Kirjoittaja Aihe: rsync varakopiointiin  (Luettu 1551 kertaa)

Snufkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
rsync varakopiointiin
« : 17.07.23 - klo:17.59 »
Moi!

Olen saanut yksinkertaistettua tiedostosysteemiäni niin, että riittää yhden (tai max. muutaman) kansion säännöllinen varakopionti. Varakopiointi pitäisi saada automatisoitua esim. kerran vuorokaudessa pilveen (dropbox) ja sitten helposti manuaalisesti ulkoiselle kovolle, kun se on kytkettynä.

Kysymys: Ennen kuin alan perehtymään tuohon rsync-ohjelmaan, niin onnistuuko sillä tällaiset operaatiot helposti? ei tarvitse alkaa niitä neuvomaan, lähinnä onko ohjelma tuohon sopiva? Jos on, niin alan siihen perehtymään.

Pystyykö tuo automatisoimaan niin, että se osaa itse kirjautua Dropboxille, eli onko niissä joku vakioitu tapa miten homma hoituu? Siis vastaava millä kirjaudutaan selaimelta Dropboxiin? Pitääkö Dropboxin tilille tehdä jotain asetuksia tms?

Pahoittelen epäselviä kysymyksiä, mutta nämä pilvipavelut minulle varsin uusia juttuja.

Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 775
    • Profiili
Vs: rsync varakopiointiin
« Vastaus #1 : 17.07.23 - klo:21.52 »
Kysymys: Ennen kuin alan perehtymään tuohon rsync-ohjelmaan, niin onnistuuko sillä tällaiset operaatiot helposti?

rsync sopii hyvin varakopiointiin. Sille on helppo määritellä, mitä kopioidaan ja minne. Eli kannattaa ruveta syventymään ohjelman käyttöön. Ja merkittävintä on se, että ohjelma kopioi vain uudet ja muuttuneet tiedostot, mikä säästää aikaa ja verkkoliikennettä.

Pilvipalveluista taas en mitään ymmärrä, joten niistä ei sen enempää.
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: rsync varakopiointiin
« Vastaus #2 : 17.07.23 - klo:21.59 »
Dropboxiin pitää olla sen oma asiakasohjelma. rsync ei osaa sitä itse. Käytännössä voisit kopioida tiedostot rsyncillä toiselle levylle tai toiseen paikkaan samalla levyllä, mistä Dropbox lähettäisi ne nettiin, tai sitten vain suoraan käyttää Dropboxin asiakasohjelmaa, jos se sopii käyttötarkoitukseesi.

Lisäksi kannattaa muistaa, että ilmaisessa Dropboxissa on nykyään kolmen laitteen raja (ml. eri käyttöjärjestelmät samalla tietokoneella ja mobiililaitteiden Dropbox-sovellukset). Lopuilla sitä voi käyttää netisivujen kautta.
« Viimeksi muokattu: 18.07.23 - klo:10.49 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Snufkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: rsync varakopiointiin
« Vastaus #3 : 18.07.23 - klo:09.34 »
Dropboxiin pitää olla sen oma asiakasohjelma. rsync ei osaa sitä itse.

Onko olemassa joku pilvipalvelu, mihin rsync osaa suoraan tallentaa? Mulla nuo datamäärät aika pieniä. Toimiiko Github?
Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Vs: rsync varakopiointiin
« Vastaus #4 : 18.07.23 - klo:10.16 »
Dropboxiin pitää olla sen oma asiakasohjelma. rsync ei osaa sitä itse.

Onko olemassa joku pilvipalvelu, mihin rsync osaa suoraan tallentaa? Mulla nuo datamäärät aika pieniä. Toimiiko Github?

Github toimii lähdekoodin verionhallintaan, ei varmuuskopiointiin. Jos et halua käyttää dropboxin valmista synkkausta, niin joudut virittämään ajastuksen erikseen, rsync ei tee sitä. Ajastus ei sinänsä ole vaikeaa, kirjoitat rsync-komennot asetuksineen komentotiedostoon ja lisäät sitten croniin ajastuksen sen ajamiselle.

Snufkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: rsync varakopiointiin
« Vastaus #5 : 18.07.23 - klo:12.44 »
Jos et halua käyttää dropboxin valmista synkkausta, niin joudut virittämään ajastuksen erikseen, rsync ei tee sitä.

Taisin ymmärtää väärin. eli Dropboxissa on joku oma synkkaus minun levyllä olevaan kansioon tms? En ole sitäkään palvelua käyttänyt kuin valokuvien jakamiseen.

Eli ideako olisi niin, että rsync koostaa omalta/omilta koneilta sen yhden kansion, jonka sitten tuo Dropboxin toiminto kopioi sinne talteen?
Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Vs: rsync varakopiointiin
« Vastaus #6 : 18.07.23 - klo:12.56 »
Eli ideako olisi niin, että rsync koostaa omalta/omilta koneilta sen yhden kansion, jonka sitten tuo Dropboxin toiminto kopioi sinne talteen?

No voihan sen noinkin tehdä, jos et halua pysyvästi säilyttää tiedostoja siinä kansissa, jonka Dropbox synkkaa.

Snufkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: rsync varakopiointiin
« Vastaus #7 : 18.07.23 - klo:13.40 »
Eli ideako olisi niin, että rsync koostaa omalta/omilta koneilta sen yhden kansion, jonka sitten tuo Dropboxin toiminto kopioi sinne talteen?

No voihan sen noinkin tehdä, jos et halua pysyvästi säilyttää tiedostoja siinä kansissa, jonka Dropbox synkkaa.

En. Lähinnä kaipaan helpon varakopiointisysteemi laiterikon varalle. Varsinainen arkistointi sitten ulkoisille kovalevyille.

Mutta täytyy hieman perehtyä noihin molemiin ennen kuin voin sanoa tarkemmin. Nyt menee aika mutulla. :)
Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2953
    • Profiili
Vs: rsync varakopiointiin
« Vastaus #8 : 18.07.23 - klo:13.51 »
Eli ideako olisi niin, että rsync koostaa omalta/omilta koneilta sen yhden kansion, jonka sitten tuo Dropboxin toiminto kopioi sinne talteen?

No voihan sen noinkin tehdä, jos et halua pysyvästi säilyttää tiedostoja siinä kansissa, jonka Dropbox synkkaa.

En. Lähinnä kaipaan helpon varakopiointisysteemi laiterikon varalle. Varsinainen arkistointi sitten ulkoisille kovalevyille.

Mutta täytyy hieman perehtyä noihin molemiin ennen kuin voin sanoa tarkemmin. Nyt menee aika mutulla. :)

Aiemmin kuoppasin jo tämän idean, mutta kun mainitsit, että tarvitset varmuuskopioita vain omista tiedostoista, niin varauksella ehdottaisin kapsi.fi:tä. Siihen saa ssh:lla yhteyden, jota kautta käsittääkseni saa rsync:llä ajettua tavaraa sisään.

Mutta ..
Se on ei kaupalliseen käyttöön, ja siinä et omista root:n oikeuksia. Tilaa on käytettävissä 50 Gt/500 Gt, joten pienelle määrälle tiedostoja se sopii.

https://www.kapsi.fi