Kirjoittaja Aihe: WinGet ja Python  (Luettu 1981 kertaa)

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
WinGet ja Python
« : 05.02.25 - klo:18.14 »
Huomasin että hakemistosta AppData\Local\Microsoft\WindowsApps\ (joka on polussa) löytyy python.exe, joka on saman ikäinen kuin samassa hakemistossa oleva winget.exe. En ole koskaan itse asentanut WinGet-sovellusta, vaan se on jossain välissä tullut Windows10:iin mukaan. Huomasin sen olemassaolon ensimmäisen kerran vasta toukokuussa 2024. WinGetin oma päivitys on nyt jonkin aikaa ollut solmussa, ja tämä on tapahtunut joskus aiemminkin, ja lopulta ratkennut Windows-päivitysten mukana.

Nyt kumminkin joudun pohtimaan, mihin tarkoitukseen tuo python.exe on, ja sotkeeko se jotain jos asennan uudemman Pythonin. En ole itse asentanut MicrosoftStoresta kuin yhden ainoan sovelluksen, joten tätä Pythonia selvästi tarvitsee jokin Windowsin oma palikka. Sattuuko kukaan tietämään mitään tästä?

JaniAlander

• Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
Vs: WinGet ja Python
« Vastaus #1 : 05.02.25 - klo:18.49 »
On ainakin Windows11:sessakin peräti python.exe ja python3.exe

Molemmat päivittynyt viime itsenäisyyspäivänä.

Mulla on se epäily että jos itse asennat python ympäristön se ei sotke tuota.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 06.02.25 - klo:06.28 »
Seliseli-tausta:

Olin aikeissa tehdä isoja muutoksia Ubuntu-koneellani, ja sitä varten ajattelin asentaa yle-dl:n Windows-koneelle siksi aikaa kunnes saan Ubuntun taas täyteen käyttöön. Asensin sitä varten Pythonin, ffmpegin ja wgetin Scoop-paketteina, mutta yle-dl:n käynnistys epäonnistui. Lopullinen ratkaisu oli poistaa pythonin Scoop-asennus ja asentaa python erikseen.

Perimmäinen ongelma oli se, että Scoop-pakettina python asentui tuplana – sekä scoop-hakemistoihin että AppData-hakemistoihin – ja kun asensin yle-dl:n, niin se asentui AppData-puolelle. Mutta AppData-rakenteessa on kaksi haaraa, Local ja Roaming, ja yle-dl asentui Roaming-haaran scripts-hakemistoon. Kuitenkin python-asennus lisää polkuun vain yhden scipts-hakemiston. Scoop-hierarkiassa on vain yksi scripts-hakemisto, ja siellä on pythonin omat .exe-tiedostot, jotka AppData-rakenteessa ne ovat Local-haarassa. Scoop tuntui etsivän palasia aina väärästä paikasta vaikka mitä yritin.

Nytkin, kun python on asennettu omasta asennuspaketistaan, joudun lisäämään tuon Roaming-puolen scripts-hakemiston polkuun erikseen, mikä on sikäli ikävää, että siinä on mukana versionumero.

pkill

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 06.02.25 - klo:09.43 »
ytDownloader löytyy myös windowsille, jolla voi ylestä latailla GUI käyttöliittymällä.

https://github.com/aandrew-me/ytDownloader