Kirjoittaja Aihe: Windows on lukinnut levynsä päivityksen jälkeen (RATKAISTU)  (Luettu 803 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Päivityksen jälkeen Windows on lukinnut niin hyvin levynsä, etten saa niitä enää auki Ubuntussa. Ilmeisesti minun on lopultakin luovuttava doublebootin käytöstä. Järjestelmä ilmoittaa:

Koodia: [Valitse]
Tapahtui virhe yritettäessä käyttää kohdetta Basic data partition. Järjestelmän vastaus: Pyydetty toiminto epäonnistui: Error mounting /dev/nvme0n1p3 at /media/jotaarkka/02649A50649A45F7: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/nvme0n1p3, missing codepage or helper program, or other error

Kun hankin uuden koneen, teen toisesta pelkästään linux-koneen ja toisesta windows-koneen. Yhdesssä vanhassa läppärissä minulla on edelleen hyvin toimiva Kubuntu. Ja tässäkin koneessa Ubuntu23.04 toimii OK.

Microsoftin one drive toimii myös Ubuntussa, joten voin tallentaa sinne tiedostoja ja käyttää niitä molemmissa järjestelmissä. En usko, että Ubuntusta enää pääsee windowslevylle kuten ennen.
« Viimeksi muokattu: 25.03.24 - klo:13.17 kirjoittanut Pontus12 »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: Windows on lukinnut levynsä päivityksen jälkeen
« Vastaus #1 : 15.03.24 - klo:16.51 »
Vielä jatkoa edelliseen. En onnistunut kopioimaan enkä lataamaan Ubuntun kotihakemistoon Microsoftin Onedrivesta sinne tallentamaani tiedostoa. Pääsen kyllä selaimella Onedriveen ja se aukaisee tiedoston Wordiin. En kuitenkaan pystynyt edes siitä tallentamaan Uuntun kotihakemistoon.
Tiedonkulku Ubuntun ja Windowsin välillä ainakin tänän kokemukseni jälkeen ei tunnu ollenkaan toimivan.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Windows on lukinnut levynsä päivityksen jälkeen
« Vastaus #2 : 15.03.24 - klo:17.31 »
Vielä jatkoa edelliseen. En onnistunut kopioimaan enkä lataamaan Ubuntun kotihakemistoon Microsoftin Onedrivesta sinne tallentamaani tiedostoa. Pääsen kyllä selaimella Onedriveen ja se aukaisee tiedoston Wordiin. En kuitenkaan pystynyt edes siitä tallentamaan Uuntun kotihakemistoon.

Tallenna nimellä -> Lataa kopio.

Tai älä avaa tiedostoa OneDrivessa Wordiin, vaan klikkaa sitä hiiren oikealla ja valitse Lataa.

Tiedosto tallentuu luultavasti oletuksena Lataukset-kansioon.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Windows on lukinnut levynsä päivityksen jälkeen
« Vastaus #4 : 16.03.24 - klo:11.08 »
Päivityksen jälkeen Windows on lukinnut niin hyvin levynsä, etten saa niitä enää auki Ubuntussa. Ilmeisesti minun on lopultakin luovuttava doublebootin käytöstä.

Fast startupin poistamisen lisäksi voisit kokeilla kytkeä horrostilan pois käytöstä. Silloin Windowsin pitäisi sammua kokonaan.

Etsi Windowsissa komentokehote paneelin/päävalikon haulla, hakusanalla cmd, klikkaa hakutuloksissa komentokehotetta hiiren oikeanpuoleisella painikkeella ja valitse avautuvasta valikosta "Suorita järjestelmänvalvojana". Kun saat komentokehotteen auki, aja siellä komento:

Koodia: [Valitse]
powercfg /h off
« Viimeksi muokattu: 16.03.24 - klo:11.24 kirjoittanut nm »

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Windows on lukinnut levynsä päivityksen jälkeen
« Vastaus #5 : 16.03.24 - klo:19.39 »
Ilmeisesti minun on lopultakin luovuttava doublebootin käytöstä.

