Kirjoittaja Aihe: Suspend resume - jäätynyt kone  (Luettu 534 kertaa)

mhavo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Suspend resume - jäätynyt kone
« : 10.12.23 - klo:19.23 »
Hei!

Aiemmin kone toimi moitteetta ja nukahti (suspend) sekä heräsi. Kernelin ja NVIDIA:n ajurien asennuksen jälkeen koneen virrat tulevat suspend tilasta herätessä, mutta se on aivan jäässä: edes logeihin ei tule merkintää yrityksestä herätä. (Niin pitkälti kuin osasin asiaa tulkita.) Tämä tapahtuu aiemmillakin kerneleillä ja recovery modessa nyt.

Mielestäni ongelman ei pitäisi olla NVIDIAN ajureissa, koska kone jäätyy täysin ja recovery modessakin. Joka tapauksessa nämä on asetettu: https://askubuntu.com/questions/1405262/how-to-solve-black-screen-after-suspension-with-ubuntu-22-04-lts

Olen pyrkinyt selvittämän ongelmaa monella tapaa ja nyt en itse keksi enää lisää keinoja.

- Kaikki oheislaitteet irti
- Kokeillut vanhoja kerneleitä
- Kernelin optioita bootissa (recovery mode) [intel_]iommu=off/soft acpi_osi:!/Linux jne jne
- Tutkinut foorumeita
- Kysynyt ChatGPT:ltä

Löytyisiköhän täältä mahdollisesti apua ongelmaan? Tässä ehkä oleellisimmat tiedot(?) Annan lisätietoja tarvittaessa.

Lainaus
Kernel: 6.2.0-1017-lowlatency
Distro: Ubuntu 22.04.3 LTS
Type: Desktop Mobo: ASUSTeK model: Z170 PRO GAMING v: Rev X.0x
UEFI-[Legacy]: American Megatrends v: 3805 date: 05/16/2018
CPU: Intel Core i7-6700K
Graphics: NVIDIA GM204 [GeForce GTX 970] driver: nvidia v: 545.29.06

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16253
    • Profiili
Vs: Suspend resume - jäätynyt kone
« Vastaus #1 : 10.12.23 - klo:19.56 »
Onko ikkunointijärjestelmänä Wayland vai X.org? Selviää päätteessä komennolla:

Koodia: [Valitse]
echo $XDG_SESSION_TYPE
Jos on Wayland, kokeile vaihtaa X.orgiin kirjautumisnäkymässä olevan hammasrataskuvakkeen kautta.

mhavo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Suspend resume - jäätynyt kone
« Vastaus #2 : 11.12.23 - klo:19.22 »
Minulla on X.org.

Ongelma tosiaan on myös recovery moden shellissä. Poistin varmuudeksi NVIDIAN ajurit, kone ei silti herää. Sivuhuomautuksena sanottakoon, että kone nukahtaa ja herää kiltisti, jos käynnistän asennus USB-tikulta Ubuntun. Eli toimii kuten vielä ennen edellistä isompaa päivitystä.