Kirjoittaja Aihe: Onko Ubuntussa toimivaa rattiohjainta?  (Luettu 208 kertaa)

LowTech

• Käyttäjä
    • Profiili
Onko Ubuntussa toimivaa rattiohjainta?
« : 20.11.24 - klo:10.21 »
Tokaluokkalainen tyttö alkoi toivomaan joululahjaksi rattiohjainta. Oikeastaan ainut peli (toistaiseksi), johon sitä käytettäisiin, on SuperTuxKart.

Onko siis olemassa ohjainta, jonka saa mahdollisimman vähällä säätämisellä toimimaan Ubuntun kanssa? Eikä haittaa, jos se sattuu toimimaan Fedorassakin.

Jossain nettikeskusteluissa on Logitech mainittu, mutta yleensä nämäkin keskustelut ovat olleet turhan ylimalkaisia eli mitään suoraa vastausta plug and playsta tai säätämisen määrästä en ole löytänyt.

kamara

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Onko Ubuntussa toimivaa rattiohjainta?
« Vastaus #1 : 20.11.24 - klo:11.52 »
Valitettavasti SuperTuxKart-ohjelman HID-ohjain toimii todella tahmeasti, eikä ole minun mielestäni käyttökelpoinen pelissä.

Tämä siis koskee kaikkia ohjaimia. Pitäisi joskus jaksaa puukottaa kyseistä ohjelmaa, jotta ratti toimisi inhimillisesti.

Mutta itse asiaan ...
Super Tux Kartissa, ja muutenkin linukassa ,toimii kaikki HID-ohjaimet. Tosin HID-standardissa ei taida olla vielä implementoitu värinää, mutta varsinainen ohjaus toimii ongelmitta.

Esimerkkinä voin kertoa, että itselläni on Logitech:n G29 Driving Force, ja se toimii niillä varauksin mitä aiemmin mainitsin.

Asetukset toki pitää käydä läpi ennen ajamista.

Voin myös myydä sen, mikäli käytetty kelpaa, koska en ole sitä käyttänyt PITKÄÄN aikaan.

Ota yhteyttä yksityisviestillä, mikäli olet halukas ostamaan tämän ihan pätevän ratti/poljin yhdistelmän.

pkill

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 20.11.24 - klo:15.39 »
Nintendo Switch ohjaimien pitäisi Linuxissa nykyään toimia ongelmitta, että jos on aikeissa tulevaisuudessa Switch hankkia, niin kannattaa siihen sopiva ohjain hommata valmiiksi.

https://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/nintendo-switch-peliohjaimet

LowTech

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 20.11.24 - klo:19.40 »
Kiitoksia vastauksista. Laitoin kamaralle viestiä ja pidetäänpä tuo Nintendokin mielessä tulevaisuuden varalle.

Laittelen vielä päivitystä, mitä SuperTuxKartin (tai muiden pelien) kanssa käy.

kamara

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : tänään kello 09:07 »
Nykyään Linukassa ei ole niin vaikea löytää pelejä kuin joku 5 vuotta sitten Steamin ansiosta.

Itse olen kyseisellä ohjaimella pelannut SuperTuxKart:n lisäksi Euro Truck Simulator 2:sta, ja siinä ratti on loistava hyvällä tuntumalla.
Kyseinen peli löytyy Steamistä.