Kirjoittaja Aihe: Kuinka merkkaatte USB-tikkujen sisältötiedot tikun pintaan?  (Luettu 4576 kertaa)

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
  Tikkujahan on erilaisia ulkomuodoltaan ja väriltään. Joihinkin on vaikeaa merkitä mitään vinkkiä tikun ulkopintaan. Tussikynän tekstikin häipyy helposti.
   Mitä keinoja käytät itse ja onko mitään pätevää yleisohjetta asian ratkaisuksi?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Erilaiset renkaat ja rengas-lanka-yhdistelmät, joiden avulla ne voi kerätä kuin avainnippuun. Harvemmin samasta nipusta tarvitaan useampaa yhtaikaa kiinni koneeseen. Nippuun voi sitten liittää killukkeita pelkkää tunnistusta varten.

Laitan liitteeksi kuvan "langasta ja renkaasta". En enää muista mistä noita löysin, mutta niitä myytiin muutaman kappaleen nippuina. Lankalenkin pituus on noin 5-6 cm. Käteviä, ostaisin lisääkin kun muistaisin mistä niitä löysin.

Samaa lankaa käytetään sellaisissa id-korttien kantamiseen tarkoitetuissa kaulanauhoissa, joissa varsinainen nauha on jotain kangasta tai neulosta, ja ID-kortin ripustukseen on sitten tollanenn lankalenkki. Ihan samaa lankaa siis kuin kuvassa, mutta eri rakenteessa.
« Viimeksi muokattu: 21.07.23 - klo:20.23 kirjoittanut AimoE »

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2952
    • Profiili
Minä avaan muistitikun varovasti, ja laitan siihen rei-ittimellä kansioon kiinni.
Näin siis silloin, kun tikussa on jokin projekti.

Paperi-versio ja tikun sisältö löytyy samasta mapista.

Toki matkaan ei montaa sellaista saa mukaan.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Töissä on joitain tikkuja merkitty tarroilla, jotka tulostellaan sellaisella Dymon tarratulostimella.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 402
    • Profiili
Herkullinen kysymys. Meikäläiselläkin on iso kasa erilaisia usb-tikkuja ja jotain piti keksiä. Samoin oli kertynyt paljon luottokortin kokoisia muovisia kortteja, joilla ei tee enää mitään. Niinpä paperireijittimellä tein reijän muovikortin kulmaan ja pienellä narunpätkällä usb-korttiin kiinni. Muovikortteihin voi tussikynällä kirjoittaa kortin sisältö ( menee siis kortin oman tekstin päälle) tai liimaa korttiin valkean paperin, mihin kirjoittaa ( voi tietenikn tehdä jäykästä kartongista samanlaisia "luottokortteja". Parempaa en ole vielää keksinyt.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Itselläni on USB-tikuissa ja ulkoisissa kiintolevy-tallennusmedioissa olen pistänyt pienen teipin päälle tussilla numeron, ikäänkuin "id", ja sitten taulukkolaskennassa on taulukossa tallennusmedian yksilöivä tunnus, "primary key", ja sitten siihen liitettävissä oleva selitekenttä, josta nopeasti voi tarkistaa, mitä medialla on.

Poltetut CD-levyt asia erikseen, kun niissä se kansilehden tila on vähän laajempi, esimerkiksi jos poltan omaan käyttöön kirastosta lainaamani CD-levyn, mutta noi USB-tikut etenkin on niin pienikokoisia, että ei niihin oikein mitään tekstiä saa mahtumaan, jokseenkin juokseva sarjanumerointi, niin se nyt jotenkin järkeenkäypältä mielestäni tuntuu.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

Snufkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Aika vähän tulee merkkailtua, kun en noilla mitään säilytä, mutta jos hieman isompi tikku, niin teksti paperille ja ihan perinteisellä teipillä kiinni. Kestää kyllä kun ei uita missään.

Yksi tällainen oli vuosia ja siinä luki "Nuke", eli tikulta kun buuttasi, niin käynnistyi dos ja kovalevyn päällekirjoitusohjelma. Pitäisi varmaan joskus tehdä uusi, on hyvä lisäjuttu kun luopuu tietokoneesta.

Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Olen kietaissut (5 cm leveää) maalarinteippiä tikun ympärille ja sitten tussilla (ei vesiliukoinen) kirjoittanut siihen maalarinteippiin haluamani tekstin. Kuten tikun sisällön tai käyttötarkoituksen. Maalarinteippi on helppo ottaa pois ja laittaa uutta tilalle kun jos sisältö muuttuu kuten käyttöjärjestelmien imageissa versio vaihtuu.

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
En säilytä muistitikuilla mitään pysyvää/tärkeätä joten ei tule merkittyä mitenkään.
Jos tikkua tarvitsen niin otan kasasta vilkaisen mitä se sisältää ja jos ei näytä tarpeelliselta niin sileäksi vain ja uuteen käyttöön.
Kaikki data mitä on tarve säilyttää on sitten NAS:lla yms. paremmassa tallessa.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Muistitikut ovat paljon helpompia medioita verrattuna poltettaviin CD- ja DVD-levyihin. Minulla on niitäkin vino pino polttamatta. Tikut on paljon helpompi tapa varastoida tietoa. Niiden kapasiteetitkin ovat ihan toista luokkaa kuin noiden levyjen.

Snufkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Muistitikut ovat paljon helpompia medioita verrattuna poltettaviin CD- ja DVD-levyihin. Minulla on niitäkin vino pino polttamatta. Tikut on paljon helpompi tapa varastoida tietoa. Niiden kapasiteetitkin ovat ihan toista luokkaa kuin noiden levyjen.

Ja tiedon ajallinen säilyvyys murto-osa HDD:n tai DVD:n säilyvyydestä.

