Kirjoittaja Aihe: Työpöydän kansio/hakemistot  (Luettu 527 kertaa)

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Työpöydän kansio/hakemistot
« : 15.03.24 - klo:02.50 »
Mikä on sen tiedoston nimi jossa liitetään ja nimetään työpöydälle kansiot? Olen lahjakkaasti unohtanut sen vaikka olen sitä käyttänyt, esim. olin siirtänyt Kuva ja Musiikki:t omille levyille ja nimennyt & linkittänyt ne työpöydälle tiedostossa jossa oli polku ja kansion nimi, on unohtunut :(
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Työpöydän kansio/hakemistot
« Vastaus #1 : 15.03.24 - klo:17.15 »
Tarkoitatko Työpöytä-hakemistoa kotihakemistossa? Englanninkielisessä se on Desktop. Toki sen nimeä voi halutessaan vaihtaa.

https://askubuntu.com/questions/116276/how-to-set-the-desktop-to-home-desktop
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Työpöydän kansio/hakemistot
« Vastaus #2 : 15.03.24 - klo:17.38 »
Jos on kyse vakiokansioiden (Kuvat, Musiikki, Videot, jne.) sijainneista, ne voi määrittää tiedostossa ~/.config/user-dirs.dirs, samoin kuin tuolla Tomin linkittämässä aiheessa on neuvottu.

Vaihtoehtoisesti voit käyttää symbolisia linkkejä, eli korvata esimerkiksi Kuvat-kansion linkillä johonkin muuhun sijaintiin.

Tässä vielä toinen kysymys/keskustelu aiheesta:
https://askubuntu.com/questions/18103/how-can-i-change-the-default-location-of-content-directories-eg-pictures-templ

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Työpöydän kansio/hakemistot
« Vastaus #3 : 15.03.24 - klo:22.53 »
Tarkoitatko Työpöytä-hakemistoa kotihakemistossa? Englanninkielisessä se on Desktop. Toki sen nimeä voi halutessaan vaihtaa.

https://askubuntu.com/questions/116276/how-to-set-the-desktop-to-home-desktop
En ihan vaan hain ~/.config/user-dirs.dirs tiedostoa jossa olin aikaisemmin kun levyt oli vielä ehjiä muuttanut Musiikki ja Kuvat osoitteet ko tiedostossa
Suunnilleen "XDG_MUSIC_DIR="Kolmaslevy/hakemisto/Musiikki" ja "XDG_PICTURES_DIR="Toinenlevy/hakemisto/Kuvat" jolloin sain ne työpöydälle
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Työpöydän kansio/hakemistot
« Vastaus #4 : 15.03.24 - klo:22.56 »
Jos on kyse vakiokansioiden (Kuvat, Musiikki, Videot, jne.) sijainneista, ne voi määrittää tiedostossa ~/.config/user-dirs.dirs, samoin kuin tuolla Tomin linkittämässä aiheessa on neuvottu.

Vaihtoehtoisesti voit käyttää symbolisia linkkejä, eli korvata esimerkiksi Kuvat-kansion linkillä johonkin muuhun sijaintiin.

Tässä vielä toinen kysymys/keskustelu aiheesta:
https://askubuntu.com/questions/18103/how-can-i-change-the-default-location-of-content-directories-eg-pictures-templ

Juuri tuota tiedostoa etsin mutta nimi oli jäänyt unholaan, katsoin ko. tiedoston päiväyksesta että olin muokannut sitä 2018 ja 2019 :O mutta muutoksista ei näkynyt jälkeäkään... tai no musiikki-kansio oli nollattu kun kyseinen levy hajosin enkä ole nähnyt vaivaa palauttaa varmuus kopioista
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Työpöydän kansio/hakemistot
« Vastaus #5 : 16.03.24 - klo:19.48 »
Olen korvannut Kubuntu 23.10 -järjestelmässä kotihakemistossani nuo kansiot / alihakemistot symbolisiksi linkeiksi ln-komennolla. Ne voivat osoittaa toiseen fyysiseen levyyn yms. On toiminut hyvin kun käynnistyksessä on nuo linkitykset automaattisesti.

Voisiko nuo linkitykset korvata tiedostoon user-dirs.dirs tehdyillä määrittelyillä? Ja olisiko se käytännöllisempi kuin em. linkityshimmeli?

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Työpöydän kansio/hakemistot
« Vastaus #6 : 16.03.24 - klo:21.25 »
Olen korvannut Kubuntu 23.10 -järjestelmässä kotihakemistossani nuo kansiot / alihakemistot symbolisiksi linkeiksi ln-komennolla. Ne voivat osoittaa toiseen fyysiseen levyyn yms. On toiminut hyvin kun käynnistyksessä on nuo linkitykset automaattisesti.

Voisiko nuo linkitykset korvata tiedostoon user-dirs.dirs tehdyillä määrittelyillä? Ja olisiko se käytännöllisempi kuin em. linkityshimmeli?
Ainakin se nuoli jäisi pois :/ ja polut kopioin tiedostoselaimen osoiteriviltä, toimi hyvin
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC