Kirjoittaja Aihe: exfat ja gparted kokomuutos ei onnistu [RATKAISTU]  (Luettu 1749 kertaa)

raimo

• Käyttäjä
  • Manjaro
    • Profiili
openSUSE ja exfat ( iso osio 5Tt) osion jakaminen kahteen osaan ei onnistu, ensin kokeilin ihan sillä että irrotin ulkoisen aseman ja kokeilin openSUSEsta, ei onnistu.
Sitten tein KDE neon tikun ja starttasin Live-disstron, kokomuutos ei onnistu silläkään. Onko nyt niin että Linux ei osaa muuttaa exfat osion kokoa?

Miten tämä tehtäisiin Windowsissa jos se siinä onnistuisi?
« Viimeksi muokattu: 09.02.25 - klo:23.27 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

raimo

• Käyttäjä
  • Manjaro
    • Profiili
Vs: exfat ja gparted kokomuutos ei onnistu
« Vastaus #1 : 09.02.25 - klo:23.26 »
Sain Windowsissa tyhjennettyä aseman puoliksi ja sitten luotua ext4 osion openSUSE:ssa Gparted:llä.
Nyt on 2 osiota, toinen exfat 2.7Tt ja toinen ext4 2.7Tt

Levytilan jakaminen tms oli Windows asetus, en enää löydä sitä, haulla varmaan löytyy mutta olen nyt openSUSE:ssa
En löydä millään sitä paikkaa missä sen levytilan jaon tein 2 osaan. 1. osio exfat ja loput tyhjää ja se tapahtui nopeasti, naps vaan.
Siinä ei ollut graafista käyttöliittymää vaan yksi tekstikenttä mihin piti syöttää varatun tilan määrä numeroina.

edit: löytyi! Windowsin asetusten hakuun Muuta levyn aseman kokoa -> Ominaisuudet (oikean levyn kohdalta) -> Muuta kokoa.
Koko syötetään siis numeroina, minulla oli helppo kun halusin 2 samankokoista osiota joten jaoin laskimella alkuperäisen levytilan kahdella. (Vai on laskin turha, KDE neon???) :P
Koko on bitteinä (tavuina?), en minä ainakaan osaa laskea päässä pitkää numerosarjaa kahdeksi saman suuruiseksi luvuksi. :)
« Viimeksi muokattu: 11.02.25 - klo:03.23 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski