110 koneesta huomattavan sulavasti käyvän verrattuna aiempaan ilmeisesti 8 GB muistiin verrattuna.
Nyt tekisin saman Acer Aspire 3750G -koneelle. Siinä on nyt 8 GB muistia. Joillakin ulkomaisilla www-sivuilla sanotaan muistin maksimimääräksi juuri tuo 8 GB. Mutta toisilla sivustoilla myydään 16 GB määriä sille.Listaan muutaman
Verkkokauppa,
Amazon.de,
CompuRAM. Suomessa hinnat näyttävät olevan kaksinkertaisia. Mutta ulkomaille on vähän hankalampi palauttaa muistikampoja, joskin osa niistä on tosi halpoja ja ne voisi laittaa vaikka roskikseen epäsopivina. Minulle toimivuus on tärkeämpi kriteeri kuin raha tässä tapauksessa. Osassa ulkomaalaisista kaupoista sanotaan nimenomaan, että ne ovat sopivia Acer Aspire 3750G -koneelle.
Tätä muistin lisäystä teen vain tuon aiemman kokemuksen perusteella. Läppärillä teen lähinnä ohjelmistojen kuten Plasma 6.4 betan testausta ja kokouskäytössä, jos sellaisessa joutuu esim. äänestämään tietokoneellansa lähiverkon kautta. Olen siis miettinyt koko muistin laajennuksen järkevyyttä. Mietityttää myös, että osassa volttimääräksi sanotaan 1,3 V ja toisissa 1,5 V.