Se voisi olla viisasta. Minulla on ollut filosofia käyttää vain yhtä käyttöjärjestelmää per kone. Näppäimistön ja hiiren jakajalla voin vaihtaa Linuxin ja Windowsin välillä. Pöydällä on kaksi monitoria. Koen tämän järjestelyn hyväksi tällä hetkellä.

Esimerkiksi ei tarvitse bootata konetta vaihtaakseen käyttöjäjrjestelmästä toiseen vaan yksi jakajan napin painallus riittää. Molemmissa koneissa voi olla prosessit käynnissä koko ajan. Käytännössä tuo Windows-kone on vain harvoin käytössä.

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Windows on lukinnut levynsä päivityksen jälkeen
« Vastaus #6 : 17.03.24 - klo:12.23 »
Minulla ei ole ollut vuosiin ongelmia Ubuntu2x.xxLTS ja W10 rinnakkaiskäytössä. SSD-levy on 250 GB:tä ja siihen alustin alussa  3 osiota valmiiksi. Käynnistyksen yhteydessä valitsen nuolinäppäimella avattavan järjestelmän. Yhdellä (C=ntfs 70 Gb) on Windows, toisella osiolla (D=ext 70Gb) on Ubuntu 22.04LTS ja kolmannella osiolla (=ntfs 70Gb) on kaikki  muu materiaali eli kuvat ja tiedostot yms. Sinne talletan kaiken mitä jommassakummassa käyttöjärjestelmässä käsittelen ja sieltä haen ne myös takaisin.  Helppo tehdä varmuukopio vain siitä. Ei ole W10 päivitykset sotkeneet mitään. Eli mielestäni kannattaa pysyä aina vain LTS_versioissa. Seuraava päivitys tullee Ubuntun osalta minulle eteen vasta elokuulla 2024. W10 jäänee viimeiseksi W-versioksi itselleni, koska koneeni ei taivu W11-vaatimuksiin.  Yksi varma keino sammuttaa Windows varmasti on ottaa akku ja virtajohto irti hetkeksi ja jos se auttaa, niin sitten siellä on ruksi jossain "horros-aina-päällä"-valinnassa.
« Viimeksi muokattu: 17.03.24 - klo:17.15 kirjoittanut kx »
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Windows on lukinnut levynsä päivityksen jälkeen
« Vastaus #7 : 17.03.24 - klo:13.12 »
Eli mielestäni kannattaa pysyä aina vain LTS_versioissa. Seuraava päivitys tullee Ubuntun osalta minulle eteen vasta elokuulla 2024. W10 jäänee viimeiseksi W-versioksi itselleni, koska koneeni ei taivu W11-vaatimuksiin.  Yksi varma keino sammuttaa Windows varmasti on ottaa akku ja virtajohto irti hetkeksi ja jos se auttaa, niin sitten siellä on ruksi jossain "horros-aina-päällä"-valinnassa.

Akun irrottaminen ei vaikuta horrostilaan (tai fast startupiin). Pontus12:n tapauksessa ongelma ei johdu myöskään Ubuntusta tai Ubuntun versiosta, vaan pelkästään Windowsin asetuksista.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: Windows on lukinnut levynsä päivityksen jälkeen
« Vastaus #8 : 25.03.24 - klo:13.17 »
Ubuntu näkee ja aukaisee jälleen windows-levyt. Nm:n ohje windowsin uudelleen käynnistäminen pari kertaa auttoi. Tietenkin ennen sitä kannattaa varmistaa, että nopea käynnistys on kruksattu pois.
Minä sammutin ensin Windowsin ja käynnistin uudelleen ja tarkistin vielä, että nopea käynnistys ei ollut päällä. Se jälkeen käynnistin Windowsin vielä pari kertaa ja kolmannella käynnistin Ubuntun. Nyt se on jälleen toiminut jo pitemmän aikaa normaalisti.

Merkisten aiheen ratkaistuksi ja vielä kiitos kaikille?