Kirjoittaja Aihe: Blender on hieno ilmainen CAD-ohjelma  (Luettu 4213 kertaa)

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Blender on hieno ilmainen CAD-ohjelma
« : 21.09.23 - klo:23.35 »
Ilmoittauduin huvikseni 3D-tulostuskurssille. Siellä on käytössä Blender. Se on avoimen lähdekoodin ilmainen CAD-suunnitteluohjelma. Onpa kyllä hieno. Ominaisuuksia löytyy. En tosin ole aiemmin CAD-suunnitteluohjelmia käyttänyt. Kotona sitten ajattelin asentaa ohjelman. Ja sitä varten tallensin kurssilla ensimmäisen harjoitustekeleen muistitikulle. Blenderin uusin versio on 3.6.3 ja ehkä tietysti kehitysversiot vielä uudempia. Kokeilin Kubuntussa apt:llä etsiä ohjelmaa. Löytyikin versio 3.4.1. Se kelpaa minulle kun uskoakseni se on paremmin järjestelmän kanssa toimiva kuin uudempi ei pakettivarastossa oleva versio. Ja kyllähän se latasi tikulta sen harjoitustekeleen lumiukon näytölle.

Täällä on valmiita malleja Blenderille.
« Viimeksi muokattu: 22.09.23 - klo:00.23 kirjoittanut ilkant »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Blender on hieno ilmainen CAD-ohjelma
« Vastaus #1 : 22.09.23 - klo:06.11 »
No ei se kyllä mun mielestä varsinainen CAD ohjelma ole, mutta saahan sillä hienoja 3d malleja tehtyä. Enemmän kuitenkin taiteellisiin tarkoituksiin kuin varsinaiseen CAD:iin. Sellaisilla kun pitäisi saada aikaan standardien mukaisia piirustuksia.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Blender on hieno ilmainen CAD-ohjelma
« Vastaus #2 : 22.09.23 - klo:10.34 »
No ei se kyllä mun mielestä varsinainen CAD ohjelma ole, mutta saahan sillä hienoja 3d malleja tehtyä.

Juu, näin varmasti on. Tässä yhteydessä sitä käytetään vain 3D-tulostusten suunnitteluun. Ja riittää siihen. Uusi kokemus kuitenkin kun en ole aiemmin tuonkaltaisia ohjelmia käyttänyt. Ja voin aina esittää toivomuksia uusista ominaisuuksista ohjelmaan.  ;D

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Blender on hieno ilmainen CAD-ohjelma
« Vastaus #3 : 22.09.23 - klo:11.35 »
Konetekniikan ihmisenä aina riipaisee kun Blenderistä puhutaan CAD ohjelmana :)

Aika erikoista, että joku opettaa 3D tulostusta kyseisellä ohjelmalla, koska omasta mielestäni 3D tulostin on kuitenkin tarkoitettu pääasiassa ns. toiminnallisten osien valmistamiseen. Eli FreeCAD olisi minusta merkittävästi parempi vaihtoehto.

Ei sillä, Blender on todella hieno ohjelma mitä sitä ihan aavistuksen olen käyttänyt, mutta en kyllä todellakaan alkaisi sillä tekemään vaikka jotain tarkoilla mitoilla olevaa osaa.

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Blender on hieno ilmainen CAD-ohjelma
« Vastaus #4 : 22.09.23 - klo:14.12 »
Eli FreeCAD olisi minusta merkittävästi parempi vaihtoehto.

Pitääpä kokeilla tuotakin ohjelmaa!

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Blender on hieno ilmainen CAD-ohjelma
« Vastaus #5 : 22.09.23 - klo:23.16 »
Eli FreeCAD olisi minusta merkittävästi parempi vaihtoehto.

Pitääpä kokeilla tuotakin ohjelmaa!
Se on äärimmäisen erilainen käyttää, koska kaikki perustuu siihen, että käyttäjä pitää antaa mitatt ominaisuuksille. Mutta tätähän se on kun teet vaikka sähkölaitteelle täydellisesti sopivan kotelon. Reiät ja mitat on millin kymmennyksilleen kohdallaan.

