Kirjoittaja Aihe: [Ratkaistu] Tarvitsen yksityisopetusta Linuxin perusasioissa  (Luettu 1484 kertaa)

Olli-Veikko

• Käyttäjä
    • Profiili
    • JOKINEN
Hei!

Olen aikoinaan käyttänyt Linuxia, mutta Applen tuotua Unix-koneet markkinoille siirryn Macin käyttäjäksi. Nyt olen hankkinut jälleen Linux-koneen ja olen aloittamassa ohjelmointiprojektia Linuxissa. Ohjelmointi sujuu ongelmitta, mutta muutamat pikkuasiat Linuxin käytössä ovat muuttuneet. Tarvitsisin opetusta ihan nokatusten esimerkiksi ohjelmien asennuksessa ja muissa pikkujutuissa.

Kielitaitoni on huono. Vähiten huono kieleni on saksa ja englanti on todella heikko. Menen vain lukkoon ja ahdistun kun yritän lukea englanninkielisiä ohjeita.

Maksan tietysti tällaisista yksityistunneista sopivan korvauksen.
« Viimeksi muokattu: 03.01.25 - klo:15.47 kirjoittanut Olli-Veikko »
Olli-Veikko

kamara

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Tarvitsen yksityisopetusta Linuxin perusasioissa
« Vastaus #1 : 29.12.24 - klo:05.00 »
Nykyään intenetin kääntäjät (esim googletranslate) kääntävät ihan kohtuullista Suomea, niin silläkin pärjää.

Itse en ole opiskellut päivääkään saksaa, mutta ymmärsin googlen käännöksen, kunhan vähän sovelsi käännöstä.

Googletranslaten pulttaaminen Linuxiin onnistuu ihan hyvin pienellä scriptillä:
https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=53162.msg407455#msg407455

... mutta jos tämä ei riitä, niin kannattaa ilmoittaa ainakin lähikaupunki, jossa asut/käyt töisśä, jos et välttämättä etäopetusta halua.

Lisäksi kannattaa kertoa myös, mitä ohjelmointikieliä haluat opiskella.

Yhteyden otto käy ilmeisesti yksityisviesteillä ?

Jtkone

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 29.12.24 - klo:05.58 »
Vaikka kysyjä haluaakin lähiopetusta, niin kannattaa myös tutustua yliopistojen maksuttomiin verkkokursseihin:
Esimerkiksi alkeiskurssi:https://fitech.io/fi/opinnot/johdatus-linuxiin/.

pkill

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 29.12.24 - klo:09.07 »
Ja esim. Braven Leo ja Googlen Gemini tekoälyt osaa antaa apua monenlaisiin ongelmiin.

Asensin juuri Ubuntuun pohjautuvan Zorin OS käyttiksen, kun tätä kehutiin hyvin helppokäyttöiseksi ja viimeistellyksi ja kyllähän tämä siltä vaikuttaa. Esim. windows ohjelmaa avatessa heti ohjaa asentamaan winen ja kertoo mitä kannattaa tehdä, jos on peli kyseessä.

https://zorin.com/os/

Jere Sumell

• Käyttäjä
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
« Vastaus #4 : 29.12.24 - klo:09.41 »
Hyviä vastauksia tullut.

Kamara -nimimerkkiä voin suositella empiirisen kaupankäynti-kokemuksen pohjalta, jos olet samalta paikkakunnalta kuin hän.

Mistäpäin olet? Voin järjestää johonkin pisteeseen saakka Turussa lähiopetusta/etänäkin osittain.

Referenssejäni Linuxiin liittyen:

- Turun AMK -käyttöjärjestelmät -kurssi "4 - kiitettävä". (Ainoa muodollinen pätevyysreferenssini esittää Linuxiin liittyen)
- Linux Mint turvallinen käyttö peruskäyttäjälle opas -vapaaehtoinen kirjoittaja joitain oppaan projektin kanssa sovituista aiheista.
- Itsekin vuosien mittaan tällä kakkosläppärilläni Linux Mint natiivina OS:nä, niin käytännön ongelmien kautta tullut tietotaitoa kertymään matkan varrella.

Mitä tarjoaisin:

- Koulutukseen, kasvatukseen ja oppiin liittyen myös teoreettista ja humaania pohjaa kasvatustieteen kirjanoppineisuuden muodossa.
- Otan yksilöllisesti huomioon oppilaani kokonaisvaltaisesti.
- En etene minkään yksittäisen teoksen varassa, vaan jos tarjoan jotain esitystä, se on oheislukemistona.
- Omaa oppimateriaalia tuotan.
- englannin kieli ja erityisesti tekniikka/liiketalous -kiitettävällä tasolla nykyisin päälle 40 vuotta eläneenä.

Muuta plussaa:
- Itsekin olin vielä lukioaikana samassa tilanteessa, missä itse olet nyt, arvon "Olli-Veikkio".

