Kirjoittaja Aihe: Kannattaako tekoäly/koneoppiminen -opintosuuntaus -opiskelu?  (Luettu 2708 kertaa)

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 740
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Mitä tälläkin palstalla ollut juttua jo kivasti tekoälyn osalta, mitä AI -tutkimus on ottanut aimo harppauksia tuon OpenAI:n julkitulon myötä myös tavallisen kansan pariin, niin mitä katsoin eilen Opintopolku-palvelua, mitä itsestäni siellä on, niin löytyy koko kirjo valmistunut-statuksella kursseja ja koulutusta, varasijoja, ja sitten "Luopunut" -alottamisen jälkeen, ja yksi aktiivinen status siellä on "Optio", mitä Koronan aikaan meni niin sekavaksi, kun ohjeistusta ei ollut mitä B.B.A -tutkinnon jälkeen olin Data-analytiikan FM-opinnoissa, mutta siitä on optio aktiivisena olemassa, niin varmaan jossain määrin hyödennettävissä olisi, vaikka opintosuunnitelma on muuttunut muutamia kertoja sitten sen alkuvuoden, mikä siellä on aikaleimana.

Mitä tälläkin palstalla nostin esiin Tetris -ratkaisualgoritmistä, niin siitä nyt varmaan saisi jonkinlaisen lopputyön tehtyä, jos ottaisi oikein asiaksi ja se nimenomaan liittyy tuohon AI/Machine Learning/Deep Learning/Interaction/Communications -teeman, mitä edes Pro Gradussa, mikä on FM:n opinnäytetyösuoritus, siinäkään tarvitse mitään "uutta" vielä löytää siitä aiheesta.

Tälläkin palstalla pidempään alaa seuranneita ja alan ammattilaisia ja valmistuneita ja opiskelijoita, mikä on mielipiteenne?
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1371
  • Kubuntu
    • Profiili
Yleisenä kommenttina, että oppiminen kannattaa aina. On tullut todettua, että 30 vuotta sitten opettelun alaisia olevia hyödyttömiltä tuntuvia aiheita on tullut myöhemmin elämässä eteen ja ovat olleet tarpeen, jotta ymmärtäisi uusia eteen tulevia asioita. Tekoäly aiheena tuntuu tulevaisuuden aiheelta. Otan toisen esimerkin. Ohjelmoinnin osaamineen on ollut hyväksi siinä, että tietokoneohjellmien käyttöjärjestelmiä myöten toimintaa voi ymmärtää virhetilanteissa paremmin. Osaa ymmärtää, miksi tietokone on toiminut oudosti tai antaa outoja tuloskia. Ja nämä ovat varsin hyviä eväitä tehdä bugiraportti kehittäjille. Tekoälyssä voi olla sama juttu. Ymmärtää, miksi se antaa jotain vastauksia. Ja osaa keksiä uusia sovelluskohteita. Jne.

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 740
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Vanha aihe, mutta alkuperäinen kyseenalaistus tämän säikeen otsikon tiimoilta nousi esiin taas, mitä Turun Sanomissa oli artikkeli Otanniemessä sijaitseva kvanttitietokoneen ja kvantti/tietojenkäsittely-professori siinä "Modernin tietokoneen" äärellä uutiskuvassa. Toinen liipaisin, mikä laukaisi kysymykseni uudelleen pinnalle on syksyn lähestyminen taas tämä 2024 osalta.

Opetussuunitelma on utussa muuttunut, joten pitäisi jonkin verran takamatkalta lähteä, maisteripaperit nyt saa ilman rahoitusuunnitelma tekemistä jatko-opinoissa vaadittua, jos vain on valmis tekemään töitä tutkinnon eteen.

Vielä olisi liian myöhäistä hypätä kursseille.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 347
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Viestit tuntuvat keskittyvän vain opiskeluun oppilaitoksissa mutta kannattaa muistaa, että monia asioita voi opiskella myös täysin itsenäisesti.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 740
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Viestit tuntuvat keskittyvän vain opiskeluun oppilaitoksissa mutta kannattaa muistaa, että monia asioita voi opiskella myös täysin itsenäisesti.

On totta, että kaikki sama informaatio on netissä saatvilla ja tieto.

Sekin on totta, että 41-vuoden iässä mitä tuli vuosirenkaita taas tänä kesänä yksi lisää elämäni puuhun, muodollinen pätevyys ei paranna työmarkkinoilla asemaani yhtään.

Se tietty oppilaitoksessa opiskelussa on plussaa, että saa virallisen pätevyyden.

Vähän tuntuu siltä, että korkeakouluissa on opiskelijayhteisöissä tunnelm "kylmentynyt" tai raaistunut jotenkin enkä tiedä onko ainostaa tekniikan alalla niin, ainkin omasstakin kontaktipiiristäni tiedän, että eivät ole valta-osa enää ensimmäise polven korkeakoulutettuja.

Nouseva trendi COVID19-lockdownin ajoista on jäänyt myös opiskelukulttuuriin etänä suorittminen, mikä ei ole omiaan lisäämään yhteisöllisyyden tunnelmaa.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)