Kappas, sille on myös kotimaisia opetusvideoita nykyään. Tuossa jo yhdessä vaiheessa ajattelin, että tekisinkö itse jonkinlaisen perusteet videon YT:n, tosin ehkä Fusion 360:n kannalta.
https://www.youtube.com/watch?v=vGX0dhbIshM

Mutta jos vaikka kiinnostaa tehdä kannakkeita tai jotain yksinkertaisia mekaanisia juttuja, niin nämä oikeat CAD ohjelmat on minusta ainoa oikea tapa. Toki Blender on ihan äärimmäisen hieno softa vaikka elokuvatyyppisten hahmojen tekemiseen. Sellainen on jotain mitä esim. FreeCAD:lla ei pitäisi koskaan edes yrittää.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Blender on hieno ilmainen CAD-ohjelma
« Vastaus #6 : 23.09.23 - klo:18.49 »
SolidWorksia aikanaan tuli opeteltua, se oli hieno, mutta ei todellakaan ilmainen. Sehän lähtökohtaisesti tuotti mittatarkkoja 3d malleja, ja sillä sai kappaleesta sitten myös ne 2d piirustukset.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 879
    • Profiili
Vs: Blender on hieno ilmainen CAD-ohjelma
« Vastaus #7 : 30.09.23 - klo:00.15 »
No lohdutus kaikille cad osaajiile:
Aikoinaan kävin nejä vuotta koulua aiheeseen ja piirustellut sen jälkeen 30 vuotta työkseni . Siltikin väitän etten osaa.
« Viimeksi muokattu: 30.09.23 - klo:00.17 kirjoittanut Jtkone »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Blender on hieno ilmainen CAD-ohjelma
« Vastaus #8 : 30.09.23 - klo:10.44 »
CAD jutut on kyllä sellaisia, että jatkuvasti törmää johonkin uuteen tapaan tehdä asioita ja uusiin ominaisuuksiin. Monille olenkin sanonut, että se ei ole vaikeaa opetella jos pitää aluksi todella yksinkertaisena asiat. Aloittaa jostain L-kannakkeista ja yksinkertaisista rasioista yms. eikä yritä alkaa tekemään mitään viljaruuvia tai silmälasien pokia tarkoilla mitoilla. Sellaisilla saa varmasti tapettua mielenkiinnon äärimmäisen nopeasti. Vaikka useamman vuoden harrastemielessä aika aktiivisesti piirrellyt, niin aina löytyy jotain ongelmallista. Itsellä ollut ajatuksena, että pitäisi seuraavaksi opetella piirtämään ja simuloimaan esim. Yleinen koneiden seuraajalaakeri kiekossa ja siitä linkuston liikkeet johonkin työtä tekevään mekanismiin. Ollut ajatuksena jo pari vuotta, mutta saanut tehokkaasti siirrettyä tuota kun tietää heti, että seuraavat parikymmentä tuntia pitäisi olla tiukalla aikavälillä kiinni, että pääsee asiaan ja alkaa jollain tasolla saada tuloksia 🙂

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Blender on hieno ilmainen CAD-ohjelma
« Vastaus #9 : 30.09.23 - klo:23.07 »
Solidworksillä pystyi noita mekaanisia simulaatioita tekemään aikanaan. Sen kun vaan kertoi että mitkä pinnat simuloidaan, ts. kappale ei saa mennä toisen kappaleen pinnan sisään... Siinähän oli sekin etu että pystyi myös testaamaan luomansa kapistuksen kokoonpanemista. Sitähän on helppo piirtää sellainen tokkonen, jota ei ainakaan helposti voi koota :D
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 879
    • Profiili
Vs: Blender on hieno ilmainen CAD-ohjelma
« Vastaus #10 : 01.10.23 - klo:09.51 »
Qwertyy kiteytti ehkä paremmin asian, mitä itse tuossa yritin kertoa. Näissä hiukankin monimutkaisemmissa ohjelmissa helposti menee omaan luuppiin ja tekee tyyliin "Kun olen näin aina tehnyt".
Tuottavuus tuossa ainakin kärsii ja helposti juuttuu polkupyörän taluttajan pulmaan; aina on niin kiire ettei ehdi hypätä ajamaan.
Eli aikaan pitäisi löytyä dokumenttien läpi käymiseen. Varsinkin uusien versioiden ilmestyessä.

teele

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 818
    • Profiili
Vs: Blender on hieno ilmainen CAD-ohjelma
« Vastaus #11 : 01.10.23 - klo:17.34 »

freecadia voisi olla mielenkiintoista opetella jollain kurssilla, mutta sellaisista kursseista en ole kuullut enkä nähnyt eistteitä missään.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2952
    • Profiili
Vs: Blender on hieno ilmainen CAD-ohjelma
« Vastaus #12 : 01.10.23 - klo:17.40 »
Itse olen käyttänyt tätä:
https://www.google.com/search?channel=fs&client=ubuntu-sn&q=openscad+linux

... kun olen halunnut tehdä 3D-malleja linukassa.

