Kirjoittaja Aihe: Kone tuntuu hitaalta  (Luettu 892 kertaa)

Leko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 332
    • Profiili
    • taistop.kapsi.fi
Kone tuntuu hitaalta
« : 28.08.24 - klo:18.57 »
Minulla on yksi vanha kone, joka tuntuu käytössä harmittavan hitaalta. Ilmeisesti käyttis pitäisi vaihtaa kevyempään. Mitäpä suosittelisitte?

Tietoa koneesta:

VERSION="22.04.4 LTS (Jammy Jellyfish)"
MemTotal:        3893872 kB
MemFree:         1575652 kB

Architecture:                         x86_64
CPU op-mode(s):                       32-bit, 64-bit
Address sizes:                        36 bits physical, 48 bits virtual
Tavujärjestys:                        Little Endian
CPU(s):                               2
On-line CPU(s) list:                  0,1
Valmistajan tunniste:                 GenuineIntel
Mallinimi:                            Intel(R) Celeron(R) CPU  N2840  @ 2.16GHz
CPU family:                           6
Malli:                                55
Säikeitä per ydin:                    1
Ytimiä per kanta:                     2
Socket(s):                            1
Stepping:                             8
CPU max MHz:                          2582,3000
CPU min MHz:                          499,8000
BogoMIPS:                             4333.33
Flags:                                fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe syscall nx rdtscp lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts rep_good nopl xtopology tsc_reliable nonstop_tsc cpuid aperfmperf tsc_known_freq pni pclmulqdq dtes64 monitor ds_cpl est tm2 ssse3 cx16 xtpr pdcm sse4_1 sse4_2 movbe popcnt tsc_deadline_timer rdrand lahf_lm 3dnowprefetch epb pti ibrs ibpb stibp tsc_adjust smep erms :


pkill

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 118
    • Profiili
Vs: Kone tuntuu hitaalta
« Vastaus #1 : 28.08.24 - klo:19.12 »
Itse olen joihinkin tosi vanhoihin koneisiin laittanut Peppermintin. En tosin vuosiin ole sitä käyttänyt. Kevyttä Linux Mint Matea olen enemmänkin asennellut. Toki myös Xubuntu on hyvä vaihtoehto, mutta minä en sen käyttöliittymästä pidä.

https://peppermintos.com/

https://www.linuxmint.com/download.php

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5720
    • Profiili
Vs: Kone tuntuu hitaalta
« Vastaus #2 : 28.08.24 - klo:21.28 »
Itse asentaisin Debianin ja LXQt työpöydän. Gnome on ihan liian raskas tuollaiselle ja en usko, että XFCE sekään liiemmin pelastaa tilannetta. Itsellä on vuosia ollut päällä yksi Celeron N2820 kone ja se onkin ollut käytössä kotiverkon tiedostopalvelimena (OpenMediaVault) ja nyttemin siirtyi Proxmox Backup Server koneeksi kun tuo OMV asennus siirtyi Proxmox koneelle.

Muuten olisin hylännyt laitteen ajat sitten, mutta sen ilahduttavan pieni virrankulutus on pitänyt sen tuossa 24/7 käytössä. Alle 10W seinästä on x86 koneelle tosi hyvä lukema. Olikohan jotain 7W keskikulutus mitä siitä mittailin?

Mutta mutta. Kyseistä konetta ei saa millään tasolla nopeaksi sama mitä tekee. Suosittelen vain komentorivipohjaisia asennuksia noille. Nettisivutkin alkaa olla tätä nykyä niin raskaita, että niidenkin selaaminen on aika tuskaista kun on videota yms. joka paikassa ja tuossa ei vain ole nykypäivän rautadekoodaus tukea.

Pitää muistaa, että kyseessä 10 vuotta vanha rauta ja erityisesti se, että se on ollut hinnat alkaen malli silloin.

*korjaus*
Itse asiassa olisi sittenkin yksi työpöytä mitä oikein mielelläni kokeilisin tuollaisella raudalla, mutta se ei mikään Linux jakelu, vaan Haiku.
https://www.haiku-os.org/
« Viimeksi muokattu: 28.08.24 - klo:21.31 kirjoittanut qwertyy »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2757
    • Profiili
Vs: Kone tuntuu hitaalta
« Vastaus #3 : 29.08.24 - klo:06.26 »
Kannattaa varoa noita virityksiä. Olen kerran saanut koneen kärähtämään ihan sököksi käyttämällä TLP:tä, kun en tiennyt ettei laitemerkki ole tuettu, ei vaan tullut mieleenkään.