Kirjoittaja Aihe: Lubuntu ja automaattisen uloskirjauksen estäminen <Ratkaistu>  (Luettu 3594 kertaa)

L-H-H

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Terve,

Olen yrittänyt säätää Lubuntu 22.04 niin ettei automaattinen log out tai mitkään virransäästötoiminteet menisi itsestään päälle. Olen käynyt läpi kaikki "Asetukset" -kohdan säädöt ja muutakin mutta ei vaan näytä auttavan.

Kyseessä on siis systeemi jossa koneen pitää olla päällä 24/7 ja näyttää monitorista neljän valvontakameran streamia reaaliajassa. Ei mitään muuta. Kaikki pelaa hienosti muuten mutta seuraavana aamuna kone on aina kirjautunut ulos ja näyttö mustana niin että pitää liikuttaa hiirtä ja kirjautua salasanalla sisään. Epäilen että asiaan voi vaikuttaa  se että monitorina on vanha Grundig TV HDMI-liitännän kautta ja tuo TV sammuu 8 tunnin jälkeen itsestään mikä on tässä tapauksessa suotavaa mutta tietokoneen pitäisi pysyä kirjautuneena ja päällä. Tarkoitus on että kun TV aamulla käynnistetään, kaikki on valmiina toimimaan ilman sen kummenpia temppuja.

Löytyykö Lubuntusta jotain konffeja joilla tarpeettomat virransäästö- ja auto logout ominaisuudet saisi pakotettua pois päältä?
 
« Viimeksi muokattu: 25.10.23 - klo:14.56 kirjoittanut L-H-H »

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Vs: Lubuntu ja automaattisen uloskirjauksen estäminen
« Vastaus #1 : 02.10.23 - klo:22.02 »
Onko näytönsäästäjästä "Lock screen After" kohdassa määritelty aika jolloin näyttö lukittuu? Minulla on kohdassa arvona 0 jolloin näyttö ei lukkiinnu vaikka näytön säästäjä menee päälle, kun minulla kyseessä on xscreensaver niin se ei tottele GTKn teemoja, samat asetukset ovat varmaan käyttämässäsi versiossa gnome tms.
Näytönsäästäjän Lisäastuksissa olen ottanut "Näytön virransäästö"stä ruksin pois "Virransäästö käytössä" kohdasta (kuva 2)
Käytössä Ubuntu mutta ...  ;)

Xscreensaver asennusohje ellei gnome-screensaverista löydy : https://www.debugpoint.com/install-change-autostart-setup-screensaver-ubuntu-linux/
« Viimeksi muokattu: 02.10.23 - klo:22.14 kirjoittanut LeHiX »
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

L-H-H

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Lubuntu ja automaattisen uloskirjauksen estäminen
« Vastaus #2 : 04.10.23 - klo:10.36 »
Kiitos neuvoista.
Huomasin logeista että ffmpeg, joka videostreameista mosaikkia rakentelee, ilmeisesti vuotaa muistia. Nääs jossain vaiheessa iltaa tulee kernel oom-kill ja ffmpeg prosessi tapetaan muistit täytyttyä. Tätä vaan ei ole kukaan näkemässä kun työpäivä on jo päättynyt.

Laitoin nyt kokeeksi (kökkö ratkaisu) cronin tappamaan ffmpegin työpäivän päätteeksi ja aamusella sen taas käynnistää. Ehkä huomenna olen hiukan viisaampi. Olen raksinut kaikki virransäästöt ja näytönsäästäjät pois päältä joten jos vielä loggaa ulos niin teen lisää tutkimuksia. Hidasta kun pitää odottaa yön yli.

L-H-H

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Lubuntu ja automaattisen uloskirjauksen estäminen
« Vastaus #3 : 25.10.23 - klo:11.00 »
No niin. niihän siinä kävi että olin lähtökohtaisesti väärässä. Vika ei ollut suinkaan Lubuntun uloskirjaamisen eston  konffaamisessa vaan siinä että ffmpeg-rimpsu kulutti muistia (memory leak) siinä määrin että jossain aikaa illalla kernel tappoi ffmpeg-prosessin (oom-kill) ja vielä perään koko X:n. Seuraavana päivänä oli sitten ruutu pimeänä ja sisäänkirjautumisruutu odottamassa. Koska käyttötarkoitus on toissijainen eikä koko tietokoneella ole pääsyä internettiin, laitoin automaattisen sisäänkirjautumisen päälle, kyseisen ffmpeg-rimpsun käynnistymään sisäänkirjautuessa ja cronin uudelleenkäynnistämään koneen joka aamu. Nyt toimii kuin junan vessa. Ratkaisu ei ole millään muotoa hienostunut ja varmaan jopa typerä mutta ei ole aikaa tuhrata sen kanssa enempää.

Pahoittelen että syytin maanmainiota Lubuntua, pahoittelen aiheuttamaani vaivaa ja kiitän yrityksestä minua jeesata. Nyt tämä varmaan pitäisi merkitä ratkaistuksi... Mites se tehdään oikeaoppisesti?

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Jos ffmpeg aiheuttaa ongelmia sen voinee korjata toisella versiolla? Mediakoneessa näytönsäästö ja automaattisen uloskirjautumisen ratkaisin raasti poistamalla noi ohjelmat. Ikkunamanageriksi voi vaihtaa pelkän OpenBoxin joka yksinkertainen ja vakaa. X:llä oletuksena virransäästö päällä. Sen saa pois xorg.conf tiedostossa tai autostartissa komennolla.