Kirjoittaja Aihe: EndeavourOS  (Luettu 555 kertaa)

Pallomonsteri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
EndeavourOS
« : 24.09.24 - klo:13.10 »
Heippa kaikille!

Ajattelin vähän jakaa tänne kokemuksia kyseisestä käyttöjärjestelmästä. Mikäli kyseinen jakelu ei ole tuttu, niin kyseessä on Arch pohjainen Linux-jakelu. Oletustyöpöytänä on KDE, mutta EOSsiin on mahdollista asentaa myös monia muita työpöytiä, kuten esim. Gnome, XFCE ja LXQT.

Asensin jakelun ensin vanhalle Acerin kosketusnäytöllä varustetulle läppärille LXDE-työpöydällä ja se toimi siinä mainiosti. Tykästyin jakeluun ja asensin sen myös peliläppärilleni, jolla tätä juuri nyt kirjoitan. Kyseinen läppäri on Asus ROG Zephyrus G14 GA402XV. Näytönohjaimena on Nvidia GeForce RTX 4060.

Tähän asti kaikki on mennyt hyvin. Olen asentanut Steamin ja sen myötä Protonin ja pystynyt pelaamaan kaikkia tähän asti asentamiani pelejä. Näitä ovat Baldur's Gate 3, No Man's Sky, Hogwarts Legacy, Civilization VI ja SimCity 4 sekä tietysti Skyrim SE Anniversary Edition. Pelit pyörivät hyvin, Steamin kanssa oli aluksi graafisia ongelmia Waylandin kanssa, mutta kun vaihdoin X11 niin ongelmat katosivat.

Jakelu pyörii kevyesti, päivitykset, asennukset ja muut sellaiset hoituvat Archin tapaan päätteen kautta. Asennusvaiheessa bootataan Live järjestelmään, jonka kautta asennus suoritetaan Calamares-asentimella, joka on helppokäyttöinen. Ongelmia minulle aiheutti se, että en pystynyt yhdistämään WiFiin Livessä. Netti toimi kuitenkin puhelimella USB-yhteyden kautta, joten pystyin suorittamaan Online-asennuksen. Toki jakelu on mahdollista asentaa myös ilman nettiä, tällöin ei kuitenkaan ole mahdollista asentaa muita työpöytiä kuin KDE. Asennuksen jälkeen WiFi toimi aivan normaalisti.

Jakelun mukana tulee mahdollisimman vähän ohjelmia, joten sen voi sitten asennella mieleisekseen. KDEhen olen ollut tyytyväinen. Jakelulla on oma foorumi, jossa tunnelma on hyvä ja apua saa helposti.


Jakelun kotisivu:
https://endeavouros.com/

ROG-läppäreiden yhteensopivuuslista:
https://wiki.archlinux.org/title/Laptop/ASUS#Republic_of_Gamers_(ROG)
Asus ROG Zephyrus G14, AMD Ryzen 9 7940HS / Radeon 780M, Nvidia GeForce RTX 4060, 16GB ram.