Kirjoittaja Aihe: Pilvikoneen tiedostojen käyttö oman koneen tiedostonhallinnan kautta  (Luettu 485 kertaa)

teele

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 818
    • Profiili
Tiedostonhallinnassa on valinta Other locations. Kun sitä napsaisee, tulee näkyviin oma kone ja Windows Network.

Muistaakseni ja ymmärtääkseni koneessani ei ole windowsia ollenkaan vaan pelkkä ubuntu 22.04.4

Pilvikoneellakin on ubuntu 20.04. Mistä Windows Network ilmestyy tiedostonhallintaan (1)

Olisiko mahdollista käyttää oman koneen tiedostonhallintaa pilvikoneen tiedostojen avaamiseen ja siirtelyyn, jos tiedostonhallinnan kautta saisi jollain tavalla yhteyden pilvikoneeseen. Miten yhteys pitäisi ottaa (2)

Nyt pilvikonetta on käytetty vain päätteen kautta ssh:n avulla.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Nyt pilvikonetta on käytetty vain päätteen kautta ssh:n avulla.

Kokeile sftp:ä samoilla tunnuksilla:
Koodia: [Valitse]
sftp://käyttäjä@pilvikone
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

teele

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 818
    • Profiili
 
hmmm, ohjelma ei ollutkaan vakiona kotikoneella, ehkä ei sitten pilvikoneellakaan. ssh taitaa olla vakiona, pitäisikö sftp olla koko ajan taustalla pilvikoneessa käynnissä, että yhteys onnistuisi.

Koodia: [Valitse]
bash: sftp://käyttäjä@xx.xxx.xxx.xxx: No such file or directory

Pilvikone on ihan pieni, uskaltaisiko asentaa sinnekin ...

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Laita tuo sftp-osoite siihen tiedostoselaimeen. Älä päätteeseen. Jos pilvikoneen ssh-palvelin on konfiguroitu tarjoamaan sftp, niin yhdistäminen luultavasti onnistuu. Oletuksena ainakin openssh hyväksyy myös sftp-yhteydet.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

teele

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 818
    • Profiili

Ups, niinpä tietenkin, nyt pääsen (pää)käyttäjän hakemistoon.

Mutta päätteellä olen tehnyt /home-hakmistoon pari hakemistoa, jossa ovat varsinaiset tiedostot. Ne olen tehnyt sudoilemalla. Pääsisinkö nyt vielä niihinkin käsiksi niin, että tekstinmuokkauskin onnistuisi. jonnekin varmaan pitäisi antaa pilvikoneen pääkäyttäjän salasana?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16253
    • Profiili
Mutta päätteellä olen tehnyt /home-hakmistoon pari hakemistoa, jossa ovat varsinaiset tiedostot. Ne olen tehnyt sudoilemalla. Pääsisinkö nyt vielä niihinkin käsiksi niin, että tekstinmuokkauskin onnistuisi. jonnekin varmaan pitäisi antaa pilvikoneen pääkäyttäjän salasana?

Aseta tiedostojen ja hakemistojen oikeudet niin, että pystyt muokkaamaan niitä samalla tunnuksella, jolla kirjaudut koneelle.

teele

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 818
    • Profiili

kirjauduin pilvikoneen pääkäyttäjänä. Päätteessä voin mennä /home -hakemistoon ilman ongelmia, kun avaan yhteyden ssh:lla pääkäyttäjänä. Ehkä voisin myös muuna käyttäjänä.

Ongelma lienee siinä, että olen tehnyt eri käyttäjiä ja sitten pääkäyttäjänä muokannut tiedostoja niissä. PItänee varmaan tehdä uudet salasanat /home-osion parille muulle käyttäjälle ja sitten kirjautua niille oikeilla tunnuksilla. Salasanat olen tietysti jo unohtanut, ja sitten tiedostoja niissä on tehty pääkäyttäjänä, toivottavasti onnistun käsittelemään niitä myös muuna omistajakäyttäjänä.

Näyttää siltä, että on tullut vähän suhmuroitua oikeuksien ja hakemistojen kanssa :(