Kirjoittaja Aihe: Firefox jumittuu välilehdet auki  (Luettu 840 kertaa)

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 275
    • Profiili
Firefox jumittuu välilehdet auki
« : 16.12.23 - klo:08.58 »
Viikon sisään Firefox on kahteen otteeseen jumittunut. Välilehtiä on avoinna puolenkymmentä, eikä ohjelma salli sammuttaa niitä. Kerran odotin minuutin, että pääsisin toiselle välilehdelle, kunnes kyllästyin ja sammutin. Kuitenkin saatoin avata Chromen, joka toimi normaalisti.
 
Firefox suostuu näyttämään minkä tahansa välilehden sisällön, jos käväisee välillä Chromessa tai LibreOfficessa.
 
Kerran minulla oli 5 välilehteä auki. Ensin sammuttaminen ei onnistunut lainkaan, sitten sain sammutettua neljännen välilehden - en muista miten. Kyseisen välilehden korvakkeen tilalle tuli tyhjää, eikä niiden rivistö tiivistynyt neljäksi perä-perää rivistöksi. Se neljäs oli kuin irronnut hammas suussa.
 
Vaikka pystynkin scrollaamaan auki olevaa välilehteä, niin sivulla olevat linkit eivät toimineet normaalisti: sain yhden pdf sivun auki, mutta sen sammuttaminen ei sitten onnistunutkaan.
 
Sammutin Firefoxin kuvakkeen avulla ja kun menin uudestaan ongelmalliselle wp-sivustolle, se toimi normaalisti.
 
Ubuntu 22.04.3 LTS ja FF 120.0.1 (64-bittinen)

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Firefox jumittuu välilehdet auki
« Vastaus #1 : 16.12.23 - klo:16.27 »
Minä olen sammuttanut firefoxin "killall firefox" kun esim. päivitys on tarvinnut bootin. firefox:ssa käytin youtubessa listaa/jonoa mutta se ei ole tallentunut jos firefoxin sammuttaa ja käynnistää "normaalisti"
Myöhemmin siirryin youtuben katselussa Braveen kun firefoxissa piti hyväksyä mainokset, jonkin aikaa katsoin youtubea mainoksilla mutta kun siirryin braveen ei ainakaan vielä ole tuputtanut mainoksia
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Vs: Firefox jumittuu välilehdet auki
« Vastaus #2 : 18.12.23 - klo:17.13 »
Sepon kuvaama tilanne sattui minulle tänään. Suljen FF:n joka ilta ja avaan aamulla uudelleen. Kun se jäi äsken jumiin, tapoin prosessin komennolla "pkill firefox". Kun sitten käynnistin FF:n, se palautui tilanteeseen jossa se oli ollut useampi minuutti ennen jumia; Feedbro-laajennus näytti, etten ollut lukenut artikkeleita, jotka olin jo ehtnyt lukea.

FF-versio on 120.0.1, eli viimeisin tällä hetkellä.
« Viimeksi muokattu: 18.12.23 - klo:17.27 kirjoittanut AimoE »

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Firefox jumittuu välilehdet auki
« Vastaus #3 : 19.12.23 - klo:10.12 »
Olen muuttanut firefoxin asetusta jossa tallennetaan tilanne/cache, normaalisti firefox tallentaa tilanteen/cache'n sec/min mutta muutoksen (jota en enää muista) jälkeen kerran 15 minuutissa, vinkki oli muistaakseni täältä
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 879
    • Profiili
Vs: Firefox jumittuu välilehdet auki
« Vastaus #4 : 19.12.23 - klo:12.52 »
Tarkoittanet browser.sessionstore.interval, joka oletuksena tallentaa 15 sekunnin välein sivustot ja palauttamaan ne, jos selain sattuu kaatumaan.
Tämän muuttaminen nyt tuskin vaikuttaa aloituksessa mainittuun kaatumisiin. Lähinnä arvon muuttaminen vähentää levylle kirjoitusta.
Ohessa linkki ja vaikka onkin suhteellisen vanha löytyy sama asetus myös nykyjään.
https://www.mahal.org/2016/10/change-firefox-session-store-interval-save-ssd/
Ps.
Arvot annetaan millisekunteina.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Vs: Firefox jumittuu välilehdet auki
« Vastaus #5 : 19.12.23 - klo:12.56 »
Jumien syynä voi olla joku laajennus, esimerkiksi mainitsemani Feedbro. Vai onko FF eristetty laajennuksista niin, että ne eivät voi jumittaa selainta?