noo.. syitä vois olla seuraavat:
1. Ubuntuni on ainoastaan minun kotikäytössä, eli "muut käyttäjät" ei voi sekottaa järjestelmää tai tehä mitään pahaa
ja minun pointtini oli, että
sinä itse sekoitat järjestelmän ja teet paljon pahaa. tämä tapahtuu tietysti vahingossa, mutta se ei harmita yhtään vähempää.
2. Windowsissa olen tottunut että ei ole mitään rajoittavia oikeuksia
fiksusti konffatussa (NT-sarjan) winkkarissa on. on toki totta, että kotikäytössä niitä ei useinkaan ole ja seuraukset onkin nähtävissä erilaisina virus/troijalais/spyware -epidemioina.
3. Minusta sudon käyttäminen on hidasta, epämukavaa ja -käytännöllistä jne.
jos konffattavaa on paljon, hankitaan terminaalisessiolle rootin oikeudet sudon avulla, jonka jälkeen salasanaa ei tarvitse antaa joka välissä. yleensä kuitenkin tilanne on se, ettei konetta oikeasti tarvitse konffata, vaan se toimii.
4. Esim XMMS:n skinin asentaminen vaatii rootin salasanan.. äää..
ei vaadi jos sen skinin asentaa käyttäjän omaan kotihakemistoon, kuten käyttäjän oikeuksilla kuuluukin. eikä niitä skinejä jatkuvasti tarvitse edes asennella.
5. Ja kaikkee muuta mukavaa...
jepjep.
Edit: 6. Olen linux maailmaan vasta tustumussa ja haluan tutkia järjstelmää ja kokeilla joka asetusta yms. sillei sitä parhaiten oppii vaikka joskus järjstelä tulisi tuhottuakin.
oikeuksien hallinta on ehdottomasit yksi asia joka monen käyttäjän ja/tai verkotetussa ympäristössä pitää oppia hanskaamaan. sen tarpeellisuus ei katoa, vaikka sitä koettaisi miten itselleen perustella.
sitä paitsi, järjestelmä saa kyllä paskaksi ihan sudollakin tai terminaali(ikkuna)sta jossa käskyttää järjestelmää rootin oikeuksin. jos käskytät roottina juuressa rm -rf, niin järjestelmä kyllä ihan oikeasti suorittaa käskyn eikä jää kyselemään varmistuksia.
Tietysti jos jollain saan itselleni niin paljon oikeuksia että jokainen järjestelmää koskeva asetus ei kysy pääkäyttäjän salasanaa ni samahan tuo on niinkin?
jokainen järjestelmää koskeva asetus varmastikin vaatii rootin oikeudet, mutta sinun työpöytääsi koskeva ei. userspacessa on aivan ***tanasti opeteltavaa siinäkin. ei se kaikki opettelu rootteja vaadi.
Todellakin olen aloittelija joten yrittäkää ymmärtää...
sitä suuremmalla syyllä. en suosittele kokeneillekaan käyttäjille roottina hillumista.