Viime viikon lopulla aloin katselemaan tarjontaa, minkälaisia kannettavia millä ominaisuuksilla on saatavilla, mitä uuden koneen hankinta viimeistään noin vuoden päästä pitäisi hankkia kun mikkis lopettaa Windows 10-tuen.
Näyttäisi prosessorien osalta valinta olevan Intelin ja AMD:n väliltä, ja sitten muistin määrä mielellään 16GB:tä, ja olen ollut tyytyväinen nVidian näytönohjaimeen. Tällä hetkellä tässä nykyisessä Windows 10-koneessa on Geforce GTX, ja 8GB:n Intelin prosessori.
Ajattelin "säästää" noin 100 euroa puolin ja toisin kuukaudessa noin vuoden ajan, joten kone saa maksaa noin 1000 euroa sen olen valmis käyttämään siihen, mitä tämä nykyinenkin oli noin 1200 euroa.
Mitä prosessorin, näytöohjaimen ja muistin osalta mihin muihi asioihin pitäisi kiinnittää huomiota, ja mikä on "turhaa" mistä ei kannata maksaa.
Olen kokenut tietokoneen ostaja, mutta noissa spekseissä on sellaisiakin asioita, joihin en välttämättä ole viime aikoina oikein perehtynyt ja yleensä tällä hetkellä noin 1000-1200 koneissa varmaan on jotain sellaista, joka sitten ajan mittaan jää huono maku, että maksoi jonkun "olemattomamman" ominisuuden vuoksi.
Tämä nykyinen HP koneeni hintaa nosti jonkin verran varmaan digitaalinen kiintolevy, jonka tallennustila on ainoastaan 100 GB:tä, mitä tämän hintaluokan koneissa oli vuosia takaperin.