Kirjoittaja Aihe: Linux Mint, Timeshift ja kadonnut levytila [RATKAISTU]  (Luettu 2216 kertaa)

NimimErkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Minulla tässä Lenovo T440 -läppärissä käytössä Linux Mint 20.3. Ajattelin päivittää uudempaan (21 Vanessa). No päivitysohjelma näköjään pakottaa tekemään Timeshiftillä palautuspisteen. En ole koskaan käyttänyt Timeshiftiä enkä palautuspisteitä, olen hoitanut varmuuskopioinnit muulla tavalla, mutta ajattelin että tehköön sitten jos kerran on pakko. Mutta kävikin niin, että kovalevyltä loppui tila ja systeemi jumiin. Pakkobuuttauksen jälkeen ei ensin päässyt graafiseen työpöytään ollenkaan, mutta sain Grub-valikon kautta siivotuksi sen verran levytilaa, että pystyn taas käyttämään konetta normaalisti. Mutta levyllä on tilaa vapaana tuollaiset 14 GB, kun sitä ennen tätä ruljanssia oli (muistini mukaan) luokkaa 40-60 GB. Ilmeisesti siis Timeshift on tehnyt jonnekin muhkean palautuspisteen, mutta Timeshiftissä sitä ei näy.

Kysymys kuuluukin nyt, miten saan vapautettua tuon mystisesti täyttyneen levytilan?
« Viimeksi muokattu: 24.11.23 - klo:15.08 kirjoittanut NimimErkki »

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Linux Mint, Timeshift ja kadonnut levytila
« Vastaus #1 : 24.11.23 - klo:12.29 »
Minulla palautuspisteet ovat kansiossa /timeshift/snapshots. Pari palautuspistettä vie 25 gigaa tilaa.

Luulisin, että /timeshift -kansion voi poista, kun et Timeshiftiä käytä. Tarvitset poistamiseen pääkäyttäjän oikeudet.

NimimErkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Linux Mint, Timeshift ja kadonnut levytila
« Vastaus #2 : 24.11.23 - klo:15.08 »
Kiitoksia vastauksesta. En muistanut alkuperäisessä viestissäni kertoa, että /timeshift ja sen alikansiot ovat tyhjiä.

Mutta nyt kun vielä kerran rupesin etsimään, niin löytyihän se sylttytehdas. Kansion /.Trash-0 alta löytyi päivämäärän ja kellonajan mukaan nimetty kansio, kooltaan jotain 25 gigaa, sisältäen nuo Timeshiftin tekemät kopiot. Kansion poisto onnistui ongelmitta tiedostoselaimella, pääkäyttäjän oikeuksilla. Kysymys on siis nyt onnistuneesti ratkaistu.

Niin ja lisätään vielä sekin, että Mintin voi päivittää uuteen versioon myös ilman palautuspisteen luontia. Päivitysohjelman oikeasta yläkulmasta löytyy asetusvalikko, josta tuon vaatimuksen saa pois päältä.
« Viimeksi muokattu: 24.11.23 - klo:18.42 kirjoittanut NimimErkki »