Kirjoittaja Aihe: Etäyhteys toiseen huoneeseen, mistä aloittaa?  (Luettu 2998 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Olen tähän asti käyttänyt kotona vain läppäreitä, ja töissäkin käyttänyt vain toisten hallinnoimia palvelimia. Hiljattain hankin pöytäkoneen, ja vasta jälkeenpäin olen tajunnut, että koneen sijoittaminen on ongelma.

Ennestään minulla on kaksi läppäriä (toisessa Windows, toisessa Ubuntu), ja niillä on langaton yhteys reitittimeen, joka sijaitsee datarasian luona. Pöytäkoneen aion pitää lyhyen Ethernet-piuhan päässä reitittimestä. Ulkoinen näyttö kuitenkin sijaitsee samassa työpisteessä läppäreiden kanssa, ja mieluummin kiikutan pöytäkoneen näytön luokse kuin toisin päin. Ongelma on se, että reitittimen luota ei voi vetää LAN-kaapelia työpisteeseen, koska silloin kaapeli kulkee parvekkeen oven edestä. Tai voihan sen tehdä lyhytaikaisesti, mutta virta on pakko panna poikki siirtoa varten, eli siirto suuntaan ja toiseen vaatii aina buutin.

Vakipaikallaan pöytäkonetta täytyy siis voida komentaa etänä. Konetta hankkiessa ajattelin vain, että saahan siihen koneeseen etäyhteyden, mutta pikkuhiljaa olen tajunnut että etäyhteyksiä on monenlaisia ja minun pitäisi osata valita niistä joku. Haluan kokeilla jotain etätyöpöytää, vaikka se lopulta putoaisikin pois käytöstä -- mutta siihenkin on liian monta vaihtoehtoa olemassa. Ennen kuin osaan edes suunnitella mitä kaikkia palveluita aion pöytäkoneella käyttää (yle-dl ainakin), täytyy ihan ensiksi ratkaista se, miten päivitän ohjelmistot ja buuttaan koneen etänä aina tarvittaessa.

Tarvitsen siis apua kokeiltavien ratkaisujen karsimiseen. Mistä harjoittelu kannattaa aloittaa?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16251
    • Profiili
Vs: Etäyhteys toiseen huoneeseen, mistä aloittaa?
« Vastaus #1 : 15.08.23 - klo:15.05 »
Haluan kokeilla jotain etätyöpöytää, vaikka se lopulta putoaisikin pois käytöstä -- mutta siihenkin on liian monta vaihtoehtoa olemassa.

Voisin suositella RDP:tä. Ainakin omassa satunnaisessa käytössäni xrdp ja Remmina ovat osoittautuneet mukaviksi VNC-ratkaisuihin verrattuna. RDP:llä työpöydän saa toimimaan kohtalaisen hyvin myös 4G-mobiiliverkon läpi.

https://www.digitalocean.com/community/tutorials/how-to-enable-remote-desktop-protocol-using-xrdp-on-ubuntu-22-04

Ennen kuin osaan edes suunnitella mitä kaikkia palveluita aion pöytäkoneella käyttää (yle-dl ainakin), täytyy ihan ensiksi ratkaista se, miten päivitän ohjelmistot ja buuttaan koneen etänä aina tarvittaessa.

Noihin tarpeisiin ssh-yhteyskin on täysin riittävä.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Vs: Etäyhteys toiseen huoneeseen, mistä aloittaa?
« Vastaus #2 : 15.08.23 - klo:15.44 »
Voisin suositella RDP:tä. Ainakin omassa satunnaisessa käytössäni xrdp ja Remmina ovat osoittautuneet mukaviksi VNC-ratkaisuihin verrattuna. RDP:llä työpöydän saa toimimaan kohtalaisen hyvin myös 4G-mobiiliverkon läpi.

https://www.digitalocean.com/community/tutorials/how-to-enable-remote-desktop-protocol-using-xrdp-on-ubuntu-22-04

Entä Wayland, pitääkö sitä vältellä?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16251
    • Profiili
Vs: Etäyhteys toiseen huoneeseen, mistä aloittaa?
« Vastaus #3 : 15.08.23 - klo:18.34 »
Entä Wayland, pitääkö sitä vältellä?

Waylandissa voisi onnistua GNOME Remote Desktopilla: https://wiki.gnome.org/Projects/Mutter/RemoteDesktop

GNOME Remote Desktop tukee ainoastaan sisään kirjautuneen käyttäjän työpöydän jakamista, mutta tarvittaessa sen saa varmaan aktivoitumaan automaattisen kirjautumisen yhteydessä. Ongelmia voi kuitenkin tulla siitä, jos koneeseen ei ole kytketty näyttöä lainkaan. Tällaisessa palvelimessa xrdp ja "headless" X11-istunto on luultavasti toimivampi ratkaisu.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Vs: Etäyhteys toiseen huoneeseen, mistä aloittaa?
« Vastaus #4 : 15.08.23 - klo:19.04 »
Okei, kiitos. Onnistuit avaamaan useamman asian yhdellä kertaa. Siis silleen että pikku maininnat eri lähteistä loksahtaa paikalleen.