Jos nyt tarkoitat ohjelmointieditoria/ohjelmointiympäristöä, niin GTK-puolelta olen itse tykästynyt Geanyyn. Kevyt ja yksinkertainen ohjelma, jossa on kuitenkin kaikki kevyehkössä ohjelmoinnissa tarvittavat ominaisuudet. Olen havainnut käteviksi varsinkin sivupalkin tabit, joilla pääsee tiettyyn funktioon hetkessä.
itse olen kyllä pitänyt aika paljon anjutasta, joka pelaakin aika hyvin yhteen gladen kanssa, mutta makuasioitahan nämä. periaatteessa millä tahansa tekstieditorilla pärjää.
joku tuolla jossain toisessa säikeessä ehdtollei kaupallista editori nimeltä slickedit ja nopean testauksen jälkeen sekin vaikuttaa kyllä aika pätevältä. hinta vaan on hieman suolainen eikä sitä ihan harjoittelukäyttöön kannata ostaa.
KDE-puolelta sitten vähän raskaamman luokan kehitysympäristö KDevelop on varsin pätevä.
kdevelop on kieltämättä monipuolinen. itselläni sen kanssa tökki joku, mutta mielipiteitähän nämä taas ovat. windows-puolellakin pidin yleensä enemmän borlandin kuin MS:n IDE:sta.
Edit; Ja itse suosittelisin ensimmäiseksi kieleksi ihan C:tä tai C++:aa. Ne ovat kuitenkin sen verran perustavaraa, että ne on parempi hallita jotenkuten.
toki ne ovat perustavaraa, mutta minusta ne eivät ole kovinkaan sopivia ensimmäiseksi kieleksi syystä, että...
* ohjelmointi on paljon muuta kuin pelkän ohjelmointikielen syntaksin opettelu ja oppiminen on nopeampaa ja mukavampaa jos siinä oikeasti pääsee helpohkosti eteenpäin.
* C ja C++ eivät ole syntaksiltaan ihan helpoimmasta päästä ja varsinkin C++ on kielenä laaja ja syntaksiltaan (varsinkin templatet ym.) sen verran aloittelijaa pelottava, että en näe sitä hyvänä aloituskohtana.
* tulkattava kieli palkitsee heti, käännettävässä pitää saada ohjelma ensin kääntymään. aloittelijalla tämän vesittää vaikka puolipisteen puuttuminen tai pienikin kirjoitusvirhe
* C ja taas varsinkin C++:n virheilmoitukset eivät todellakaan ole sieltä helpoimmasta päästä ja esim. jo mainittu puolipisteen tai vaikkapa sulkeen puuttuminen aiheuttaa virheen josta raportoidaan jossain aivan muussa kohdassa kuin missä virhe tapahtui. puhumattakaan C++:n standardikirjaston virheilmoituksista jotka ovat useasti satoja merkkejä pitkiä kryptisen näköisiä rimpsuja josisa puhutaan templateista ja ihmeellisen näköisistä parametreista.
* aloittaminen voi olla jonkin verran helpompaa jos ei tarvitse heti alusta lähtien miettiä muuttujien tietotyyppejä muuttujia esitellessä (tai ylipäätään esitellä muuttujia)
* aloitaminen voi olla jonkin verran helpompaa jos ei tarvitse heti alusta lähtien miettiä muistinhallintaa tai törmätä kaiken maailma segfaulteihin koodattuaan elämänsä ensimmäisen off-by-onen
* tietty pythonin hemmetin hyviä dokumentaatioitakaan ei sovi unohtaa.
nuo nyt tulivat ensimmäisenä mieleen. tämä ei tietenkään tarkoita, etteivätkö nuo olisi minusta ihan hyvä kieliä moneenkin käyttötarkoitukseen. pointtinani on vain se, että helpomman (ja silti erittäin käyttökelpoisen) kielen opettelu on aluksi hauskempaa ja kun se on pohjalla on muidenkin kielten opetelu merkittävästi helpompaa.