Kirjoittaja Aihe: Ubuntu (18/20/22) aukoilee DVD-aseman kelkkaa  (Luettu 1582 kertaa)

Reksa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 167
    • Profiili
Ubuntu (18/20/22) aukoilee DVD-aseman kelkkaa
« : 12.08.24 - klo:14.11 »
Kaikissa kokeilemissani Ubuntuversioissa (18/20/22) on ollut sama ongelma Lenovon T420:n DVD-aseman  kanssa: käyttis aukoilee omia aikojaan aseman kelkkaa, ja sitä ei tahdo saada suljetuksi koska Ubuntu avaa sen sen usein samantien uudestaan.

Ongelma ei ole itse asemassa, koska koneen muilla käyttiksillä (esim. OpenSuse leap, MacOS 10.13) tällaista ei esiinny lainkaan! Nekin kyllä tarkistavat äänistä päätellen aseman silloin tällöin, mutta eivät silti avaa sitä omin päin.

Millä keinoin moisen 'häriökäyttäytymisen' saisi poistettua? Vaikka DVD-levyjä tarvitsee enää harvoin, en haluaisi silti poistaa asemaa koneesta kokonaan.

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1095
    • Profiili
Vs: Ubuntu (18/20/22) aukoilee DVD-aseman kelkkaa
« Vastaus #1 : 12.08.24 - klo:14.48 »
Hep! Minulla on samanlainen kone. Ja minun mielestä sekin tekee tuota samaa, ainakin välillä. Nyt en ole hetkeen ollut tuolla koneella, joten siksi vähän haperoa tiedot.
Kahvi on väkevin juomani

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 886
    • Profiili
Vs: Ubuntu (18/20/22) aukoilee DVD-aseman kelkkaa
« Vastaus #2 : 12.08.24 - klo:16.56 »
Pystyykö aseman disabloida biosissa?
Jos pystyy niin helppohan tuo on sitten tarvittaessa ottaa uudelleen käyttöön, jos tarve on tosiaan vähäinen.

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 847
    • Profiili
Vs: Ubuntu (18/20/22) aukoilee DVD-aseman kelkkaa
« Vastaus #3 : 12.08.24 - klo:22.30 »
Minulla oli joskus Dellin pöytäkoneessa sama vaiva johon käytin ainakin seuraavaa löytämääni ohjetta. En muista enää auttoiko tuo vai korjaantuiko homma kuitenkin jonkin päivityksen yhteydessä.  Joka tapauksessa jompi kumpi ratkaisu auttoi.

https://www.dell.com/community/en/conversations/storage-drives-media/dvd-drive-keeps-opening-by-itself/647f2288f4ccf8a8de659e7b

Reksa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 167
    • Profiili
Vs: Ubuntu (18/20/22) aukoilee DVD-aseman kelkkaa
« Vastaus #4 : 13.08.24 - klo:17.28 »
Pystyykö aseman disabloida biosissa?
Jos pystyy niin helppohan tuo on sitten tarvittaessa ottaa uudelleen käyttöön, jos tarve on tosiaan vähäinen.

Kiitos vinkistä! Löytyi se lopulta security-menun sisältä...

Sen sijaan nuo Dellin koneelle annetut neuvot eivät toimi tässä tapauksssa. Mutta selvittämättä jäi vielä, miksi ongelma esiintyy vain Ubuntun kanssa...?

pkill

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 118
    • Profiili
Vs: Ubuntu (18/20/22) aukoilee DVD-aseman kelkkaa
« Vastaus #5 : 13.08.24 - klo:21.12 »
On minullakin sama kone, jossa olen Kubuntua ja Minttiä pääasiassa käytellyt, enkä kyllä muista, että olisi itsekseen auennut. Pirun herkkä se nappi kyllä on, ja hyvin helposti sitä vahingossa painelee.