Kirjoittaja Aihe: Suljetut wlan-ajurit tikulle (Ratkaistu)  (Luettu 1247 kertaa)

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Suljetut wlan-ajurit tikulle (Ratkaistu)
« : 05.07.23 - klo:10.23 »
Minulla on wanha kone, johon asensin lubuntu 18.04.5LTS:n. Minulla on myös toinen (hiukan tuoreempi) kone, jossa on Ubuntu 22.04 LTS.
Ongelmana on se, että en saa asennettua Wanhaan koneeseen wlan:ia varten suljettuja ajureita, jotta saisin netin siinä toimimaan. Netti on toiminut aiemmin kun siinä oli Ubuntu ja siinä toimi nuo suljetut ajurit.

Voiko tuolla toisella koneella hakea netistä Broadcom 802.11 Linux STA -ajurit ja asentaa tikulle, jolla sitten saisin ne siirrettyä tuohon wanhaan koneeseen? Yrittelin kyllä, mutta synptic -pakettienhallinnassa ei ollut vaihtoehtoa tikulle asentamiseen.

Ongelma kuulostaa yksinkertaiselta, mutta olen puolitoistapäivää istunut näiden koneiden kanssa ja ei enää jaksa. Apua kaivaten.
« Viimeksi muokattu: 06.07.23 - klo:09.10 kirjoittanut TimOlli »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16318
    • Profiili
Vs: Suljetut wlan-ajurit tikulle
« Vastaus #1 : 05.07.23 - klo:13.17 »
Mikä wifi-piiri koneessa on tarkalleen? Katso päätteessä komennolla:

Koodia: [Valitse]
lshw -c network
Broadcomin piireille on useita ajureita myös suoraan kernelissä, mutta voi olla, että piirin tarvitsema firmware (apt-paketti firmware-b43-installer) ei ole asennettuna. Jotkut piirit toimivat kuitenkin vain Broadcomin suljetulla wl (STA) -ajurilla.

Kannattaa siis ensin selvittää wifi-piirin tarkka malli, niin nähdään onko vikana firmwaren vai ajurin puuttuminen. Asentamista varten koneelle olisi hyvä järjestää nettiyhteys jotain muuta tietä. Esimerkiksi puhelimen yhteyden voi jakaa USB-johdon kautta.

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: Suljetut wlan-ajurit tikulle
« Vastaus #2 : 06.07.23 - klo:09.09 »
Kiitos nm. Suljetuilla vain toimii. Kone on oikeasti Wanha (MacBook).

Ratkaisin asia niin, että asensin koneeseen Ubuntu 20.04LTS:n. Sain sitten lankayhteyden nettiin ja sitä kautta homman toimimaan. Nettiä tarvitsen vain satunnaisesti, mutta nyt se toimii ja juurikin puhelimen välityksellä (wlan).

Konewanhus sai taas uuden tehtävän, nyt musahuoneessani Playitslowly -ohjelman kanssa. Jipii!