Mulla on toisessa läppärissa tuollainen SSD, mutta en ole huomannut eroa kuin käynnistyksessä.
Eihän siinä vain ole jokin eMMC asema? Aivan alkupään SATA SSD asemillakin ainakin itse huomaan aina merkittävän eron. Vuosikausia kun ollut joka koneessa ainakin järjestelmälle SSD, niin tuossa jokin aika sitten kokeilin asentaa käyttiksen yhdellä koneella kiintolevylle ja jo järjestelmäpäivityksessä meni hermot ja vaihdoin jonkin ikivanhan kaapin pohjalle jääneen SATA SSD:n tilalle.
1980-luvulla opetettiin, että tiedon haku levyltä on tuhat kertaa hitaampaa kuin tietokoneen ram-muistista. Rautapuoli on siitä kyllä muuttunut moneen kertaan. Mutta tuollainen nyrkkisääntö on ollut ja ehkä on vieläkin.
Ei enää lähelläkään tuhat kertaisia, mutta toki edelleen RAM on merkittävästi nopeampi ja puhutaan kyllä kymmen, jos ei satakertaisista eroista. Itse asiassa ero on kuitenkin sen verran pienentynyt, että joissain uusissa puhelimissa voi määritellä aseman tilaa käyttömuistiksi. En kyllä itse näe logiikkaa tuossa ja lienee tarkoitettu vähemmän tietotekniikasta tietäville kohdistetuksi markkinoinniksi.
Jos on kaksi vastaavaa tietokonetta. Toisessa kiintolevy ja toisessa SSD, niin eron huomaa tietysti käytännössä ajallisesti ja jos käynnistää jonkin prossun suoritustasoa mittaavan sovelluksen, niin SSD koneisen prosessorikuorma on merkittävästi korkeampi ja kiintolevyllisessä huomaa prossun olevan hetkittäin käytännössä tyhjäkäynnillä. Kiintolevyltä kun ei sitä tietoa saa kuormittamaan prosessoria.
Tosiaan kuten tuossa olikin, niin swap hidastaa yleensä merkittävästi ja cache taas nopeuttaa. Swap tilaa voi olla ja aika monesti onkin määriteltynä käyttöön myös isolla muistimäärällä. Mutta jos seuraa sen käyttöä, niin isolla muistimäärällä swap tila ei muutu tai ei ainakaan saisi muuttua. Mutta jos se muuttuu jatkuvasti konetta käyttäessä (päivitykset, isojen ohjelmien lataamiset yms. kuorma), niin silloin kaikki menee sen koneen hitaimman pullonkaulan läpi ja kiintolevyllä tämä lisää käyttäjän tuskaa.
Itse en edes suostu käyttämään omia koneita kiintolevyllä. Kyllä se SSD vain on itselle pakollinen. Mikä parasta, niin nykyään saa parilla kympillä varsin kelpoisia asemia.