Kirjoittaja Aihe: Asiakirjakatselin avautuu väärään näyttöön  (Luettu 1196 kertaa)

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
U 18.04 ja ongelmana Asiakirjakatselin (Evince), joka aukeaa kakkosnäyttöön. Se kakkosnäyttö on usein sammutettuna ja ikkuna avautuu sinne. Ei auta, vaikka avaa kakkosen ja siirtää ikkunan ykkösnäytölle, silti dokumentti onkin luettavissa kakkosella taas seuraavalla kerralla Asiakirjakatselimen avautuessa. Ongelma on joskus satunnaisesti muillakin ohjelmilla. Ykkönen on hdmi:llä ja kakkonen vga:lla, varsinaisesti nuo eivät ole muutettavissa. Ja käytössä on integroitu näytönohjain.

Onko jossain määritelty, missä näytössä ikkuna avautuu?

Tietoja

Koodia: [Valitse]
Prosessori Intel® Socket 1155 toisen sukupolven Core™ i7/Core™ i5/Core™ i3 -suorittimia
Piirisarja Intel® Z68
Näytönohjain Integroitu näytönohjain
Multi-VGA -lähdön tuki : HDMI/DVI/RGB/DisplayPort -portista
- Tukee HDMI:tä maksimiresoluutiolla 1920 x 1200 @ 60 Hz
- Tukee DVI:tä maksimiresoluutiolla 1920 x 1200 @ 60 Hz
- Tukee RGB:tä maksimiresoluutiolla 2048 x 1536 @ 75 Hz
- Tukee DisplayPort:tä maksimiresoluutiolla 2560 x 1600 @ 60 Hz

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1068
    • Profiili
Vs: Asiakirjakatselin avautuu väärään näyttöön
« Vastaus #1 : 09.12.23 - klo:19.28 »
https://superuser.com/questions/1133904/how-to-set-default-display-for-new-windows-in-gnome-3/1256156#1256156
Tuossa linkissä on samanlaista ongelmaa selvitetty, toivottavasti siitä olisi hyötyä sinulle.
Kahvi on väkevin juomani

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: Asiakirjakatselin avautuu väärään näyttöön
« Vastaus #2 : 10.12.23 - klo:20.04 »
Kiitos vinkistä, mutta noilla ei vielä onnistunut. Haulla "How to set default display ubuntu" näkyy olevan paljon tutkittavaa.

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Vs: Asiakirjakatselin avautuu väärään näyttöön
« Vastaus #3 : 15.12.23 - klo:01.51 »
Kiitos vinkistä, mutta noilla ei vielä onnistunut.
Harmi... Koitapa sulkea ohjelma kakkosnäytöltä - sulje ikkunointi tallentaen ikkunamanageri.
Käynnistä ikkunamanageri uudelleen ja käynnistä PDF-lukija uudelleen. Jos noin onnistuu, sulje uudelleen pdf-sovellutus, poistu ikkunamanagerista tallentaen ikkunointi.
Jos tuokaan ei onnistu, irroita näytön kaapelointi, tai valitse sama näytönohjaimen kuva molemmille näytöille (peilaus?).
Asetuksista voit sitten määritellä uudelleen haluamasi asetukset kullekin näytölle, ja siirrellä sovellutuksia mielihalujesi mukaan.

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Asiakirjakatselin avautuu väärään näyttöön
« Vastaus #4 : 15.12.23 - klo:14.24 »
Itse olen sijoittanut käynnistyksessä pari ohjelmaa käyttäen https://extensions.gnome.org/extension/4736/smart-auto-move/
Tosin en ole ehtinyt kokeilla miten nuo käyttäytyy ohjelmien uudelleen käynnistyksessä, ainakin rebootissa toimii :/
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: Asiakirjakatselin avautuu väärään näyttöön
« Vastaus #5 : 28.12.23 - klo:16.23 »
Kiitos molemmille neuvoista. Valitettavasti en saanut (tai osannut kunnolla) aikaan toivottua tulosta. Aivan lähiaikoina pitää koneelle tehdä uusi puhdas asennus nykyisen vanhan Ubuntuversion tilalle. Arvelen ongelman poistuvan, kun nykyiseen on vuosien aikana tullut monenlaista viritystä tehtyä, niin jossain vaiheessa on odotettavissakin, ettei kaikki suju.

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Asiakirjakatselin avautuu väärään näyttöön
« Vastaus #6 : 29.12.23 - klo:17.25 »
Itse olen sijoittanut käynnistyksessä pari ohjelmaa käyttäen https://extensions.gnome.org/extension/4736/smart-auto-move/
Tosin en ole ehtinyt kokeilla miten nuo käyttäytyy ohjelmien uudelleen käynnistyksessä, ainakin rebootissa toimii :/
Käynnistettäessä uudelleen ohjelmat käynnistyvät aikaisempaan paikkaan ja kokoon :/ eli toimii.minulla  Gnomen (shell) versio 42.9 ja ikkunointi X11
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: Asiakirjakatselin avautuu väärään näyttöön
« Vastaus #7 : 30.12.23 - klo:18.23 »
Itse olen sijoittanut käynnistyksessä pari ohjelmaa käyttäen https://extensions.gnome.org/extension/4736/smart-auto-move/
Tosin en ole ehtinyt kokeilla miten nuo käyttäytyy ohjelmien uudelleen käynnistyksessä, ainakin rebootissa toimii :/
Käynnistettäessä uudelleen ohjelmat käynnistyvät aikaisempaan paikkaan ja kokoon :/ eli toimii.minulla  Gnomen (shell) versio 42.9 ja ikkunointi X11

Mulla lienee liian vanha Gnome. Pitää oikeasti aloittaa järjestelmän päivitys tuoreimpaan.