Kirjoittaja Aihe: windows 2000 ubuntun rinnalla  (Luettu 3979 kertaa)

Harri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
windows 2000 ubuntun rinnalla
« : 17.10.05 - klo:13.48 »
Hei!
Asensin ubuntun uudelle kovalevylle, koska en uskaltanut asentaa sitä samalle levylle win2000:n kanssa. Ubuntu tarjosi minulle grup-mahdollisuutta, jolla myös windowssia pääsisi käyttämään. Tietokonetta käynnistettäessä minulle tarjotaan, joko ubuntua tai windowssia, mutta windows ei käynnisty.

Ottaessani uuden kovalevyn irti, windows kyllä käynnistyy. Uusi kovalevy on primary master ja vanha secondary. Mitä minun pitäisi tehdä, jotta voisin käyttää windowssia ilman johtojen irroittelua?

incidence

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
    • ^^
Re: windows 2000 ubuntun rinnalla
« Vastaus #1 : 17.10.05 - klo:14.16 »
Windows ei tykkää käynnistyä slave-kovalevyltä. Grubissa voidaan kuitenkin mapata kovot ristiin, jolloin Windows luulee olevansa master-levyllä ja käynnistyy normaalisti. Itselläni tuplabuutti toimii seuraavasti:

Molemmat käyttikset asennettu omille kovalevyilleen, Linux-levy on masterina, grub on linux-levyllä. Windows-levy on slavena, asennuksen tein kuitenkin Windows-levy masterina.

Windowsin käynnistys (menu.lst):
Koodia: [Valitse]
# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/hdb1
title Microsoft Windows XP Professional
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
rootnoverify (hd1,0)
chainloader +1

Tällä järjestelyllä molemmat käyttikset säilyvät itsenäisinä omilla levyillään ja mahdolliset uudelleenasennukset onnistuvat helposti.
edit,
Eli käynnistät Ubuntun, avaat terminaalin ja kirjoitat:

$ sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Ja lisäät tuon 'koodin' vaikka tiedoston loppuun  :)
itse olen juuri samassa tilanteessa kuin sinä, asensin XP Pro:n ubuntun rinnalle, MS Officen ja Adobe Photoshopin takia
« Viimeksi muokattu: 17.10.05 - klo:14.18 kirjoittanut incidence »
"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire"
—Rei Ayanami

<quote>
Cost of windows XP PRO on 7000 computers - 1,600,000$
Cost of Linux on 7000 computers - Priceless (and free)
</quote>

Harri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Re: windows 2000 ubuntun rinnalla
« Vastaus #2 : 17.10.05 - klo:15.00 »
Apu löytyi tosi nopeasti, kiitos paljon! ;D

utnubu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Re: windows 2000 ubuntun rinnalla
« Vastaus #3 : 18.10.05 - klo:14.52 »
Asentelin w2k:n Ubuntun jälkeen ja winukkahan ei automaagisesti lisäile booloaderiinsa Ubuntua, joten onko sitä mahdollista lisätä siihen itse?

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

esim jotenkin näin:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\???="Ubuntu"


LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: windows 2000 ubuntun rinnalla
« Vastaus #4 : 18.10.05 - klo:15.02 »
Asentelin w2k:n Ubuntun jälkeen ja winukkahan ei automaagisesti lisäile booloaderiinsa Ubuntua, joten onko sitä mahdollista lisätä siihen itse?

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

esim jotenkin näin:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\???="Ubuntu"
Ei, koska tuo w2k:n bootloaderi ei osaa ladata muita, kuin MS:n omia käyttiksiä.

Asenna GRUB uudelleen. Nähdäkseni se sinulta onnistuu: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=183.0

utnubu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Re: windows 2000 ubuntun rinnalla
« Vastaus #5 : 18.10.05 - klo:15.11 »
Asia selvä. Grubin uudelleen asennus jo onnistuukin :) (muutama kerta tullut harjoiteltua)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: windows 2000 ubuntun rinnalla
« Vastaus #6 : 18.10.05 - klo:17.26 »
Ei, koska tuo w2k:n bootloaderi ei osaa ladata muita, kuin MS:n omia käyttiksiä.

tämä on kyllä totta, mutta sen saa hämättyä lataamaan linuxin bootloaderin joko puolestaan osaa ladata linuxin :)

tuo linuxin bootloaderi pitää tosin saata tiedostoksi, ja  se hoituu joko käsin dd:n avulla tai helposti winkkarista softalla nimeltään bootpart.
Janne