Kirjoittaja Aihe: Tallentaako verkosta Microsoft Officen kautta avattu odt-tiedosto docx muotoon?  (Luettu 899 kertaa)

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Tallentaako verkosta Microsoft Officen kautta avattu odt-tiedosto docx muotoon? Ubunttua käyttäessäni olen joutunut samanaikaisesti käyttämään myös docx tiedostoja. Minua hieman huolestuttaa tallentaminen. Toisessa päässä on windows-käyttäjä ja toisessa minä Ubuntuni kanssa.

kamara

• Käyttäjä
    • Profiili
Tämän varmaan tiedätkin, että LibbreOffice hanskaa myös docx:n, vaikkakin muotoilut saattavat hivenen muuttua, mutta muotoilut saattavat yleensäkin muuttua, kun käyttää eri toimisto-ohjelmia.

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
OneDriveen tallennetun tiedoston voi muuttaa odt-tiedostoksi, kun sen ensin lataa koneelle, mutta Onedrive ei anna tallentaa odt-muotoon. Sieltä ei myöskään voi enää avata odt-tiedostoa Libre Officella, vaan se avaa sen suoraan Wordiin. Harmillista, että OneDrivessa on pakko käyttää Wordia, sillä minun ilmeisesti pitää löytää toisenlainen verkkopalvelu.
Word on opiskelijoita ja yrityksissä tapahtuvaa kaupallista kirjoittamista varten. Luovaan kaunokirjalliseen työskentelyyn siitä ei saa minkäänlaisia etuja verrattuna LibreOfficeen. Voisin tietenkin opetella uudelleen Wordin käytön, mutta en haluaisi tehdä niin.
Kyllä verkkoon  tallennetun word-tiedoston saa avattua vielä Libreofficella, mutta se täytyy ensin ladata omalle koneelle, mikä ei ole kovin järkevää. Puhtaasti Windows-käytössä Word toimii hyvin.

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
OneDriveen tallennetun tiedoston voi muuttaa odt-tiedostoksi, kun sen ensin lataa koneelle, mutta Onedrive ei anna tallentaa odt-muotoon. Sieltä ei myöskään voi enää avata odt-tiedostoa Libre Officella, vaan se avaa sen suoraan Wordiin. Harmillista, että OneDrivessa on pakko käyttää Wordia, sillä minun ilmeisesti pitää löytää toisenlainen verkkopalvelu.

OneDrive avaa dokumentin Microsoft 365:n Wordiin silloin, kun klikkaat tiedoston auki nettiselaimessa. Jos halut käyttää LibreOfficea tai muuta paikallista sovellusta, tiedosto pitää ensin ladata koneelle, tai voit avata sen tiedostoselaimen OneDrive-integraation avulla. Esimerkiksi Google Drive toimii täsmälleen samalla tavalla.

Käytä siis OneDrivea tiedostoselaimen kautta, jos haluat avata tiedostot paikallisilla sovelluksilla.