Kirjoittaja Aihe: Tekoäly tms AI vähentää foorumintarvetta?  (Luettu 1238 kertaa)

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4178
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Tekoäly tms AI vähentää foorumintarvetta?
« : 06.11.23 - klo:06.39 »
Huomenta, olisin voinut kysyä tätä täällä ja saanut varmasti vastauksen,
ajattelin kuitenkin antaa Bing:lle mahdollisuuden loistaa ja sen "Hän" tekikin. :D
Koodia: [Valitse]
What means SMP PREEMPT_DYNAMIC in Linux kernel?

Haetaan kohdetta: SMP PREEMPT_DYNAMIC Linux kernel

Luodaan vastauksia sinulle…

In the context of the Linux kernel, SMP stands for Symmetric Multi-Processing. It means that the kernel was built with support for multiple processors or cores 1.

PREEMPT refers to a kernel that is preemptible, which means that it can be interrupted at any time by higher-priority tasks 2.

PREEMPT_DYNAMIC is a feature that allows the kernel to be dynamically configured to support different levels of preemption at runtime, without the need to rebuild the kernel 3. This feature was introduced in Linux kernel version 5.12 3.

I hope this helps! Let me know if you have any other questions.

Melko vakuuttavaa, etenkin kun kaikki maailman tieto on selaimen oikeassa yläreunassa olevan napin takana.
« Viimeksi muokattu: 06.11.23 - klo:06.41 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Vs: Tekoäly tms AI vähentää foorumintarvetta?
« Vastaus #1 : 13.11.23 - klo:15.54 »
Itse olen eri medioiden (teksti/kuva[still/video]/ääni) eniten kiinnostunut tekoälyn mahdollisuuksista positiivisessa mielessä still-kuvan osalta. Itsekin olen kuvien luonnin osalta käyttänyt tuota Bingin kuvageneraattoria eniten, tekstin osalta OpenAI verkko-käyttöliittymää ja käyttänyt julkaisuissani tekolyllä luotuja kuvia, jotka sopivat aiheisiini tai profiileihini ilman, että olen tehnyt numeroa edes tekoälyn hyödyntämisestä. Varmaan aika usea kanavieni seuraajat ovat pistäneet merkille saman.

Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4178
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Tekoäly tms AI vähentää foorumintarvetta?
« Vastaus #2 : 13.11.23 - klo:16.22 »
Itse olen eri medioiden (teksti/kuva[still/video]/ääni) eniten kiinnostunut tekoälyn mahdollisuuksista positiivisessa mielessä still-kuvan osalta. Itsekin olen kuvien luonnin osalta käyttänyt tuota Bingin kuvageneraattoria eniten, tekstin osalta OpenAI verkko-käyttöliittymää ja käyttänyt julkaisuissani tekolyllä luotuja kuvia, jotka sopivat aiheisiini tai profiileihini ilman, että olen tehnyt numeroa edes tekoälyn hyödyntämisestä. Varmaan aika usea kanavieni seuraajat ovat pistäneet merkille saman.

Minä kuuuntelen kuulokkeilla musiikkia Googlen älykääpiön kautta,
eli se kaivaa halutun tyyppistä musiikkia halutusta palvelusta.
Toimii tosi hyvin ainakin Deezerin, Spotifyn ja Youtube Music:kin kanssa.
Maksullisia palvaeluita kaikki joten mainokset ei pääse sotkemaan.

Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Vs: Tekoäly tms AI vähentää foorumintarvetta?
« Vastaus #3 : 13.11.23 - klo:16.33 »
Itse olen musiikin osalta noita tekoälysovellusta apuna käyttäen tutustunut enemmänkin siihen puoleen, mitä maailmalla on tarjolla musiikin harrastajana kotioloissa edes soittopuolen apuna mitä hyödyntämismahdollisuuksia on.

Youtubesta musiikin kuunteluni on vähentynyt, viime aikoina ollut Spotifystäkin vähäisempää, mutta itse olen ihan tyytyväinen Youtuben niihin kappale/artistisuosituksiin, mitä aiemman katseluhistoriani perusteella olen kuunellut/katsellut. Ainakin niiden musiikki-tyylilajien osalta sieltä ihan päteviä ehdotuksia tulee. Voi olla, että jossain kohtaa pitää tilata tuo Youtube Music, mitä joissain videoiss tulee mainoskatko kesken kappaleen, ja jokin aika sitten ei enää pystynyt käyttämään Firefoxin Ad Blocker Prota Youtubessa.

