Kirjoittaja Aihe: Annoin Ubuntu 22.04 version päivittää ja kirjanmerkkini katosivat Fir(RATKAISTU)  (Luettu 1811 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Annoin Ubuntu 22.04 version päivittää ja kaikki kirjanmerkkini katosivat Firefoxista. Luulin tai muistin käyttöjärjestelmäni olleen Ubuntu 22.04 lts, mutta olinkin ilmeisesti päivittänyt sen jossain vaiheessa versioon 23.04. En tiedä, miksi kirjanmerkkini katosivat. Ubuntu tarjosi päivitystä versioon 23.10. Pitäisiköhän suostua siihen. Keväällä taitaa tulla seuraava lts-versio ja kun minulla on nyt 23.04, niin eikö se versio kympistä päivittäisi suoraan 23.04 lts veresioon?
« Viimeksi muokattu: 11.11.23 - klo:11.13 kirjoittanut Pontus12 »

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vaihtuiko päivityksessä firefox snap versioon? Itse poistin snap version ja palautin apt/deb version googlaamillani ohjeilla, löytynevät täältäkin "firefox" haulla tai tuosta linkistä:
https://balintreczey.hu/blog/firefox-on-ubuntu-22-04-from-deb-not-from-snap/
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

juyli

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1200
    • Profiili
Annoin Ubuntu 22.04 version päivittää ja kaikki kirjanmerkkini katosivat Firefoxista. Luulin tai muistin käyttöjärjestelmäni olleen Ubuntu 22.04 lts, mutta olinkin ilmeisesti päivittänyt sen jossain vaiheessa versioon 23.04.
Tärkeiden tiedostojen tallennus on aina aiheellista. Oli sitten kyseessä päivitykset ja erityisesti, jos jakeluversion haluaa päivittää seuraavaan.
Selaimen kirjanmerkit tosin on aina rakennettavissa uudelleen - eivät ole katoavaa kansanperinnettä.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Minä opin tekemään kirjanmerkeistä ja salasanoista varmuuskopiot aika ajoin. ja se on ollut tosi hyvä apu kun on joskus joutunut asentamaan selaimen uudelleen.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4182
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Minä opin tekemään kirjanmerkeistä ja salasanoista varmuuskopiot aika ajoin. ja se on ollut tosi hyvä apu kun on joskus joutunut asentamaan selaimen uudelleen.

Eikö Firefox tms. tallenna kirjanmerkkejä pilveen?
Google Chrome tallettaa, eli selaimen (käyttiksen) uusiminen hoituu kuin itsestään.
Salasanoja en anna Googlen hallita, sitä varten on salasanamanageri-ohjelma.
« Viimeksi muokattu: 06.11.23 - klo:04.33 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Eikö Firefox tms. tallenna kirjanmerkkejä pilveen?
Google Chrome tallettaa, eli selaimen (käyttiksen) uusiminen hoituu kuin itsestään.

Joku vuosi sitten huomasin, että salasanat ovat pilvessä kun piti selain asentaa uusiksi syystä tai toista tai koko käyttöjärjestelmä. Se oli iso apu silloin. Mutta mietitytti vähän, että näkeekö joku niitä siellä ja kopioiko johjonkin muualle. Teknisestihän se voisi olla mahdollista kun "pilvi on itseasiassa vain tietokone jossain päin maailmaa".

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4182
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Joku vuosi sitten huomasin, että salasanat ovat pilvessä kun piti selain asentaa uusiksi syystä tai toista tai koko käyttöjärjestelmä. Se oli iso apu silloin. Mutta mietitytti vähän, että näkeekö joku niitä siellä ja kopioiko johjonkin muualle. Teknisestihän se voisi olla mahdollista kun "pilvi on itseasiassa vain tietokone jossain päin maailmaa".

Minä olen siinä (harha) luulossa että ne on salattuna Googlen palvelimilla, pilvessä,
johon kuka tahansa nörtti-koltiainen ei noin vain saa pääsyä. Voin olla väärässäkin?

Minula on käytössä https://everhelper.pro/speed_dial.php jonka tietoturva vähintäänkin arveluttaa, mutta olen toisaalta sitä mieltä että en laita mitään tulenarkaa tuon muistiin. Nyt siinä on ~250 linkkiä, mukavina laatikoina. Ja 600 000+ käyttäjää on kyllä aika hyvä tietoturvakannustin: https://chrome.google.com/webstore/detail/speed-dial-fvd-new-tab-pa/llaficoajjainaijghjlofdfmbjpebpa

Toimii Chromen lisäksi Edgessä ja varmaan kaikissa Chromium-johdannaisissa?
« Viimeksi muokattu: 06.11.23 - klo:05.01 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Kirjanmerkkien katoaminen oli vielä pieni juttu, mutta minulta katosi myöskaikki sähköpostit ja asetukset Thunderbirdissä. Pakko jälleen siirtyä Windowsin puolelle. Muuten Ubuntu oli juuri siinä kunnossa, kun halusin sen olevan, sillä kaikki tarpeelliset ohjelmat olivat asnnettuina. Siitä ei ole pitkäkään aika, kun uusin kaikki s-postitilini, koska ne olivat taas Ubuntusta kadonneet. En todellakaan ymmärrä, miksi ja miten kaikki tämä on mahdollista? Pitäisiköhäm minun vaihtaa kaikki salasanani. Toisaalta kuka voisi hyötyä minun s-postini sotkemisesta! Ei tunnu järkevältä.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Jos Mozilla-ohjelmat on aiemmin asennettu eri tavalla, niin niiden profiilit ovat kyllä tallessa. Upgraden jälkeen ohjelmat käyttävät profiilia joka on eri sijainnissa. Palautus on siis mahdollinen. Mutta ensin pitäisi selvittää missä vanhat profiilit ovat.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16251
    • Profiili
Kirjanmerkkien katoaminen oli vielä pieni juttu, mutta minulta katosi myöskaikki sähköpostit ja asetukset Thunderbirdissä.

