Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 25.04 Plucky Puffin  (Luettu 1494 kertaa)

Juhisi

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntu 25.04 Plucky Puffin
« : 23.10.24 - klo:09.54 »
No niin.. Uuden version repot avautuivat, mutta eipä tässä vielä ole mitään sen kummallisempaa tapahtunut. Päivityksiä virtaa pikkuhijaa ja homma nyt lyöty tulille, ja ajallaan julkaisevat ensimmäisen daily-liven puhdasta asennusta varten  :)

Timo Tamminen

• Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
Vs: Ubuntu 25.04 Plucky Puffin
« Vastaus #1 : 23.10.24 - klo:10.34 »
No niin.. Uuden version repot avautuivat, mutta eipä tässä vielä ole mitään sen kummallisempaa tapahtunut. Päivityksiä virtaa pikkuhijaa ja homma nyt lyöty tulille, ja ajallaan julkaisevat ensimmäisen daily-liven puhdasta asennusta varten  :)

Ihan mielenkiinnosta kyselen: Olen havainnut, että aika usein sukellat samantien edellisen julkaisun jälkeen uuden Ubuntun kehitysversion kimppuun. Onko kyseessä harrastus vai osallistutko kehitykseen esimerkiksi bugeja raportoimalla?

Minusta kun Ubuntun "valmiitkin" versiot ovat nykyään epätavallisen bugisia. Varsinkin viimeisin 24.10.
Kubuntu 24.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

Juhisi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 23.10.24 - klo:13.07 »
Itseasissa jo pitkäaikainen harrastus ja jo täysin tottunut näihin ja siihenkin, että uusin on aina uutta ja mielenkiintoisinta ;D Tuota kautta se aina ilmenee konkreettisesti parhaiten, mitä systeemissä milloinkin tapahtuu uusien päivitysten jälkeen  :)
Ubuntussa kun on automaattinen bugien ilmoitus systeemi, niin tuota kauttahan nuo sitten aina menee näppärästi eteenpäin, jos jotaki kuprua sattuu tulemaan.
« Viimeksi muokattu: 23.10.24 - klo:19.27 kirjoittanut Juhisi »

ilkant

• Käyttäjä
  • Kubuntu
    • Profiili
« Vastaus #3 : 24.10.24 - klo:00.22 »
Onko Kubuntusta laitettu alkuun jo versiota 25.04 ? Tämä kiinnostaa minua sikäli, että siihen tullee Plasma 6.2 tai uudempi.

Juhisi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 24.10.24 - klo:12.01 »
Onko Kubuntusta laitettu alkuun jo versiota 25.04 ? Tämä kiinnostaa minua sikäli, että siihen tullee Plasma 6.2 tai uudempi.
Juu, samalla tavoin Kubuntunkin repot on jo avattu ja systeemi on päivitettävissä pienellä pääte kikkailulla 25.04 versioon.
KDE on erinomainen työpöytäsysteemi ja omasta mielestä paras ja vaivattomin vaihtoehto tuolle on Manjaro KDE josta olen suosinut
jo vuosia unstable päivityskanavaa.
Ihmiset puhuu mitä puhuu näistä kehitysversioista  ;D mutta itsellä Manjaron systeemi ei ole yli 6 vuoden aikana koskaan ns. lentänyt persuuksilleen  :)
Nytkin käytän uusimmalla KDE plasma 6.2.2 ja 6.12 rc4 kernelillä päivitettyä systeemiä ja kaikki toimii kuin se kuuluisa junan vessa  :)
Koneen toisella asemalla on Ubuntu 25.04 ja Manjaro on pääkäyttiksenä jokapäiväisessä normi käytössä   :)
« Viimeksi muokattu: 24.10.24 - klo:14.09 kirjoittanut Juhisi »

ilkant

• Käyttäjä
  • Kubuntu
    • Profiili
« Vastaus #5 : 26.10.24 - klo:01.04 »
KDE on erinomainen työpöytäsysteemi ja omasta mielestä paras ja vaivattomin vaihtoehto tuolle on Manjaro KDE josta olen suosinut
jo vuosia unstable päivityskanavaa.

Latasin Manjaro download x86 sivulta tiedoston manjaro-kde-24.1.1-241011-linux610.iso. Onko se nyt unstable ja jossa on Plasma 6.2.2 ?

Google-haku ei löytänyt Kubuntu 25.04 imagea eikä muutakaan sillä versionumerolla. Ubuntusta kyllä löytyy.

Minulla on läppärissä KDE Neon, josta unstable-versio. Se on toiminut hyvin sillä vähäisellä käytöllä, mitä olen sitä käyttänyt.

Juhisi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 26.10.24 - klo:19.47 »
Manjaro päivitetään unstable kanavaan komennolla.. sudo pacman-mirrors --api --set-branch unstable ja tuon jälkeen komento.. sudo pacman -Syyu niin järjestelmä päivittyy kaikkiin uusimpiin systeemeihin  :) Manjarossa kuin muissakin systeemeissä on hyvä tehdä aina päivitysten jälkeen välimuistien tyhjennys  :) eli päättessä ensin.. sudo pacman -Sc ja päälle vielä sudo pacman -Scc

Niin ja  :) Kernelin vaihto Manjarossa tehdään manjaro settings managerilla ja tuo löytyy kaikki sovellukset kohdasta. 6.10 kernelille tuki on loppumassa näillä haminoilla eli se on EOL, niin ensin asennetaan 6.11 kernel ja koneen uudelleen käynnistys. Sitten takaisin tuonne settings manageriin ja poistat 6.10 kernelin ja uudelleen käynnistys, ja taas tuo välimuistien puhdistus rimpsu päätteessä  :)

Kubuntusta kuin Ubuntustakaan ei ole vielä julkaistu uutta 25.04 daily-live asennus imagea
« Viimeksi muokattu: 26.10.24 - klo:23.23 kirjoittanut Juhisi »