Tässä voisi olla pieni aasinsilta harrastuksen jalostamiseen heti lähdöstä. Nimittäin jos jostain löytyy vaikkapa 10v vanha kannettava tai pöytäkone, jossa on keskusmuistia vaikkapa 8Gt. Neljälläkin nyt välttävästi pääsee alkuun, niin joka tapauksessa suosittelen kovasti Proxmox palvelimen asentamista. Se hiukan lisää oppimiskynnystä alussa, mutta siinä on valtavia ja tarkoitan oikeasti valtavia etuja.
Voit tehdä siihen virtuaalikoneen tai kontainerin, johon kokeilet tehdä vaikka tiedostopalvelinta. Kun saat perusjärjestelmän asennettua, niin sen jälkeen varmuuskopio ja jos jotain menee pieleen, niin palauttaminen voi tapahtua edelliseen haluttuun tilaan helposti 5min sisään.
Itse ihan viikon sisään sain tehtyä Proxmox palvelimelle seuraavat palvelut
- Jellyfin jolla voi toistaa Yle Areenamaisesti sama miltä kotiverkon koneelta vaikkapa musiikkia, videoita yms.
- Syncthing palvelun, jolla voi tehdä esim. yhteisen kansion tuohon palvelimeen ja se synkronoituu automaattisesti kaikille Windows, Linux tai Mac tietokoneille, joissa on myös Syncthing asennettu. Tämä siis ilman varsinaisia samba tiedostopalvelimia tms.
- Pi-hole DNS mainostenestopalvelu
- Home Assistant älykodin laitteiden opiskeluun
Eli näiden palveluiden asentamiseen meni omilla taidoilla ja opiskeluilla muutama ilta. Tein näistä varmuuskopiot Openmediavault palvelimelleni ja vaihdoin tuossa Proxmox palvelimessa olevan SSD aseman isommaksi. Asensin Proxmoxin uudelleen, mutta sitten kun virtuaalikoneet ja kontainerit palautin, niin aikaa meni yhteensä arviolta alle 30min ja kaikki toimi taas ihan niin kuin edellisellä asemalla.
En tiedä löytyykö opiskelumateriaalia juurikaan suomeksi, mutta täältä löytyy varsin hyvä sarja jota olen itse seurannut. Tähän saa laitettua kyllä autommaattisen suomennoksen videon asetuksista päälle, mutta voi olla hiukan vaikea seurata.
https://youtu.be/LCjuiIswXGs?si=DnvpNKYX_U2LpiNeMutta vielä lyhyesti. Nyt harmittaa ihan vietävästi, että olen harjoitellut Proxmoxia aiemmin varsin satunnaisesti. Olisin säästänyt varmaan vuorokausia aikaa opiskeluissani ja töskäyksissäni, kun olisin opiskellut Proxmoxin ensin ja siinä harjoitellut ainakin ensin vaikkapa Ubuntu serverin ja vaiika NextCloud palvelimen tekemistä. Suositukseni siis ihan ehdottomasto 10/10 tälle.
Itsellä on kaikki nyt tuollaisessa "litran" mini tietokoneessa. Hiukan tätä vastaava. 16Gt keskusmuistia ja hiukan parempi i5-6500t prosessori. Kaikki toimii hienosti ja kun palvelimella ei ole kuormaa, niin virrankulutus seinästä on noin 9W. Videoitakin toistaessa vain noin 12-17W. Eli jokin tuon tapainen tai kannettava tietokone on aika hyvä laite.
https://taitonetti.fi/kaytetyt-poytakoneet/peruskoneet/HP-EliteDesk-800-G2-DM-i3-6100T-8-256SSDMutta kuten mainittua, niin monesti tuttavilta voi löytyä nurkissa pyöriviä pöytäkoneita tms. joita voi kokeilla ilmaiseksi, toki isommalla sähkölaskulla. Ja kuten mainittua, niin asennusten siirtäminen käy sitten varsin joutuin jos harrastukseen jää koukkuun
Lisäys. Tuo opinnäytetyö voisi olla tutustumisen arvoinen jos aihe kiinnostaa
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/136079/Pienyrityksen_virtualisointi_Proxmox_VE_lla.pdf