Thunderbirdin osalta on hyvinkin mahdollista, että olet vahingossa asentanut ohjelman snap-version, ja aiemmin on ollut käytössä apt:lla asennettu versio. Mitä snap-pakettien listaus kertoo:

Koodia: [Valitse]
snap list
Voit poistaa snap-version komennolla:

Koodia: [Valitse]
sudo snap remove thunderbird
Asenna apt-paketti takaisin, jos se puuttuu:

Koodia: [Valitse]
sudo apt install thunderbird


En todellakaan ymmärrä, miksi ja miten kaikki tämä on mahdollista? Pitäisiköhäm minun vaihtaa kaikki salasanani. Toisaalta kuka voisi hyötyä minun s-postini sotkemisesta! Ei tunnu järkevältä.

Tällaiset ongelmat ovat useimmiten itse aiheutettuja, vaikka syy jäisi hämäräksi. Joskus asiaan liittyy myös jakelun/käyttöjärjestelmän ominaisuus, kuten viime vuosina Ubuntussa apt-paketteina asennettujen sovellusten korvautuminen snap-versioilla.

Ulkopuolisen tahon tai viruksen hyökkäykset ovat erittäin harvinaisia työpöytä-Linuxeissa, ja silloinkin seurauksena olisi todennäköisemmin datan kryptaus ja kiristys (ransomware) tai koneen käyttö bottiverkon osana tai kryptovaluuttalaskimena.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Hei. Asensin Thunderbirdin uudelleen ja samoin tein siihen postitilini uudelleen ja kadonneet postit ilmestyivät siihen. Samoin ennen sitä annoin päivittää järjestelmäni versioon 23.10. Toistaiseksi toimii ihan hyvin.
Harmittaa vain, ettei Firefox merkkaa lyöntivirheitä, vaan alleviivaa punaisella aaltoviivalla kaikki sanat.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16251
    • Profiili
Harmittaa vain, ettei Firefox merkkaa lyöntivirheitä, vaan alleviivaa punaisella aaltoviivalla kaikki sanat.

Kuten on jo monesti todettu, Firefoxissa ei ole nykyisin suomen kielen oikolukua. Ei ole ollut moneen vuoteen, eikä ole Windowsissakaan. Kytke oikoluku pois päältä jos punaiset viivat häiritsevät.

Toimivan oikoluvun saa Chromeen, jos sallii asetuksissa tekstin tarkistamisen Googlen pilvipalvelun avulla.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4182
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Toimivan oikoluvun saa Chromeen, jos sallii asetuksissa tekstin tarkistamisen Googlen pilvipalvelun avulla.

Toimisikohan tuo Edgessäkin, osaatko nm antaa neuvoja miten se tehdään Googlessa, sitten varmaan itse osaan soveltaa Edgeen.
« Viimeksi muokattu: 07.11.23 - klo:17.17 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4182
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Itseasiassa minulla on Chrome siinä tilassa että se ei alleviiva mitään. Miten tämä saadaan myös Edgeen?
Se kun alleviivaa kaiken mikä ei ole englantia.

Ei auttanut vaikka toin asetukset Chromesta Edgeen.
« Viimeksi muokattu: 07.11.23 - klo:18.28 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16251
    • Profiili
Veikkaan, ettei Edgen Linux-versiossa ole suomen kielen oikolukua. Windowsissa se käyttää järjestelmän yleistä oikolukua.

Edgessäkin oikoluvun voi kuitenkin kytkeä pois päältä, niin se ei alleviivaa tekstiä turhaan väärin.
« Viimeksi muokattu: 07.11.23 - klo:18.34 kirjoittanut nm »

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4182
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Veikkaan, ettei Edgen Linux-versiossa ole suomen kielen oikolukua. Windowsissa se käyttää järjestelmän yleistä oikolukua.

Edgessäkin oikoluvun voi kuitenkin kytkeä pois päältä, niin se ei alleviivaa tekstiä turhaan väärin.

Windowsissa ollaan ja sain sen alleviivauksen pois
Hampurilaismenu -> Asetukset -> Kielet -> USA ja väkänen -> Oikeinkirjoituksen perustarkistus täppä pois päältä.
Nyt ei alleviivaa mitään.  Kannattaa käydä kaikki kielet väkäsen avulla läpi. Kiitos!

edit: onhan siinä samalla asetussivulla valinta "Kieliopin ja oikeinkirjoituksen tarkistuksen tuen ottaminen käyttöön" siitä täppä pois päältä ja loppuu kaikenlainen turha tukeminen. Osaan kirjoittaa siten että katson näyttöön pelkästään, ei siinä mitään oikolukuja tarvita. :)

« Viimeksi muokattu: 07.11.23 - klo:19.33 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Merkitsen omalta kohdaltani aiheen ratkaistuksi.