Mielestäni se on helpompi kuin Blender tai FreeCad, mutta se on vain oma henkilökohtainen mielipiteeni.

Näyttää Googlekin olevan eri mieltä asiasta minun kanssa. ;D

Lainaus
Which is better OpenSCAD or FreeCAD?

FreeCAD is designed to be a free alternative to commercial CAD packages and offers many of the same features. While FreeCAD can be more difficult to use than some, it is significantly more accessible than OpenSCAD. OpenSCAD is designed as a CAD package for programmers and relies on a C++ script to generate 3D shapes.


« Viimeksi muokattu: 01.10.23 - klo:18.18 kirjoittanut kamara »

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Blender on hieno ilmainen CAD-ohjelma
« Vastaus #13 : 01.10.23 - klo:21.55 »
Ei Blender minustakaan mikään CAD ohjelma ole. Monipulien 3D ohjelma kylläkin. En tosin ole sitä kokeilut kun pari kertaa ja viime asennuksesta on aikaa. Kokeilu into lopahti molemmilla kerroilla siihen, etten saanut 3D hiirtä toimimaan. Olen tottunut käyttämään sitä CAD (ja FEM) ohjelmien kanssa. Ärsyttävintä oli, että asetuksista löytyi valinnat, mutta ei toiminut.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Blender on hieno ilmainen CAD-ohjelma
« Vastaus #14 : 02.10.23 - klo:21.16 »
Itse olen käyttänyt tätä:
https://www.google.com/search?channel=fs&client=ubuntu-sn&q=openscad+linux

... kun olen halunnut tehdä 3D-malleja linukassa.

Mielestäni se on helpompi kuin Blender tai FreeCad, mutta se on vain oma henkilökohtainen mielipiteeni.

Näyttää Googlekin olevan eri mieltä asiasta minun kanssa. ;D

Lainaus
Which is better OpenSCAD or FreeCAD?

FreeCAD is designed to be a free alternative to commercial CAD packages and offers many of the same features. While FreeCAD can be more difficult to use than some, it is significantly more accessible than OpenSCAD. OpenSCAD is designed as a CAD package for programmers and relies on a C++ script to generate 3D shapes.
Jep. Kokeilin kerran tuota ja tulin puolen tunnin sisään siihen tulokseen, että miksi kukaan kiduttaa itseään tällaisella softalla  ;D

Mutta ei vaan. Menee sillä mikä itselle tuntuu sopivalta.

teele

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 818
    • Profiili
Vs: Blender on hieno ilmainen CAD-ohjelma
« Vastaus #15 : 05.10.23 - klo:17.06 »

Lainaus
Itse olen käyttänyt tätä:
https://www.google.com/search?channel=fs&client=ubuntu-sn&q=openscad+linux

... kun olen halunnut tehdä 3D-malleja linukassa.

Mielestäni se on helpompi kuin Blender tai FreeCad, mutta se on vain oma henkilökohtainen mielipiteeni.

opensad on todella selkeä ja sillä olisi vielä hauskempi tehdä malleja, jos siinä olisi kunnon scripti-kieli, vaikka pythoni. Toistaiseksi en sellaista ole löytänyt. Ehkä joku tietää ....

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Blender on hieno ilmainen CAD-ohjelma
« Vastaus #16 : 05.10.23 - klo:17.33 »
opensad on todella selkeä ja sillä olisi vielä hauskempi tehdä malleja, jos siinä olisi kunnon scripti-kieli, vaikka pythoni. Toistaiseksi en sellaista ole löytänyt. Ehkä joku tietää ....

Pythonilla voi kirjoitella OpenSCAD-malleja tämän koodigeneraattorin avulla:
https://github.com/jeff-dh/SolidPython

Toinen kehityssuunta:
https://openflexure.discourse.group/t/python-openscad-might-be-on-the-way/1218