Conclusion:

Riippuen paikkakunnastasi, voidaan viettää intensiiviviikonloppu Turussa tai muutama, käteismaksu tai tilisiirto pankkitililleni, kun "kurssit" on päättyneet. Pistä yksityisviestiä, jos olet kiinnostunut.

On totta, että suomen kielelläkin on paljonkin hyvää ohjeistusta/materiaalia saatavilla, ja tosiaan nuo johtavat käännöstyökalut verkossa ja ihan jees, mutta samalla oppii englannin kieltä mukavasti myös noissa käännöksiä lukiessa, vaikka ne oli ainakin jokin aika takaperin aika kankeita joidenkin aihealueiden osalta.

Lisäksi on tullut tällä palstalla selväksi, mitä olen ottanut osaa tekniikan sanaston käännöksiin, niin suomen kielelle ei ole vakiintuneita termejä aivan jokaiselle tietotekniikan sanalle, tai ne on "varastettu" suoraan englannin kielestä yleensä.

Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

Olli-Veikko

• Käyttäjä
    • Profiili
    • JOKINEN
« Vastaus #5 : 29.12.24 - klo:13.11 »
Kiitos pikaisista vastauksista! Täällähän on virkeätä väkeä!

Olen käyttänyt tietokoneita vuodesta 1972 ja kyllästynyt tankkaamaan ohjeita. Kyllä minä niistä ajan kanssa selviän, mutta olen pragmaatikko ja tiedän miten selviän helpoiten. En siis tartu neuvoihin, joissa ehdotetaan kääntäjiä ynnä muita. Kiitos kuitenkin halusta auttaa!

Lisäksi olen vähän omituinen oppija. Pitää tehdä käsillä konkreettisesti. Tällä menetelmällä olen kyllä opiskellut arkkitehdiksi ja tehnyt ihan hyvän työuran. Jatkan vielä näin eläkeläisenäkin.

Tartun siis Jere Sumellin ehdotukseen. Kuulostaa täydelliseltä. Asun Helsingissä, mutta piipahdan mielelläni Turkuun.
Olli-Veikko

Jere Sumell

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
« Vastaus #6 : 31.12.24 - klo:07.28 »
Juu, kiitos luottamuksesta!

Lähetinkin yksityisviestillä vastavuoroisesti puhelinnumeroni.

Tammi-helmikuun ajankohta sopii itselleni ja parhaiten sen jälkeen, kun ollaan kartoitettu mitä asioita toivot käsiteltävän. Ehdin myos itse asianmukaisesti valmistautua.

Wiklundin alakerrassa siinä kulmassa on se hotellin respa/ Coffee House kiva tasokas kahvila, niin ensisijaisesti ajattelin, että voitaisiin siellä tavata.

Käsittääkseni Coffee Housessa on tarjolla julkinen wifi-verkko, mitä itsekin otan tottakai kannettavan mukaan tapaamiseen ja perinteisen kynä/paperi -muistiinpanovälineet tottakai.

Jos 2-4 tuntia / tapaaamiskerta tauon kanssa, niin mun laskuun sitten väliaikatarjoilut kahvi/tee -kahvipullat tai leviokset, ja sitten jos et ole omalla autolla tai yovyt hotellissa, voin lopuksi tarjota tuopillisen jos juot alkoholia.

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

igor_2

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 31.12.24 - klo:14.43 »
Kirjastot on myös hyviä ja rauhallisia paikkoja pitää pienimutoista kurssitusta. Tietystikään siellä ei ole kaljaa tarjolla
 :)

Esimerkiksi pääkirjastolla on aika hyvät aukioloajat myös viikonloppuisin https://vaski.finna.fi/ lähiöiden sivukirjastot taitaa olla rajallisemmin avoinna.

Jere Sumell

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
« Vastaus #8 : 31.12.24 - klo:21.58 »
Juu, pääkirjaston uuden siiven sisääntulo-ovetkin tai koko edusta on aivan maailmanluokan arkkitehtuurin esitys verattuna "loukko-oviin", mikä on se vanhan kijastonpäädyn tyyliin yksi ihminen mahtuu joko ulos tai -sisään kerralla.

Turun pääkirjastossa on juu ihan kiva kahvilakin.

Ei se olut itsellenikään mikään ehdoton ole, mutta tauon jos pitää, niin kyllähän kirjastonkin kahvilassa myydään pientä pureskeltavaa.