Spotifystä olen vähän kaksijakoista mieltä, mitä tuntuu, että firman pörssiin listautumisen jälkeen lupaukset lisääntyneet, että toiminta muuttuu kaupallisesti kannattavaksi sijoittajia kohtaan, ja Spotifyn emoyhtiö tehnyt mielettömiä tappioita alusta lähtien, mitä yksi isoimmista on, että eivät saa maksavia asiakkaita tarpeeksi palveluun. Nyt en ole vähään aikaan seurannut Spotifyn tiedotusta, mutta lienee yhä tappiollista toimintaa ja sitten tosiasia on, että ennen pitkää tappiolliset yritykset kuihtuvt ja lakkaavat olemasta.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4178
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Tekoäly tms AI vähentää foorumintarvetta?
« Vastaus #4 : 13.11.23 - klo:16.48 »
Yuoyube Music Premium maksaa 12€/kk, joka minusta on halpa hinta siitä että saa kuunella suosikkejaan ja uusia kappaleita ilman mainoksia. Samaa hintaluokkaa on kaikki muutkin.
10€ tietämillä pyörivät. Ja ohjaukseen sitten Google Assistant.
Bingiä en ole kokeillut musiikin kanssa, pitää joku päivä ottaa sekin käyttöön.

Lisätään vielä että kännykän kautta kuuntelen Bluetoothilla.
Google Assistant on siitä hyvä että se ymmärtää meikäläisen rallienglannin tosi hyvin. ;D
« Viimeksi muokattu: 13.11.23 - klo:17.00 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Tekoäly tms AI vähentää foorumintarvetta?
« Vastaus #5 : 14.11.23 - klo:12.11 »
Myös täällä Ubuntun sovellusvarastossa on ChatGPT Desktop, jos se nyt edes kuuluu tähän tekoälysarjaan. Mieluiten tietysti käyttäisin Ubuntun omia sovelluksia. Usein kuitenkin vastaus kertoo olevansa rajoitettu n. kahta vuotta vanhempiin sisältöihin. Kun tas foorumin kyselyt useimmiten kohdistuvat uuteen jakeluun, niin ei taida kahden vuoden takaiset neuvot niihin osua. Onhan tietenkin paljon myös ihan yleispätevää Linuxin kysymystä ja vastausta. Niihin ehkä selvyyttä saakin ja väärääkin tietoa ihan kivasti. Useimmiten vastaus kyllä on ilmeisen oikea, kuten tässä esimerkkitapauksessa, jonka huvikseni tein:

Kysymykseni:
Millä Linuxin shell-script komennolla voisin liittää SD-muistikortin tietokoneen järjestelmään? Laittaisin sen varmuuskopiointi-scriptin alkuun, että se toimisi myös tietokoneen uudelleenkäynnistysksen jälkeen.

Vastaus:
ChatGPT
SD-muistikortin liittäminen tietokoneeseen Linuxissa voidaan toteuttaa mount-käskyllä. On tärkeää, että tiedät SD-kortin laitteen sijainnin ennen kuin voit liittää sen. Voit käyttää lsblk-komentoa löytääksesi laitteen sijainnin.

Tässä esimerkki shell-skriptistä, joka liittää SD-kortin ja sisältää myös varmuuskopioinnin:

Koodia: [Valitse]
bash
#!/bin/bash

# Määritä SD-kortin laitteen sijainti
SD_CARD_DEVICE="/dev/sdX1"  # Varmista, että vaihdat X kirjaimeen, joka vastaa SD-kortin laitteen sijaintia

# Määritä liitospiste
MOUNT_POINT="/mnt/sd_card"

# Liitä SD-kortti
sudo mount $SD_CARD_DEVICE $MOUNT_POINT

# Tarkista, onko liitos onnistunut
if [ $? -eq 0 ]; then
    echo "SD-kortti liitetty onnistuneesti."

    # Tässä voit lisätä varmuuskopiointikäskyn
    # Esim. cp -r /polku/kohteeseen /polku/varmuuskopioon

else
    echo "Virhe liitettäessä SD-korttia."
fi

Muista vaihtaa SD_CARD_DEVICE muuttuja vastaamaan oikeaa laitteen sijaintia. Voit myös mukauttaa skriptiä lisäämällä varmuuskopiointikäskyn tarpeidesi mukaan.

Lisäksi varmista, että skriptillä on suoritusoikeudet ennen sen suorittamista:

Koodia: [Valitse]
bash
chmod +x skriptin_nimi.sh
Tätä skriptiä voit sitten kutsua tarvittaessa varmuuskopionnin aloittamiseksi. Voit myös lisätä sen automaattisesti käynnistyvien ohjelmien joukkoon, jotta se suoritetaan järjestelmän käynnistyksen yhteydessä. Riippuen käyttämästäsi jakelusta, tämä voi tapahtua esimerkiksi lisäämällä skriptin polun /etc/rc.local-tiedostoon tai käyttämällä cron-tehtävää (@reboot).

E: muotoilin tekstiä
« Viimeksi muokattu: 14.11.23 - klo:12.17 kirjoittanut Hajakenttä »
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo