Kirjoittaja Aihe: [Ratkaistu]Mitä vapaata 3D-CAD-ohjelmaa suosittelisitte ?  (Luettu 2584 kertaa)

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2952
    • Profiili
Itselleni tulee mieleen, että Blender ja OpenSCAD, mutta kumpikaan niistä ei ole helpoimmasta päästä.

Sitten olen kuullut FreeCAD:stä, mutta en osaa sitä käyttää Blenderinkään vertaa. Jos joku tietää hyviä tutoriaaleja, niin voi ehdottaa...
« Viimeksi muokattu: 22.11.23 - klo:16.58 kirjoittanut kamara »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Mitä vapaata 3D-CAD-ohjelmaa suosittelisitte ?
« Vastaus #1 : 16.11.23 - klo:16.10 »
Onko tarkoitus tehdä 3D-malleja tulostettavaksi vai CAD-piirroksia? Tosin minäkään en osaa ehdottaa mitään vapaata ohjelmaa noiden lisäksi.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 727
    • Profiili
Vs: Mitä vapaata 3D-CAD-ohjelmaa suosittelisitte ?
« Vastaus #2 : 16.11.23 - klo:16.21 »
Freecad ja Salome Meca ollut käytössä.
Fem ollut ideana.
Code Asterin (Saloma Meca) olen korvannut Z88, Calcilix tai Elmer ratkaisijoilla.

-Koivukoski1

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Mitä vapaata 3D-CAD-ohjelmaa suosittelisitte ?
« Vastaus #3 : 16.11.23 - klo:19.41 »
FreeCAD on ainoa oikea vaihtoehto minusta jos haluat oikeasti ilmaisen 3D CAD ohjelman ns. sanansa merkityksessä.
YouTubesta löytyy muutamat hyvät kanavat. Paras ehdottomasti on MangoJelly Solutions
https://www.youtube.com/@MangoJellySolutions

Toinen hyvä on FreeCAD Academy, mutta siinä pitää huomioida, että osa tutoriaaleista alkaa olla varsin vanhoille versioille tehtyjä
https://www.youtube.com/@FreeCADAcademy

Sitten oma suositus. Älä koskaan lataa FreeCAD:n stable versiota. Ota suosiolla käyttöön development versiot. Syy on ihan siinä, että käyttöliittymään tulevat parannukset tulee todella paljon aiemmin kehitysversioihin, mitä vakaaseen julkaisuun.

FreeCAD:n opiskelussa on oikeasti jonkin verran kynnystä, mutta se kyllä kannattaa. Tuohon on pieni kiertotie hankkimalla ensin Fusion 360:n ilmaislisenssin ja opettelemalla sillä perusteet ja soveltaa niitä sitten noiden tutoriaalivideoiden kautta FreeCAD:n opiskeluun. Itse olen käyttänyt Fusionia ja se on kyllä hyvä ja töissä on ihan kaupallinen lisenssi siihen ja väittäisin, että Fusionin perusteiden osaamisella FreeCAD:n opiskelu tosiaan madaltuu jonkin verran. Tosin silloin ei vielä ollut noita hyviä MangoJellyn tekemiä videoita. Niistä olisi ollut ainakin itselleni valtavasti hyötyä ja on edelleenkin, sen mitä silloin tällöin FreeCAD:llä jotain teen.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2952
    • Profiili
Vs: Mitä vapaata 3D-CAD-ohjelmaa suosittelisitte ?
« Vastaus #4 : 16.11.23 - klo:20.01 »
Onko tarkoitus tehdä 3D-malleja tulostettavaksi vai CAD-piirroksia? Tosin minäkään en osaa ehdottaa mitään vapaata ohjelmaa noiden lisäksi.

Lähinnä ajattelin tekeväni 3D-malleja tulostettavaksi. (... tai siis olen tehnytkin niitä OpenSCAD:llä.)

FreeCAD on ainoa oikea vaihtoehto minusta jos haluat oikeasti ilmaisen 3D CAD ohjelman ns. sanansa merkityksessä.

Pitäneen paneutua siis siihen...

YouTubesta löytyy muutamat hyvät kanavat. Paras ehdottomasti on MangoJelly Solutions
https://www.youtube.com/@MangoJellySolutions

Toinen hyvä on FreeCAD Academy, mutta siinä pitää huomioida, että osa tutoriaaleista alkaa olla varsin vanhoille versioille tehtyjä
https://www.youtube.com/@FreeCADAcademy

Kiitokset linkeistä. :)

Sitten oma suositus. Älä koskaan lataa FreeCAD:n stable versiota. Ota suosiolla käyttöön development versiot. Syy on ihan siinä, että käyttöliittymään tulevat parannukset tulee todella paljon aiemmin kehitysversioihin, mitä vakaaseen julkaisuun.

Jaahas, siksikös en ole siis päässyt jyvälle siitä, kun olen aina käyttänyt ohjelmistolähteiden oletusversiota ?

Blenderissä minulla on taitoja versiosta 2.5x-ajalta, mutta käyttöliittymä muuttui varsin radikaalisti hiljattain, ja en ole jaksanut opetella uutta käyttöliittymää tai laittaa asetuksista vanhaa GUI:ta päälle, jos se jostain vivusta saa päälle.

Blender ei kuitenkaan ole aivan parhaimmillaan 3D-mallinnuksessa, jos haetaan CAD:iä, vaan sopeutuu paremmin 3D-ympäristöjen ja videoiden mallinnukseen.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Mitä vapaata 3D-CAD-ohjelmaa suosittelisitte ?
« Vastaus #5 : 16.11.23 - klo:21.07 »
Juuri noin. Blender sinänsä on aivan upea softa, mutta 3D-tulostukseen se ei vain oikein sovi mitenkään. Onhan siihenkin toki olemassa se BlenderCAD lisäosa, mutta en ole itse edes kokeillut ja en tiedä onko se enää edes aktiivisessa kehityksessä.

Blenderissä on tosiaan se perusteellinen "vika", että mallit on ns. surface malleja, joilla ei ole oikein helposti määriteltävää materiaalivahvuutta yms. ja toiseksi tarkkojen mittojen määritteleminen on hyvin vaikeaa. Plus se että nämä "oikeat" 3D CAD:t mahdollistaa helposti kierreliitosten tekemisen, joka on käytännössä mahdottomuus Blenderillä ja monella muullakin ohjelmalla kuten SCAD. Ok toki on mahdollisia niilläkin, mutta esim. FreeCAD ja Fusion hoitaa homman parilla yksinkertaisella toiminnolla.

Tärkein on opiskellessa oikeastaan sisäistää tuo parametrisuus ja skitsien ns. lukitseminen, eli jokaiselle viivalle tai kaarelle on annettu mitta, kulma tms. parametri, joka tavallaan lukitsee geometrian täydellisesti. Fusionissa piirretyt viivat menee mustaksi ja FreeCAD:ssä sketcher tilassa esim. piirretyn neliön valkoiset viivat muuttuvat vihreiksi kun geometria menee lukituksi. Se on oikeastaan se ihan perusteista tärkein tieto, koska se vaaditaan lähes aina kun tehdään jotain myöhemmin.

Toi MangoJellyn tutoriaalit ja sieltä FreeCAD 0.20 for beginners. Osaan kaksi jälkeen nuo on tuotukin jo esiin ja siinä saa myös ensimmäisen helpon osan tehtyä. Suosittelen kovasti tsekkaan ne ensimmäisenä.
« Viimeksi muokattu: 16.11.23 - klo:21.10 kirjoittanut qwertyy »

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Mitä vapaata 3D-CAD-ohjelmaa suosittelisitte ?
« Vastaus #6 : 19.11.23 - klo:12.38 »
Minultakin ääni Freecadille. Lisäksi suosittelisin VariCAD Viewer katseluohjelmaa. Se avaa dwg ja stp tiedostot. Isoilla 3D kokoonpanoilla se on paljon nopeampi kuin Freecad jos pelkkä katselu riittää.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2952
    • Profiili
Vs: Mitä vapaata 3D-CAD-ohjelmaa suosittelisitte ?
« Vastaus #7 : 19.11.23 - klo:13.09 »
Minultakin ääni Freecadille. Lisäksi suosittelisin VariCAD Viewer katseluohjelmaa. Se avaa dwg ja stp tiedostot. Isoilla 3D kokoonpanoilla se on paljon nopeampi kuin Freecad jos pelkkä katselu riittää.

Kiitoksia ! :)

Otin härkää sarvista ja opettelin alkeiden alkeita FreeCAD:stä, ja onhan toi hieno peli.

Tosin itseäni häiritsee, siinä se, että kaikki ominaisuudet on pultattu yhteen ohjelmaan.
FreeCAD siis näyttää sisältäneen itsensä lisäksi ainakin OpenSCAD:n, joka mielestäni on teennäisesti pultattu freeCADiin.
Toki hyvänä puolena siinä on, että pystyn avaamaan omia vanhoja OpenSCAD-malleja. Huonona puolena, että FreeCAD:stä on tullut jonkin verran buginen ja hankalasti opiskeltava ohjelma.

Onneksi netistä löytyy videoita ja dokumentteja FreeCAD:n käyttöön.

Aivan suoraan en oppinut käyttämään, mutta sain kuitenkin aikaiseksi ensimmäisen mallini, josta ylpeänä olen laittanut liitteenä kuvan siitä.

Edit - Vaikka tämä onkin hankala opeteltava, muttei aivan niin hankala kuin Blender.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Mitä vapaata 3D-CAD-ohjelmaa suosittelisitte ?
« Vastaus #8 : 19.11.23 - klo:14.56 »
Juuri noin. Blender sinänsä on aivan upea softa, mutta 3D-tulostukseen se ei vain oikein sovi mitenkään.

Kiitos tiedosta. Olen ollut Työväenopiston 3D-tulostuksen kurssilla. Mutta siellä opetettoomlom Blenderiä. Jätin kurssin kesken sen jälkeen kun olin ollut yhden kerran pois ja tipahdin kärryiltä. Aionkin nyt kirjoittaa kehitysideana palautteen tuosta 3D-asiasta. kurssin nimi ei ihan vastaa sisältöä. Olin nimenomaan ajatellut, että saisi tietoa materiaaleista ja tulostinlaitteista ja tietty myös kappaleiden suunnittelusta.

Hassua oli sekin kun tuolla järjestettiin sekä englanninkielinen, että suomenkielinen yhden kerran info 3D-tulostuksesta. Suomenkielisessä opettaja olikin yks kaks päättänyt opettaa etänä kotoaan. Luokassa oli noin 10 ihmistä. Ja mikrotukihenkilö sai videoyhteyden toimimaan. Näimme sen opastajan elehtimässä siellä. Äänikään ei kulkenut. Eikä mitään tapaa kertoa, että hei täällä on 10 ihmistä odottamassa, että opastus alkaisi alusta.  :)

Odottelen vieläkin sellaista kurssia, jossa noita haluamiani asioita opetettaisi.