Joo, eli voit estää muilta tunnuksilta pääsyn kotihakemistoosi chmodilla näin (olettaen että ryhmät on määritelty normaaliin tapaan):
chmod -R o-rwX $HOME
En ole uskaltanut tuota kokeilla koska minulla ei ole harmainta aavistustakaan chmodista mitä se tekee.
chmod muuttaa tiedostojen ja hakemistojen käyttöoikeuksia normaaleilla Unix-käyttöoikeustasoilla: käyttäjän, ryhmän ja muiden oikeudet (user, group, others). Katso esimerkiksi Wikipedian artikkeli aiheesta:
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/ChmodChmodilla muokataan siis kuvakaappauksessasi näkyviä access-valintoja. Omistaja ja omistajaryhmä puolestaan voidaan muuttaa chown-komennolla.
Esittämäni komento poistaa (-) muiden (o=others) luku (r), kirjoitus (w) sekä hakemistojen pääsyoikeudet (X). Ensimmäinen valitsin -R pyytää suorittamaan saman operaation rekursiivisesti kaikille kohdehakemiston alihakemistoille tiedostoineen. Kohteena on $HOME eli komentoa suorittavan käyttäjätunnuksen kotihakemisto.
Toisekseen en ole asennusvaiheessa mitään ryhmiä tietääkseni määritellyt ja olen koneen ainut käyttäjä.
Ubuntussa oletuksena kotihakemiston omistaja on käyttäjän oma tunnus ja saman niminen ryhmä. Lisäksi kaikilla muilla tunnuksilla (others) on lukuoikeus ja pääsy hakemistoon ja sen tiedostoihin. Tämä muiden käyttäjien pääsy pitää siis poistaa, jotta koneen muut käyttäjätunnukset eivät pääse lukemaan tai kopioimaan tiedostoja itselleen.
Riittääkö pelkkä sudo tuon komennon ajamiseen? Kuinka voin itse todeta että se toimii niinkuin pitää?
Et tarvitse sudoa, koska muutat oman hakemistosi oikeuksia. Voit tarkistaa käyttöoikeudet ls -a -komennolla tai graafisella tiedostoselaimella. Voit myös varmistaa toisella käyttäjätunnuksella, että et pääse käsiksi ensimmäisen tunnuksen tiedostoihin.