Rahanarvomuuntimen mukaan 12 000mk vuoden 1998 rahana vastaa tämän päivän 3 200€. Tietokonehommat oli arvokasta puuhaa siihen aikaan.
Joskus oli jossain huumoripalstalla kuva jostain 1980-luvun PC, lähinnä kait IBM -koneita myyvän tietokoneliikkeen hinnasto joku oli napannut sccreenshotin, niin nehän maksoi useita kymppitonneja markoissa.
Tuossa 1990-luvun lopun, mitä se IT-buumi oli hurjimmillaan kesäkuun 2000 saakka, mitä Nokian huippunoteeraus oli 06/2000, tuollaiset 10 000 markan PC-tietokoneet oli ihan työväenluokan perheidenkin maksukyvyn puitteissa, mitä vakituiset työpaikat niin hankittavissa.
Mulla oli toi tietokone lähinnä, kun kukaan oikein tyttö ollut kiinnostunut musta, ni vetäydyin koneelle. Aika kovan hinnan maksanut tämän tietokoneharrastukseni tähden naissuhteisiin, mitä tulee, enkä puhu rahasta.
Kyllähän tehokkaista pelikoneistakin siis torni - PC ilman näyttöä, kyllähän niistäkin saa pulittaa päälle tonnin nykyisin kepeästi, mitä en koe itse, että 3200€ vastaisi tuon 1990-luvun lopun 12 000 markkaa, mitä tuntui kun Suomi liittyi Euro-valuuttajärjestelmään, niin 1 markka oli sitten 1€, ja 100 markan seteli 20€.
Oli virhe mielestäni liittyä Euro-valuuttaan, vaikkakin siinä oli taustalla suojautuminen jatkossa 1990-luvun Ahon hallituksen siihen lamavuosiin, mitä ulkomaisia lainoja pankit tarjosi yrittäjille, ja sitten moni veti ranteet auki, kun kaikki kaatui niskaan.
Nyt näiden Euro-valuuttavuosien jälkeen on käynyt selväksi, että ei tämä Euro-valuuttajärjestelmäkään täysin kriisitön ole ollut. Jotkut politiikot ovat sitä mieltä, että Suomen pitäisi erota Eurosta, olen itsekin tainnut joskus kirjoittaa TS:n mielipidepalstalle asiasta, mutta olen neutraalimpi nykyään ja vähemmän kärkevästi otan kantaa enää mihinkään.