Kun lisäsin uuden tietueen ohjelmaan niin kiinnitti huomiota avaimen kuva joittenkin osoitteiden yhteydessä kuvan mukaisesti. Joissakin ryhmissä avain näkyy lähes kaikissa "Title"-sarakkeen nimissä ja joissakin vain harvoissa. En ole aikaisemmin kiinnittänyt asiaan huomiota vaikka näin on ollut kai alusta lähtien.
En nyt muista millä systeemillä olen mitäkin tietoja tallentanut ja alkoi ihmetyttään mikä avaimen tarkoitus on? Onko sille joku yksinkertainen selitys ja mistä on kyse?
Ja mikä on kuvassa olevien pankkien yhteydessä olevien %-merkin tarkoitus?
Osaisiko joku kertoa.
Kuvakkeet ovat käyttäjän valitsemia. Kun ohjelma on juuri asennettu, siinä on ollut oletuksena joku kuvake, mutta ei kumpikaan noista kuvassa näkyvistä. Muistaakseni se oli maapallokuvake, mutta ne muista niin vanhoja. Kuvakkeen voi valita sekä ykisttäiselle tiedolle että kansiolle. Kun kansioon luodaan uusi tietue, se saa oletuksena kansion kuvakkeen. Olet ehkä luonut tuon uuden tietueen yhteen kansioon ja sitten siirtänyt toiseen, jolloin sen ekan kansion kuvake on tullut mukana. Voit valita jonkun muun kuvakkeen kaikille noille tiedoille, jos haluat. KeePassXC ei itse anna niille mitään merkityksiä, vaan merkitys riippuu sinusta, sinä valitset ne kuvakkeet joita käytät.
Harmillista asiassa on se, että jos on aloittanut KeePass-ohjelmalla ja sitten siirtynyt KeePassXC:n käyttöön, niin kuvakkeet ovat vaihtuneet toisiksi. Osa vaihtopareista osuu sopivan saamankaltaiseen, mutta osa on ihan erilaisia. Itse jouduin pohtimaan aika paljon mitä teen niille kuvakkeille.