JaniAlander

• Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
« Vastaus #9 : 02.01.25 - klo:14.55 »
Semmoinen käytännöllinen neuvo: Selvitä itsellesi mitä tarkalleen ottaen haluat oppia, helpottaa sen opettajan hommaa. Linuxin perusasiat voivat tarkoittaa aika montaa juttua, riippuen jos siitä mitä perusasioiksi katsotaan. (Mulla oli aikanaan pieni keskustelu yhden AMK:n kurssin vetäjän kanssa, satuin puuhaamaan kurssilla apuopettajana ja meille tuli pientä erimielisyyttä siitä mikä on aloittelijatason kurssilla tarpeellista ja mikä ei. Testasin yhtä harjoitustehtävää ja osoittautui että vie minulta jokusen tunnin ja vaati yhden toisenkin käyttiksen turvaominaisuuden ohittamista. Totesin siihen heti, että jos me tää pistetään noille opiskelijoille niin 90% epäonnistuu, ja toisekseen opettaa sellaisia käytäntöjä joita ei pitäisi oikeastaan ikinä soveltaa...)
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

kamara

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 02.01.25 - klo:19.12 »
Joo, kyllä se, että on opiskelijalle selvillä, mitä kaikkea haluaa Linuksilla tehdä auttaa opettajaa, mutta jos opettajalla on hyvä tietous Linuxista ja monista käyttötavoista, niin hyvä opettaja haistaa jo tuntia pitäessä, mitä kannattaa opettaa.

Ryhmäopetus on huomattavasti vaikeampaa, (itselläni on opetuskokemusta ryhmäopetuksesta sekä yksityisopetuksesta että yksityisopetuksesta). Ryhmäopetuksessa pitää löytää paras kompromissi (mikäli ei ole kyseessä juridiseen opetussuunnitelmaan kuten peruskouluopetus tai oppilaitos tai vastaavaa opetusta.)

Itse luulen pystyväni opettamaan linuxin peruskäyttöä lähes mistä tahansa vinkkelistä (pois lukien pelaamista). Pelaamisesta tiedän vain, että Linuxpelaajan kannattaa asentaa höyrykone, ja sekin höyrykoneen omilta sivuilta eikä snap-paketista.

Ja luulen pystyväni haistamaan, mihin suuntaan kannattaa mennä opetuksessa yksityisopetuksesta. Ryhmäopetus on huomattavasti hankalampaa. Siinä ei oikeastaan opettajalla ole mahdollisuutta googlata opetuksen aikana(, ellei googlaus kuulu opetukseen.)

Riippumatta siitä onko kyseessä yksityisopetus vai ryhmäopetus, pitää opetuksen olla oikean tasoista opiskelijoiden lähtötasoon nähden.

Jere Sumell

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
« Vastaus #11 : 02.01.25 - klo:21.26 »
On totta, että komentopäätettä ei voi ohittaa.

Itsekin asensin Retroarchin juuri koneelle ohjelmistohallinnan GUI:n kautta, sekä coren siihen konsoliin, jossa nyt toimii peli jota pelaan.

On sekin totta, että yksilöopetuksessa ilman Googlea pitää ottaa huomioon yksilönä oppija ja räätälöidä tarpeet opetustilanteessa on-demand tilassa oma ajatus samalla tasolla.

Olen vähän myös sitä mieltä, että lähtökohtaisesti graafisella työpöytä:; mikä se sitten oma valinta onkaan, graafisella työkalulla (mitä löytyy jo hyvin moneen lähtöön, kiitos avoimen kehitysyhteisöjen), niin lähtökohtaisesti sen, minkä voi tehdä graafisen käyttöliittymän avustuksella kannattaa se tehdä.

Miksi mennä puuta edemmäs kuselle, jos hätä iskee Lapin erämaassa Suomen luonnonpuiston edes kolmen tähden rankingin erämaa-vaelluksella keskellä "ei mitään", syrjäytettynä kaverin puhelin ainoastaan tukena jos olo on, että ollaan keskellä ei mitään ja ollaan kaverin kanssa jakamassa vaellusharrastusta, vaikka tämä kalajasta-ammattitutkinnon onkin suorittanut, kyse ei ole ihmisen primaaritarpeesta ensin tulee nälän tunne sukupuolesta riippumatta kaikille nisäkkäille ihmisen lisäksi.

Mä en kaihda myöskään pääte-työskentelyä, joskaan ei shell-scriptaus kuulu vahvuuksiini.

Olli-Veikko

• Käyttäjä
    • Profiili
    • JOKINEN
Vs: [Ratkaistu] Tarvitsen yksityisopetusta Linuxin perusasioissa
« Vastaus #12 : 03.01.25 - klo:15.50 »
Minulla on tarkat speksit siitä, mihin tarvitsen apua.
Tein diilin Jere Sumellin kanssa.
Kiitos kaikista hyvistä neuvoista!
Olli-Veikko

JaniAlander

• Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
Vs: [Ratkaistu] Tarvitsen yksityisopetusta Linuxin perusasioissa
« Vastaus #13 : 03.01.25 - klo:20.30 »
Hienoa, toivottavasti yhteistyö onnistuu ja saat tarvitsemasi jutut opeteltua :)
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.