Kirjoittaja Aihe: Puhelimen vaihtokauppatarjous  (Luettu 327 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Puhelimen vaihtokauppatarjous
« : 04.03.24 - klo:15.27 »
Tausta:

Huomasin, että älypuhelimeni ei saa enää Android-päivityksiä, ei edes turvasellaisia. Fyysisesti puhelin on täysin kunnossa, ja uskoakseni sen käyttöikä on pitkä, kunhan vain sovelluksiin saa päivityksiä, eikä puhelimen tukemiin protokolliin tarvita ylivoimaisia päivityksiä.

Miettiessäni kuinka kauan voin luottaa puhelimen turvallisuuteen huomasin, että Samsung on alkanut tarjota pitkää Android-tukea, ja ainakin kaksi myyjää Suomessa antaa vaihdossa ison lisähyvityksen vanhasta puhelimesta, jos ostaja vaihtaa juuri sellaiseen puhelimeen, jolla on pitkä tuki. En tiedä, mihin pisneslogiikkaan Samsungin markkinointi perustuu, mutta omalta kannaltani vähittäismyyjien vaihtokauppatarjous oli houkutteleva. Lisähyvityksen ansiosta puhelin 7 vuoden tuella maksaisi tämän hetken hinnoilla suunnilleen saman kuin kaksi halvempaa puhelinta 4 vuoden tuella. Parasta vaihtokaupassa olisi se, että ne halvemmat mallit ovat vielä isompia ja painavampia, kun taas pitkän tuen puhelin on hieman pienempi kuin vanha puhelin ja painaakin muutaman gramman vähemmän. Vaikka ei se vanha puhelin oikeasti vanha ole, vain Android-tuen loppuminen sitä vanhentaa.

Käytetty puhelin käsittääkseni myydään edelleen, asiakkaalle joka ei välitä Android-tuen loppumisesta. Toivottavasti se ei päädy Venäjälle.


Varsinainen asia:

Ajattelin, että olisi mielekästä tehdä vaihtokauppa nyt kun vnahalla puhelimella on vielä hyvitysarvoa jäljellä. Päätöksen tehtyäni tulikin sitten tutuksi hyvityksen pisneslogiikka, jolta olen tähän mennessä elämässäni täysin säästynyt.

Asioin myyjän kanssa, joka oli niin kokematon, että joutui kysymään kollegalta neuvoa pari eri kertaa, joten hyvityksen kaikki näkökohdat eivä tminulle heti auenneet. Vanhan puhelimen luovutukseen annettiin kaksi viikkoa aikaa. Käytin muutaman päivän siihen, että siirsin dataa ja sovellusten rekisteröintejä kännystä toiseen ennen kuin luovutin vanhan puhelimen. Olin valinnut myyjän, joka vaati että perustan heidän järjestelmäänsä luottotilin, jolle hyvitys maksetaan, mutta vaikka yritin pitää kiirettä, myyjä ehti lähettää luottolaskun ennen kuin vanha puhelin oli palautettu ja toimivaksi todettu. Laskussa on uuden puhelimen hinta näkyvissä, mutta maksettavaksi on esitetty pikkuruinen kk-maksu, jolla ostovelka lyhenee hyvin vähän. Muutama päivä myöhemmin sain ilmoituksen, että vanha puhelin on hyväksytty ja hyvitys on maksettu luottotilileni. Ilmoituksen mukaan hyvitys näkyisi seuraavassa luottolaskussa, siis ensi kuussa. Kun kirjaudun myyjän nettisuvulta tilille, hyvitys ei näy tilillä, näen vain uuden puhelimen hinnan ja luottorajan erotuksen, kuten laskussa. Tiedän mitkä hyvitykset minulle on luvattu, mutta uuden puhelimen ostettuani mikään myyjän viesti ei ole enää maininnut niiden suuruutta missään muodossa.

Hämäyksestä huolimatta panin laskun maksuun verkkopankissa siten, että pikkuruisen kk-maksun sijaan maksan uuden puhelimen hinnan, hyvityksellä vähennettynä.

Onpa taitavasti laadittu koukutus, jolla asiakkaita erehdytetään maksamaan korkeaa korkoa pienistä lyhennyksistä. Aion sulkea tilin heti kun ostovelka on maksettu. Saa nähdä miten vaikeaksi se on tehty.