Jos haluaa, että joku tieto on varmasti vielä tallessa 10v tai 20v päästä, on poltettava DVD erittäin hyvä vaihtoehto.
Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2952
    • Profiili
Muistitikut ovat paljon helpompia medioita verrattuna poltettaviin CD- ja DVD-levyihin. Minulla on niitäkin vino pino polttamatta. Tikut on paljon helpompi tapa varastoida tietoa. Niiden kapasiteetitkin ovat ihan toista luokkaa kuin noiden levyjen.

Ja tiedon ajallinen säilyvyys murto-osa HDD:n tai DVD:n säilyvyydestä.

Jos haluaa, että joku tieto on varmasti vielä tallessa 10v tai 20v päästä, on poltettava DVD erittäin hyvä vaihtoehto.

Tosin kannattaa pitää hyvää huolta DVD-/BlueRay-asemasta. Ne kun näkyy käyneen harvinaiseksi.

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 402
    • Profiili
Aikoinaan, kun käytin cd j dvd levyjä taltiointiin, niin saattoi käydä pitemmän ajan kuluttua, että kyseinen levyn luku ei onnistunut kuin alkuperäisellä laitteella eli ei nuo levytkään ihan varmoja ole tai ainakaan lukukulaitteet.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1068
    • Profiili
Minä käytän vielä jonkin verran DVD-levyjä. Joskus tosiaan saattaa käydä niin ettei vanhemman koneen asema enää lue levyä. Silloin täytyy kokeilla USB-tikun kanssa.
Kahvi on väkevin juomani

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Omankin kokemuksen mukaan, mitä joskus ennen vuosituhannen vaihdetta oli pelkät CD-R -mediat datan tallennuksessa, niin niissä on ja rajallinen elinkaari, jossain kohtaa on pitänyt erittäin harvoista levyjen varmuuskopioista ottaa uusi varmuuskopio, ja paljon olen heittänyt poltettavaan sekajätteastiaan sen jälkeen, kun olen pistänyt levyt palasiksi fyysisesti.

Ei ainoastaan tiedon varmuuskopiointi, vaan tiedon tuhoaminen on myös tärkeä hoitaa oikein, esimerkiksi kiintolevy fyysisesti vasaralla palasiksi aluksi nyt ainakin.

Kuulin joskus 2003 vuonna, että jopa 7-8 alustuskerran jälkeen oltaisiin saatu palautettua dataa, mitä siihen maailman aikaan oli niitä IDE-väyläisiä tietyn kierroksisia kiintolevyjä valta-osassa näistä kotikäyttöön tarkotetuista PC-tietokoneista.
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Muistitikut ovat paljon helpompia medioita verrattuna poltettaviin CD- ja DVD-levyihin. Minulla on niitäkin vino pino polttamatta. Tikut on paljon helpompi tapa varastoida tietoa. Niiden kapasiteetitkin ovat ihan toista luokkaa kuin noiden levyjen.

Osittain samaa mieltä kanssasi. Viimeksi taisin joutua polttamaan CD:n, kun piti päivittää läppärin BIOS joka ei suostunut boottaamaan USB tikulta mutta muuten ei ole CD/DVD:tä enää tarvinnut mihinkään. En suosittele tallentamaan mitään tärkeätä tietoa USB tikuille tai jos tallentaa niin varmuuskopioiden on syytä olla kunnossa. Itse tein imaget NAS:lle CD-levyistäni ja hävitin levyt.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

pena52

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Kääräisen USB-tikun ympärille maalarinteipin ja siihen kirjoitan lyhyen tunnuksen.
Tikut säilytän kansiossa, jossa jäykän akryyli-muovilehden molemmin puolin on nappimagneetit vetämässä toisiaan.
Tällaiseen nappimagneettiin rautainen USB-tikun kärki tarrautuu lujasti.
Ja tuohon muovilehteen voi liimata maalarinteipin, jossa on jokaisen USB-tikun tunnus ja tarkempi selostus.
Systeemi on toiminut vuosia ongelmitta.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4182
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Kääräisen USB-tikun ympärille maalarinteipin ja siihen kirjoitan lyhyen tunnuksen.
Tikut säilytän kansiossa, jossa jäykän akryyli-muovilehden molemmin puolin on nappimagneetit vetämässä toisiaan.
Tällaiseen nappimagneettiin rautainen USB-tikun kärki tarrautuu lujasti.
Ja tuohon muovilehteen voi liimata maalarinteipin, jossa on jokaisen USB-tikun tunnus ja tarkempi selostus.
Systeemi on toiminut vuosia ongelmitta.

Jos omistaa metallikaivertimen ( jokaisellahan sellainen on :D ) voi metalliseen tikkuun kaivertaa tunnuksen ja sitten "tietokantaan" kulloinenkin sisältö.

Kultasepänliikkeessä voi käydä kaiverruttamassa, ei varmaan hunajaa maksa.
Eli osta repullinen metallisia tikkuja ja marssi reppuinesi kultasepänliikkeeseen ja ongelma on ratkaistu.  :D
« Viimeksi muokattu: 12.08.23 - klo:21.51 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

GMKoutsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Olen kietaissut (5 cm leveää) maalarinteippiä tikun ympärille ja sitten tussilla (ei vesiliukoinen) kirjoittanut siihen maalarinteippiin haluamani tekstin. Kuten tikun sisällön tai käyttötarkoituksen. Maalarinteippi on helppo ottaa pois ja laittaa uutta tilalle kun jos sisältö muuttuu kuten käyttöjärjestelmien imageissa versio vaihtuu.

Olen itse kanssa käyttänyt maalarinteippiä, hyvin toimii kunhan tikut ei ole suuressa käytössä. Isolla käytöllä tarvii varmaan jotain vahvempaa.